Menu Zavřít

Mimořádná událost

5. 8. 2005
Autor: Euro.cz

Ministerstvo zemědělství zkoumá, jak pevné jsou hráze

Přehrada Mostiště na řece Oslavě u Velkého Meziříčí byla postavena v letech 1957 až 1961. Jejím správcem je státní podnik Povodí Moravy. Od roku 1964 je vodárenská nádrž v plném provozu. Koncem roku 2004 zjistila akciová společnost Vodní díla – TBD, která zajišťuje technickobezpečnostní dohled nad velkými vodními nádržemi, na hrázi v Mostišti poruchy těsnosti jílového jádra a průsaky vody překračující povolenou normu. Další sondážní průzkum odhalil, že při výstavbě horní části hlinitého těsnicího jádra hráze byl patrně použit nevhodný materiál. To je vážná věc, protože taková porucha ohrožuje samotnou funkčnost a bezpečnost vodního díla. Kdyby přehradní hráz v Mostišti nedejbože nevydržela nápor vody, nestačili by obyvatelé obcí pod přehradou včetně Velkého Meziříčí zachránit holé životy, o obrovských hmotných škodách nemluvě.

Provizorní řešení.

Daniel Pokorný, ředitel odboru státní správy ve vodním hospodářství a správy povodí ministerstva zemědělství, tvrdí, že „bezpečnost hráze byla narušena, ale prostřednictvím opatření, která uskutečnilo Povodí Moravy, bylo eliminováno přímé ohrožení životů a majetku lidí“. Odvolává se na přísný systém technickobezpečnostního monitorování vodních děl, jehož účelem je včas upozornit na případnou odchylku od normy.
Závažná porucha na vodním díle Mostiště byla zjištěna poté, co se nádrž vlastně poprvé za existenci vodního díla maximálně naplnila. Aby se riziko selhání hráze eliminovalo, byla před velikým letošním jarním táním (na pětatřiceti místech Česka byl vyhlášen třetí stupeň povodňové aktivity) úroveň hladiny vody snížena o třináct metrů a o několik metrů byla také snížena kóta bezpečnostního přelivu nádrže. To umožnilo vytvořit dostatečný akumulační prostor, zabránit vzestupu hladiny na kritickou úroveň, a přestát tak jarní nápor vody bez úhony. Jde ovšem o provizorní opatření. Extrémně nízký stav vody je u vodárenské nádrže pochopitelně nevhodný, protože hrozí nebezpečí zhoršení kvality surové vody.

Extrém.

O vážnosti situace na vodním díle Mostiště svědčí to, že o ní byla průběžně informována vláda. Je třeba uznat, že odpovědné instituce a úřady reagovaly v tomto případě rychle a účinně. Současně se ale zjistilo, že sanace poruchy v tomto měřítku je natolik mimořádnou událostí, že ji nelze řešit běžnými postupy ani běžně vynakládanými finančními prostředky. Daniel Pokorný tvrdí, že mu není známo, kdy byla na nějaké velké vodní nádrži objevena tak závažná porucha. Nadto na nádrži první kategorie, tedy nejvyššího významu.

Jedničky.

Vodních děl sloužících k akumulaci vody je v Česku podle odhadů asi čtyřiadvacet tisíc a člení se do čtyř kategorií podle rizika ohrožení lidských životů, možných škod na majetku v přilehlém území a ztrát z omezení funkcí a užitku ve veřejném zájmu. Nejde jen o přehrady, ale i rybníky, jezy, odkaliště a podobně. Nejvýznamnější díla jsou v první a druhé kategorii. „Jedničku“ má čtyřiadvacet největších přehrad. Pro zajímavost takové vodní dílo, jako je rybník Rožmberk, je ve třetí kategorii, stejně jako třeba nesrovnatelně menší Metelský rybník nedaleko jihočeské Blatné, jehož hráz se protrhla při povodních v roce 2002 a proud vody smetl několik domů ve vesnici pod hrází. Rybník byl letos znovu napuštěn.

Státní injektáž.

Mostiště je vodním dílem první kategorie. Způsob sanace zdejší nádrže zkoumala brněnská společnost Aquatis a v březnu předložila studii obsahující čtyři varianty dalšího postupu. Na základě odborných posudků a jednomyslného konsenzu příslušných vodohospodářských institucí byla nakonec vybrána varianta C, která by měla přijít asi na 62,5 milionu korun. Těsnicí jádro přehradní hráze v Mostišti má být opraveno metodou takzvané tryskové injektáže, a to ve dvou etapách s ukončením v roce 2006. Materiál ministerstva zemědělství navrhující takovýto postup schválila vláda letos v červenci a zařadila sanaci hráze v Mostišti spolu s rekonstrukcí tamní úpravny vod do programu státního financování (ISPROFIN).
Ministerstvo zemědělství v materiálu pro vládu mimo jiné zdůrazňuje, že vybraná technologie je časově limitující pro určité technologické postupy. Injektovaný materiál musí například zrát za teploty nad bodem mrazu, to znamená, že takové práce by měly být dokončeny do listopadu 2005. Odklad sanačních prací by znamenal prodloužení rizika havárie. Vláda tyto argumenty přijala a souhlasila s výběrem opravárenské firmy v mimořádném režimu nepodléhajícím zákonu o veřejných zakázkách. Hejtman kraje Vysočina vyhlásil v červnu na území vodního díla Mostiště stav nebezpečí a urychleně byla vybrána firma, která hráz opraví. Zakázku získala firma Soletanche Česká republika, tuzemská pobočka francouzské firmy Soletanche Bachy Group. Stavbaři v Mostišti postavili zařízení staveniště a zahájili přípravné práce.

Na všechny dojde.

Ředitel Pokorný upozorňuje, že vodní dílo Mostiště je jednou z prvních sypaných kamenitých hrází u nás. Na přelomu padesátých a šedesátých let se projektové postupy a technologické zásady sypání a hutnění lomového kamene teprve vytvářely. Zjištěné nedostatky lze vedle pravděpodobné špatné kvality práce přičíst i těmto faktorům. V každém případě ale logicky vzniká otázka, zda se podobné poruchy s možnými fatálními důsledky nevyskytují na dalších sypaných přehradních hrázích, kterých je v České republice řada.
Firma Vodní díla – TBD nyní zpracovává z pověření ministerstva zemědělství studii o případných bezpečnostních rizicích zemních hrází vodních nádrží první až třetí kategorie. Má obsahovat i návrhy možnosti řešení případných poruch a rámcový odhad nákladů. V té době by měla být v Mostišti dokončena první etapa opravy hráze, která ukončí akutní havarijní stav.
Optimální závěr zpracovávané studie by mohl zní takto: V Mostišti šlo opravdu o mimořádnou událost a není důvod se domnívat, že by se měla jinde opakovat. Horší by bylo, kdyby byly podobné poruchy objeveny i na dalších sypaných hrázích. Potom by šlo do tuhého a ministerstvo zemědělství by muselo najít způsob, jak podobné závady odstranit, aniž by se kvůli tomu musela pokaždé scházet vláda. Pravděpodobně na tom s přehradami nejsme tak špatně, a to podle Daniela Pokorného i v porovnání s vyspělými zeměmi. Ale kdybychom přece jenom byli, pak je důležité o tom vědět včas. Zpráva o zemních přehradních hrázích má být hotova letos v listopadu.

Vodní díla první kategorie Název - Tok

JIHOČESKÝ KRAJ
Lipno I - Vltava
Hněvkovice - Vltava

JIHOMORAVSKÝ KRAJ
Brno - Svratka

KARLOVARSKÝ KRAJ
Březová - Teplá
Stanovíce - Lomnický potok

LIBERECKÝ KRAJ
Josefův Důl - Kamenice

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ
Slezská Harta - Moravice
Žermanice - Lučina
Šance - Ostravice
Těrlicko - Stonávka
Kružberk - Moravice

OLOMOUCKÝ KRAJ
Dlouhé Stráně dolní nádrž - Desná
Dlouhé Stráně horní nádrž - Desná

PLZEŇSKÝ KRAJ
Nýrsko - Úhlava

STŘEDOČESKÝ KRAJ
Slapy - Vltava
Orlík - Vltava
Želivka - Želivka

ÚSTECKÝ KRAJ
Nechranice - Ohře
Přísečnice - Přísečnický potok

VYSOČINA
Vír I - Svratka
Dalešice - Jihlava
Mohelno - Jihlava
Mostiště - Oslava

MMF24

ZLÍNSKÝ KRAJ
Slušovice - Dřevnice

Pramen: Ministerstvo zemědělství ČR

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).