Menu Zavřít

Mimozemšťan a spol. jdou do regionů

9. 9. 2010
Autor: Euro.cz

Prodej počítačů a elektroniky ve specializovaných internetových obchodech atakuje..

Celý podtitul: Prodej počítačů a elektroniky ve specializovaných internetových obchodech atakuje hranici deseti miliard korun

Ještě před pár lety v nich nakupovali převážně „ajťáci“, kteří stavějí, vylepšují či opravují počítače. V poslední době se však staly nedílnou součástí masového maloobchodního trhu s počítači a elektronikou. Řeč je o internetových IT obchodech, jejichž tržby rostou o desítky procent ročně a v letošním roce by se měly dle odhadů přiblížit deseti miliardám korun.
Již několik let je lídrem trhu společnost Alza.cz, která vloni prodala zboží za 4,2 miliardy korun bez DPH. Díky tomu se stala nejen největším IT e-shopem v Česku, ale celkově dominovala všem lokálním internetovým obchodům. O pozici dvojky již několik let bojuje Mironet se společností Czech Computer, jejichž obrat se v loňském roce shodně pohyboval kolem miliardy korun. Zajímavým hráčem trhu je společnost Comfor, která má po celé republice 190 specializovaných IT obchodů, ale přes internet prodá jen asi čtyři procenta svého obratu. Ten vloni představoval 1,54 miliardy korun.

Drzý mimozemšťan funguje Postavičky drzého zeleného mimozemšťana, a především jeho ukřičeného hlasu, si nemohl běžný smrtelník nevšimnout. S nabídkou cenově atraktivního notebooku, tiskárny, mobilu či fotoaparátu shlíží na cestující v pražském metru i na řidiče z billboardů podél silnic. Z rozhlasového éteru zase zní jeho agresivní hlas a v televizních reklamních šotech se spojuje všechno dohromady. Mimozemšťan Alza, který nám pozemšťanům radí, jaké IT vychytávky či jakou elektroniku nakupovat, je sice vtíravý až otravný, avšak neustále rostoucí tržby firmy dokazují, že tento model funguje. „Chtěli jsme vymyslet postavičku, která naučí Čechy nakupovat na internetu, aby se e-shopů a samozřejmě Alzy nebáli. Zároveň jsme chtěli upozornit na fakt, že máme nadpozemsky dobré ceny,“ vzpomíná marketingový ředitel Alza.cz Jan Samko na první mimozemšťanovu kampaň v roce 2002.
Dnes je firma v takové kondici, že si může dovolit investovat do marketingu desítky milionů korun ročně. Faktem ale je, že většina kampaní je financována společně s dovozci či distributory zboží, které je propagováno. „Z hlediska nákladů by to mělo být zhruba půl na půl, ale každá kampaň je jiná, záleží na dohodě. Nějakou akci zaplatíme sami, například ze zvýšeného obratu v souvislosti s následnými lepšími prodeji, jindy zase přijdou distributoři, že chtějí určitý produkt více podpořit,“ vysvětluje Samko.

Vzhůru do krajů! Podobně jako si Alza stvořila mimozemšťana, mají svého maskota i konkurenti: Mironet chlapce Míru a Czech Computer (CzC) lva jménem Lvíczcek. Všechny tři postavičky budou mít nyní možnost vídat mnohem častěji i lidé žijící mimo hlavní město. Největší IT e-shopy totiž začaly pracovat na expanzi po České republice. Alza má vedle čtyř obchodů v Praze i pobočky ve všech krajských městech vyjma Pardubic a Českých Budějovic, celkem tedy čtrnáct prodejních míst; Mironet buduje síť franšízových partnerů, kterých by chtěl mít do konce roku zhruba padesát. Nelení ani CzC – během letošního roku otevřel tři pobočky v hlavním městě a další dvě nové mají přibýt v regionech do konce roku. „Trh v Praze je rozdělen a prakticky již plně obsazen. Proto, abychom upevnili naši pozici na trhu, musíme jít za zákazníky do regionů,“ říká Josef Matějka, generální ředitel a spolumajitel Czech Computeru. „A pokud letošní expanzi vyhodnotíme pozitivně, budeme v ní pokračovat i napřesrok,“ dodává.
Rovněž v Alze pochopili, že pokud chtějí růst podobným tempem jako dosud (loňský nárůst obratu činil 30 procent), musejí rozšířit počet odběrných míst, kde si klienti vyzvedávají zboží objednané v internetovém obchodě. Některé nové obchody si dokonce vyžádali sami zákazníci. „Psali nám maily a i našim pracovníkům v terénu říkali, že chtějí, abychom otevřeli alespoň malé výdejní místo právě u nich. Kvůli tomu například v nejbližší době otevřeme České Budějovice, velký zájem cítíme i z Berouna či Mladé Boleslavi,“ vypočítává Samko.

Franšíza po česku To konkurenční Mironet zvolil jinou formu celonárodní expanze. Ve středně velkých městech hledá obchodníky, kteří dělají podobný byznys jako firma ve svých třech vlastních prodejnách, a s nimi pak uzavírá smlouvu o franšízinku a začlenění do sítě Mironetu. „Náš partner musí mít prodejnu, kde si zákazníci mohou vyzvednout zboží objednané v internetovém obchodě. Zároveň zkoumáme, zda jsou technici potenciálního partnera schopni poskytnout IT služby pro firmu s maximálně stovkou počítačů,“ vysvětluje Robert Novotný, generální ředitel a majitel Mironetu. „Dříve jsme do pobočkové sítě brali každého, ale časem jsme zjistili, že nedokážeme zajistit stejnou úroveň služeb, jakou nabízí samotný Mironet. Proto si teď vybíráme podle tohoto klíče,“ doplňuje.
Obchodník, který vstoupí do franšízové sítě, zaplatí měsíční poplatek, který sám Novotný označuje jako relativně vysoký, avšak získá možnost vystupovat pod značkou Mironetu, celorepublikovou marketingovou podporu, a především se dostane na lepší nákupní ceny IT produktů a komponent. „Zboží budou nadále nakupovat na svou firmu, ale my jim vyjednáme u IT distributorů ceny o sedm až osm procent nižší, než za jaké nakupovali dříve jako solitérní obchodníci. To je v byznysu, kde se marže pohybují v jednotkách procent, obrovská výhoda,“ tvrdí Novotný. Jeho ambice nekončí u padesáti poboček, respektive partnerů, které by měl mít Mironet do konce letošního roku. Tvrdí, že v budoucnu by rád viděl zastoupení v každém městě nad dvacet tisíc obyvatel. „V ojedinělých případech i ve městech nad hranicí deseti tisíc lidí,“ dodává.

Víc poboček, víc peněz Ačkoliv manažeři velkých IT e-shopů tvrdí, že je regionální expanze náročná jak po časové, tak finanční stránce, žádný z nich si nepřipouští, že by cesta do regionů mohla skončit neúspěchem. „Počítáme s tím, že se investice do nového obchodu vrátí v horizontu několika měsíců. Jedna z našich pražských výdejen se zaplatila dokonce již za dva měsíce,“ objasňuje marketingový manažer firmy CzC Marek Šalanda. Firma se v posledních dvou letech pohybovala těsně pod hranicí miliardového obratu, plán pro letošní rok – bez vlivu rozšiřující se pobočkové sítě – počítá se zhruba desetiprocentním růstem. „Letos by se mohly nové obchody podílet na obratu zhruba pěti procenty, ale předpokládáme, že jejich vliv na příjmy bude v budoucnu daleko zásadnější,“ soudí Matějka.
Rovněž v Alze počítají s nárůstem klíčových ekonomických parametrů v souvislosti s expanzí do regionů. „Nemusíme kvůli novým výdejním místům přijímat nové lidi do nákupu nebo marketingu, jen posílíme logistiku. Ale na druhé straně není potřeba v jednotlivých pobočkách budovat sklady, protože veškeré zboží, co si klienti objednají přes e-shop, rozvážíme několikrát do dne z naší nové logistické centrály do prodejen,“ vypočítává Samko. Na každé nově otvírané výdejní místo prý firma spočítala ekonomický záměr, takže „na papíře“ se všechny zaplatí a přispějí k celkovému nárůstu obratu i zisku. „Posunujeme mantinely byznysu a rozšiřujeme trychtýř našeho podnikání. Ale je jasné, že pokud by nějaká pobočka nevydělávala, tak ji kdykoliv zavřeme,“ říká s úsměvem.
Společnost Comfor, která není typickým internetovým prodejcem IT techniky, z jedenapůlmiliardového obratu uskutečňuje přes web jen asi čtyři procenta. „Na internet se nesoustředíme. Naopak, za daleko kvalitnější prodej považujeme fyzický kontakt přes kamenné obchody a odborné prodavače. Prodejen v naší franšízinkové síti je na 190, takže jsme opravdu všem nablízku,“ říká Martin Wanke, marketingový manažer Comforu.

Dolar dělá divy Veskrze ambiciózní plány internetových IT prodejců přicházejí k naplnění v momentě, kdy se český trh s počítači vzpamatovává ze zdražení na přelomu letošního jara a léta. Na vině byl výkyv kurzu koruny vůči dolaru, na nějž je fixován takřka kompletní dovoz IT produktů z Asie. „Nejvíce stouply ceny u notebooků a malých netbooků (malých přenosných počítačů) v průběhu května až července. Dá se hovořit až o patnáctiprocentním zdražení. Ale trh to zvládl, unesl, a na konci prázdnin se situace začala obracet,“ říká Samko. „Horší pro nás je, že krize naučila Čechy šetřit, takže celkový koláč se spotřebitelským zbožím se začal kontinuálně zmenšovat. Lidé místo toho, aby kupovali nové produkty, starší zařízení recyklují a přes aukční servery dál prodávají,“ uzavírá Samko.

Box:
Alza.cz Každý sedmý notebook v ČR Prodejna Alzy v pražské holešovické tržnici a návazné sklady dnes čítají více než osm tisíc metrů čtverečních plochy, a přesto nestačí stále rostoucím nárokům na zajištění potřebného zázemí největšího českého e-shopu. Management firmy se proto rozhodl k radikálnímu řezu – v Horních Počernicích si Alza pronajala logistický sklad, z něhož od září zásobuje všechny pobočky i centrálu firmy. „Pětkrát denně jezdí auto oběma směry, takže naši zákazníci, kteří jsou stále zvyklí nejvíce chodit do centrály, snad nepocítí žádný rozdíl. Respektive, nesmí,“ je přesvědčen marketingový ředitel Jan Samko. Alza sice nabízí, stejně jako jiné internetové obchody, rozvoz zboží kurýrními službami či na dobírku poštou, avšak zhruba polovina klientů stále preferuje osobní odběr. „Původně jsme měli ambici dělat jen klasický e-shop, ale lidé nás donutili, abychom otevřeli kamenný obchod. A ten stále rostl,“ kroutí hlavou Samko.
Po spuštění nového logistického skladu a omezení zásob v Holešovicích má firma v plánu zdvojnásobit prezentační prostory, takzvaný showroom, kde velké počítačové a elektronické značky předvádějí nové výrobky. „Nevybíráme od našich partnerů žádné obrovské peníze za pronájem těchto stánků, jen příspěvek na nájem a provoz. Ale platí přímá úměra: čím důležitější partner z hlediska obratu, tím lepší postavení stánku,“ popisuje marketingový šéf. Alza jako první v Česku zavedla automaty na výběr peněz v provozovně. „Nejlepší pokladník zvládl za směnu obsloužit kolem 140 klientů, takzvaný paybox zvládá vybrat peníze od šesti set lidí, ale je nastaven až na tisícovku transakcí denně. A na rozdíl od člověka bez rizika chyby,“ pochvaluje si investici do vývoje platebního zařízení.
Firma s mimozemšťanem Alzou ve znaku, která zaměstnává téměř 350 lidí, má v plánu letos udržet zdravý nárůst tržeb, tedy alespoň 25 procent. „Na pět a čtvrt miliardy korun bychom se měli dostat, to je reálně dosažitelné, i když samozřejmě nevíme, jak se vyvine předvánoční trh,“ říká Samko. Podle něj totiž letos nefungují očekávatelné sezonní nákupní vlny, jak tomu bylo v minulosti; bez bližších podrobností si například pochvaluje letošní teplotně podprůměrný srpen. „Lidé nenakupují počítače a elektroniku v době, kdy by měli, ale naopak špička poptávky přichází v momentě, kdy to nečekáme,“ tvrdí.
Alzu, ještě pod původním názvem Alzasoft, založil v roce 1994 Aleš Zavoral, který je dodnes majoritním vlastníkem společnosti, ale s médii nekomunikuje. Může však sledovat stále větší počet notebooků a netbooků, které jeho firma prodává. Z tři čtvrtě milionu notebooků, které se vloni prodaly v České republice, šlo „do světa“ prostřednictvím Alzy 117 tisíc přístrojů. A letošní ambice míří ještě výš, na hranici 150 tisíc kusů přenosných počítačů.
Mimochodem, pokud vás zajímá, kdo namluvil hlas onoho vlezlého mimozemšťana Alzy, vězte, že je to herec a dabér Bohdan Tůma. Hrál ve filmech Tankový prapor či Vekslák, nejvíce se však věnuje dabingu. „Hlas není nijak počítačově upravený, jen jsme ho zrychlili,“ dodává s úsměvem Samko.

Box:
Czech Computer Pro pravé ajťáky Firmu založil v roce 1997 Josef Matějka, kterého bavila výpočetní technika. Na trhu podle něj scházely firmy, které by nabízely kvalitní zboží za přijatelné ceny. O rok později Czech Computer (CzC) otevřel svůj první internetový obchod, později přišel na pozici ředitele Stanislav Gaj, který je v současnosti vedle Matějky a jeho ženy spolumajitelem firmy. V roce 2005 otevřel CzC v Příbrami nové logistické centrum pro expedici zásilek po celé zemi. Společnost rovněž začala dělat velké srovnávací testy počítačů a PC komponent. Díky tomu je firma populární zejména mezi komunitou pravých „ajťáků“, jež na webu CzC rozsáhle diskutují o vlastnostech či funkcích různých IT produktů. „Náš e-shop není jen klasickým internetovým obchodem, zákazníci naleznou ke svému nákupu spoustu relevantních informací a dat,“ říká Matějka.
Czech Computeru roste zejména prodej komponent a počítačových dílů, a samozřejmě se stále zvedá odbyt notebooků. „Z celkových prodejů tvoří PC věci a přenosné počítače asi polovinu,“ vypočítává ředitel. Marže CzC se v současnosti pohybují kolem deseti procent, přičemž platí pravidlo, že čím více je výrobek hotový, nebo dokonce plně dokončen k použití, je marže nižší. „Obecně lze konstatovat, že nejnižší marže jsou na mobilních telefonech a televizích, kde je trh opravdu tvrdý,“ dodává Matějka.

FIN25

Box:
Mironet Sázka na servis Patnáct let figuruje na českém IT trhu společnost Mironet, původně začínající jako klasický kamenný prodejce stolních PC. Časem rozjela prodej přes internet, údržbu počítačových sítí a rovněž výrobu vlastních počítačů. „Dělávali jsme i notebooky značky Mironet, ale vývoj v této oblasti je tak rychlý, že jsme neustále byli o krok pozadu. Navíc díly pro každou novou variantu notebooku se mění, kdežto u stolních počítačů je standardizace obrovská. Vlastní brand se na našich celkových tržbách podílí asi patnácti procenty, zajímavé je to pro nás zejména z hlediska marží,“ říká Robert Novotný, majitel a generální ředitel Mironetu.
Franšízinková síť obchodů pod značkou Mironet, kterou firma začala letos budovat, by měla pomoci zvednout obrat nad miliardu korun, které Mironet docílil jak vloni, tak v roce 2008. „Předpokládám, že až si celý systém sedne, v roce 2011 zdvojnásobíme tržby. Tedy že jeden ze zhruba padesáti nových franšízových partnerů utrží v průměru dvacet milionů. Některé z poboček, které již pod nás přešly, začaly mít během relativně krátké doby dvakrát až třikrát větší byznys,“ odhaduje Novotný. Ten hodně věří na kvalitu servisu, již budou poskytovat obchody Mironetu, ať vlastní nebo ty franšízové. „V dnešní době musíme nabídnout něco víc, speciálně v segmentu firemních klientů. Takže nainstalovat do společnosti počítače, které si u nás koupí, rozchodit firemní síť, nainstalovat mailový software, to jsou služby, na které sázíme. V konečném důsledku by mohly služby tvořit až pětinu našich příjmů,“ naznačuje. Franšízový systém, který jeho firma rozjela, je prý značně otevřený. „Podporujeme naše partnery, ale nenutíme je jako u McDonalds prodávat určitý typ zboží, které bude nějak přesně zabalené,“ dodává Novotný.

Souvislosti/graf:
Jak se dařilo počítačovým e-shopům (obrat za rok 2009, v miliardách korun) Alza.cz 4,2
Czech Computer 1
Mironet 1
Pramen: Netshopper.cz

  • Našli jste v článku chybu?