Test: Suzuki Swift
Cesty marketingu jsou nevyzpytatelné. Suzuki kdysi vyráběla malý vůz s názvem Swift, jehož jediným kladem byla relativně nízká cena. Potom se japonská automobilka odhodlala ke změně. Porozhlédla se u konkurence, zamyslela se nad kvalitou a vyzněním použitých materiálů a přinutila k práci své designérské oddělení. A stvořila nový swift, model, který měl vytáhnout značku z kategorie nízkonákladových vozů. V Česku se nyní prodává v hypermarketech Globus. To se asi nedá označit za krok vpřed.
Swift přitom přináší do segmentu malých vozů nečekané oživení. Strmé přední sklo a tmavé sloupky karoserie ladí s mohutnou useknutou zádí, temné hladké plasty palubní desky působí stylově a displej v jejím středu dodává lehce moderní hi-tech vzhled, i když informuje pouze o aktuální spotřebě a času. Sedačky potažené látkou se nesou v podobném duchu a jsou pohodlné. Nepatřičně vyznívají pouze úzké pneumatiky na standardních čtrnáctipalcových kolech, které při pohledu zezadu přebíjí mohutně působící nárazník.
Ačkoli by ke zlepšení image Suzuki Swift postačil design, jenž ho posouvá z pozice posledního automobilu v životě výrazně dopředu, ani na silnici majiteli nepřipraví zklamání. Pevná karoserie s koly umístěnými v rozích poskytuje vyrovnanost při průjezdech zatáčkami i mrštnost v městských ulicích a chová se natolik důvěryhodně, že člověk často zalituje, že nemá k dispozici více koní. Podvozek zároveň elegantně likviduje značné množství nerovností, díky čemuž se z delšího cestování po dálnici nevyklube utrpení. Ve swiftu se dobře řadí, příjemně brzdí a posilovač volantu klade správný odpor.
Slabší ze dvou nabízených motorů, benzinová třináctistovka, poskytuje výkon 93 koní a přiměřeně živé reakce na sešlápnutí plynu. Agilnější jízdy se člověk dočká, až když ručičku otáčkoměru dotáhne aspoň nad čtyři tisíce. Znamená to sice výraznější zvuk motoru, jenže je alespoň natolik sportovně zdrsněný, že mu to lze odpustit. Ostatně akcelerace na stovku za jedenáct vteřin se mezi automobily s podobnou cenovkou hledá těžko.
Jedinou výraznou slabinu představuje velikost zavazadlového prostoru, která se pohybuje od 213 litrů v základní konfiguraci po 562 litrů, pokud jsou zadní sedadla sklopená. Za hendikep se to ovšem dá považovat pouze v okamžiku, kdy by měla swiftem odjet čtyřčlenná rodina na dovolenou. Tedy taková, která si možná kupuje svůj automobil v Globusu. Pokud si malou suzuki vybere kdokoliv jiný, nemělo by mu to vadit.
Přes výrazný posun vzhůru, co se týče kvality, se cena swiftu drží stále dost nízko, aby přiměla konkurenci zauvažovat o své cenové politice. Druhá nejlevnější verze GL stojí 260 tisíc, přičemž posádce dopřává kromě dvou airbagů či ABS také imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, přehrávač kompaktních disků se šesti reproduktory nebo elektricky vyhřívaná zrcátka. Spolu s výkonným motorem je to zajímavá kombinace. Třeba fabia se 75koňovou čtrnáctistovkou vyjde na 310 tisíc, o výbavě nemluvě.
Akcí v hypermarketech si česká pobočka Suzuki možná pomůže k několika prodaným vozům navíc, image swiftu to však může spíše uškodit. V Globusu budou dealeři Suzuki nabízet swift jen po dobu jednoho měsíce. Snad. Byla by škoda, kdyby zařazení mezi regály vyvolalo pochybnosti o veskrze sympatickém automobilu.
Suzuki Swift 1.3 GL
motor: zážehový čtyřválec
objem: 1328 cm3
maximální výkon: 68,5 kW
převodovka: 5stupňová, manuální
nejvyšší rychlost: 175 km/hod.
průměrná spotřeba: 6,2 litru na 100 km
základní cena: 289 900 Kč
Klady
+ příznivá cena
+ jízdní vlastnosti
+ design
Zápory - malý zavazadlový prostor