Prodej neelektronických stolních her, hlavolamů a stavebnic roste
Projděte si seznam hraček, o kterých se předpokládá, že se letos před Vánoci na pultech amerických obchodů ani neohřejí, a zjistíte jak propad v oblasti elektronických hraček, tak elektrotechniky pro děti, například videokamer, laptopů a handheldů pro výuku matematiky. Populární časopis Toy Wishes zveřejňuje seznam dvanácti nejžádanějších hraček, mezi nimiž pouze tři neobsahují počítačový čip. Přitom ještě loni prodej hraček založených na technologiích vzrostl o očekávaných devatenáct procent a na hlavu porazil plyšová zvířátka, panenky či malířské potřeby.
Rodiče však začíná čím dál víc trápit kvantum času, který jejich děti tráví u videoher a jiných otupujících hraček fungujících díky čipům. Společnosti si proto začínají uvědomovat, že velké možnosti výdělku skýtají klasické hračky, hlavolamy, stolní hry a stavebnice. I když prodeje v odvětví, oceňovaném na 20 miliard dolarů, loni poklesly o tři procenta, rodinné stolní hry vzrostly podle průzkumů firmy NPD Funworld o dvanáct procent, hlavolamů se meziročně prodalo o 26 procent více a hry pro předškoláky vyskočily o 27 procent. Nejde pouze o to, že dětští lékaři radí rodičům, aby omezili dobu, kterou jejich ratolesti tráví u televizní obrazovky na dvě hodiny denně, ale také o to, že podle nezávislého analytika Chrise Byrnea rodiče v čím dál vyšší míře hledají hračky, jež dětem pomohou nabýt větší „fyzické a sociální obratnosti“.
Někteří výrobci stolních her prosazují názor, že jejich produkty povzbuzují verbální interakci mezi dětmi a dost možná i mezi rodiči a dětmi. „Proti vší technologii a na ní založených hračkách kráčí prastará lidská touha po vzájemnosti,“ tvrdí Richard Tait, výkonný ředitel soukromé společnosti Cranium. V tomto roce jeho podnik ze Seattlu do světa vypustil tři nové produkty včetně Bumpareny za šestnáct dolarů. Při ní hráči shora pouštějí po nakloněné podložce malé míčky a různými nárazníky ve stylu pinballu je navádějí do branky na spodním konci. Jednoduché, že? Prodej podobných rodinných her firmy Cranium ale šel během uplynulých dvou let nahoru o 320 procent, jak tvrdí Tait.
Dalším hitem jsou hračky, které údajně napomáhají rozvoji prostorového vnímání dětí. Společnost Automoblox už druhým rokem za 32 dolarů prodává autíčka provedená v kombinaci dřeva a plastu, která si děti od čtyř let věku mohou rozebírat, používat díly jak libo a stavět vlastní modely. Když loni firma z Roselandu ve státě New York zahajovala svou činnost, prodala všech dvanáct tisíc autíček, jež měla na skladě, jak uvádí prezident Automobloxu Patrick Calello. Letos již společnost poslala do obchodů přes polovinu své roční produkce, která činí asi šedesát tisíc autíček. Co je na nich tak přitažlivého? Nezávislá analytička Stephanie Oppenheimová, zaměřená na oblast hraček, soudí, že autíčka se dětem tolik líbí, protože jsou „zčásti vozítko a zčásti skládačka“. A rodiče na nich oceňují, že jsou bez baterií, a tudíž i bez bzučáků a sirén. „Je to krásně tichá hračka,“ dodává Patrick Calello.
Comeback slaví také stavebnice. Firma RoseArt Industries, jež je součástí montrealské společnosti Mega Bloks, letos na podzim na trh uvedla Magnetix Magna World. Tato stavebnice z magnetických dílů umožňuje dětem budovat mrakodrapy, sestavovat akční hrdiny nebo jejich vozidla. Firma K'NEX Industries zase přišla s novým produktem Flex K'NEX, který obsahuje pružné části a z něhož lze stavět vozidla či vesmírné koráby. S podobnými stavebnicemi si pětileté děti mohou vyzkoušet relativně složité stavby, přičemž jejich budování je rychlé a snadné. Díly Magna World třeba obsahují magnety, které malým ručičkám pomáhají pevně spojovat součástky. A společnosti se snaží zaujmout děti už v obchodech: RoseArt například vystavuje půlmetrové věže s hodinami sestavené právě z magnetických dílků.
Spousta netechnických hraček jsou pochopitelně naprosté propadáky. Třeba prodej panenek Barbie americké společnosti Mattel v posledním čtvrtletí poklesl o třicet procent. Pokud se poptávka po tradičních hračkách vrátí do svých původních dimenzí, budou muset výrobci „přijít s něčím mnohem kreativnějším“, jak tvrdí analytička NPD Funworld Anita Frazierová. To obzvláště platí v éře iPodu, který bude podle očekávání na seznamu dětských přání na samém vrcholu.
Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jitka Kociánová