Ministerské křeslo si zatím užil jen dva měsíce, přesto stihl zrušit mnohé připravované projekty a rád by naopak jiné ještě dotáhl. Třeba snížení platů top manažerů Českých drah o polovinu. Za nedávným hlasováním o vládě vidí touhu po slávě. „Věděli, že když ji nesloží teď, tak za půl roku už nebudou slavní,“ míní Petr Bendl.
Ministr dopravy Petr Bendl
Autor: Profit - Jakub Stadler
Jaké byly vaše první pocity, když jste zjistil, že vláda nezískala důvěru?
Trošku zmar a uvědomění si toho, jak teď budeme všichni vypadat v Evropě, ať si myslíme o Unii cokoli. Tím rozhodnutím jsme se stali Balkánem. Osobní zájem čtyř lidí nás shodil v době, která je pro Česko nejtěžší.
Myslíte, že na vině jsou jen aktéři posledního hlasování?
Ne všichni poslanci jsou státotvorní a uvědomují si, co je pro tuto zemi nejdůležitější. Někteří myslí na to, co je důležité pro ně osobně, přestože říkají něco jiného. V rovnoměrném rozložení ve Sněmovně můžete vládu vydírat tak dlouho, až se sama rozhodne odejít, nebo když se nedá vydírat, tak ji sestřelit. A to udělali.
Když jste před dvěma měsíci šel do vlády, tušil jste, jak omezené bude vaše působení? Šel jsem tam s vědomím, že je to sto na sto a Topolánkova vláda může padnout. Jako bývalý starosta a hejtman jsem zvyklý na tlak, že mě mohli zastupitelé kdykoliv odvolat. Pro mne to nebylo nic neobvyklého, nestandardního. A když jsem viděl, jak zelení vyhnali Olgu Zubovou a Věrou Jakubkovou, bylo mi jasné, že je to na spadnutí. PŘI PÁDU VLÁDY ŠLO O POMSTU
Nesrovnávala bych vaši nedávnou pozici s dřívějším působením v křesle starosty a hejtmana. To bych hodnotila jako mnohem pevnější. Ta situace byla dána tím, že jsem měl štěstí na tým lidí, kdežto v Poslanecké sněmovně se ukázalo, že s týmem je to složité. Je to o mužstvu. Zda si jeho členové dokážou věci vyříkat, pochopit, najít přijatelný kompromis, to je ohromně těžká věc. Musí být pochopení ze všech stran, ale tady šlo víc o pomstu, vyřizování účtů bez ohledu, jak je to v tuto chvíli pro Česko složité. Oni věděli, že když ji nesloží teď, tak za půl roku už nebudou slavní. Nezalitoval jste trochu, že jste po krajských volbách nakonec vsadil na Topolánka? Já jsem vsadil na to, že chci něco udělat. Tehdy jsem tvrdil, že ODS se sebou musí něco udělat, změnit image. Myslím si, že se to z velké části dařilo. Tlak přišel od sociálních demokratů právě proto, že se ODS poslední měsíce změnila. Kdybych stál opět před tímto rozhodnutím, tak bych je udělal znovu. Cílem bylo hledat způsob, jak pomoci, neříkat jenom, děláte to blbě. S Pavlem Bémem jsem se rozešel nikoli proto, že bychom měli různý názor na to, co s ODS, ale Pavel chtěl spíš menšinovou vládu ODS a dohodu napříč politickým spektrem nebo možná se sociálními demokraty. Kdežto já chtěl trojkoaliční projekt dotáhnout s tím, že to nesmí být ODS, která jej shodí. Kde teď vidíte svou budoucnost? Já to ještě nebalím. Krátkodobou budoucnost má v ruce pan prezident. K dlouhodobé bych řekl, z boje se neutíká. Je příležitost zvednout hlavu. Hodně se mění i Mirek Topolánek, což je pozitivní. Chtěl bych s ODS vyhrát volby. V čele s Mirkem Topolánkem? Jasně. Teď je to takto nastaveno, věci fungují, tak proč ne. Jdeme do toho. JULÍNEK SI NEDAL ŘÍCT, TVRDIL, ŽE VŠECHNO USTOJÍ
Pro vaši politickou kariéru je dobré, že jste podle březnového průzkumu agentury STEM dopadl nejlépe z nových členů vlády. Skončil jste na šestém místě. Tušíte proč?
Nepřeceňuji to, ale samozřejmě mě těší, že jsou lidé, kteří dobře hodnotí moji práci, přestože jsem tu chvíli. Také hodně dělá to, že jsme ve Středočeském kraji udělali kus práce.
Když se vrátíme k regionální politice, vy se také domníváte, že výsledky krajských voleb ovlivnily poplatky?
Jednoznačně. ODS ve středních Čechách dokázala přesvědčit víc lidí než před čtyřmi roky. Nepropadli jsme u voličů, ale sociální demokracie přivedla k volbám víc lidí. Měli jsme být tvrdší, nedělali jsme negativní kampaň, a to jsme možná měli. Dneska už mohu říct, že jsme jako hejtmani tlačili na ministra Julínka, aby poplatky u dětí stáhl, protože dítě k doktorovi musí, nelze tam nějak ušetřit. To není dospělý člověk, který ví, jak dbát o své zdraví. Klečeli jsme na Julínkovi, protože šlo o ekonomické náklady minimální, ale obrovské politické. Nedal si říct. Už od února jsme ho tlačili, ale trval na svém a tvrdil, že všechno ustojí…
Měl jste razantní nástup. Zrušení miliardové zakázky na železnici i zákazu pátečních jízd kamionů, odložení mýta i elektronických dálničních známek. Než je postupně rozebereme, mrzí vás, že na samém začátku už musíte zabrzdit?
To víte, že to člověka mrzí. Nešel jsem sem s tím, že za čtrnáct dní skončím, ale že věci posunu. Že to dopadne takto, jsem nemohl ovlivnit, proto jsem tím také tolik v uvozovkách nežil. Nehledal jsem, komu něco nabídnout, koho přemlouvat, aby podržel vládu. Já jsem dělal věci podle svého a v duchu toho, co jsem připravoval jako stínový ministr dopravy.
Chystáte ještě jiný radikální zásah?
Spočítal jsem si, že když snížíme platy top manažerů na Českých drahách o polovinu, získáme víc než sto milionů korun ročně do rozpočtu. Chystám se to realizovat.
Nedávno byly uzavřeny nabídky na privatizaci ČSA, přihlásili se čtyři zájemci – konsorcium Unimex a Travel Service, firmy Odien AV III, Air France-KLM a Darofan ze skupiny Aeroflot. Nečekal jste jich víc?
Když tak o dva nebo tři víc, protože to není zase tak malé sousto. Dva zájemci jsou velmi silní, dva zase mají veliké ambice. Spíš jsem zvědavý na částky, které nabízejí.
Jakou sumu očekáváte? To ode mne nechtějte. Fakt ne. Jedině snad mohu říct, že to budou miliardy. Sociální demokraté požadují zastavení všech privatizačních procesů, přesto dokdy myslíte, že uzavřete privatizaci ČSA? Polovina roku je reálná. Nezachytil jsem, že by se měla zastavit privatizace ČSA. Sociální demokraté si myslím uvědomují, jaká je situace. Leteckých přepravců je hodně, není to strategická záležitost. My přece hledáme partnera, se kterým firma ČSA finančně poroste. Loni dosáhly ČSA půlmiliardového zisku. To je málo? Před zdaněním a především z prodeje majetku. MÝTO ZDRAŽÍ ZBOŽÍ Rozeberme vaše zásahy v roli ministra. Třeba odložení mýta pro auta do 3,5 tuny až na rok 2011. Proč tak daleký termín? Nezblázním se, když to bude rok 2010. Padají výkony podnikání, lidé přicházejí o práci, jakékoli zdražování se obrátí proti lidem. Kamionů ubývá, o třicet procent klesl výběr mýtného. V okamžiku, kdy zdražíme mýtné nebo zavedeme další, zdražíme tím i zboží. PETR BENDL (43) Absolvoval Vysokou školu strojní a textilní v Liberci, obor konstruktér víceúčelových obráběcích strojů, ale jak sám říká, za prkno nikdy neusedl. Po škole se jen na necelý rok zastavil u hasičů a poté začal působit ve státní správě. V samosprávě se angažoval od roku 1994 nejprve jako starosta Kladna a posléze jako hejtman Středočeského kraje. Byť byl v ODS stínovým ministrem dopravy, jmenován byl až letos koncem března. K cestování používá Mercedes CL 500. Je ženatý, manželka podniká. Má dva syny ve věku 11 a 18 let. Bydlí v rodinném domu v Lánech. Mezi jeho hobby patří folková muzika a kůň. Je třeba hledat způsob, jak zabránit tomu, aby kamiony sjížděly ze zpoplatněných dálnic. Je nutné udělat legislativní změny, umožnit obcím dostat se do registru vozidel, aby mohly pokutovat řidiče, kteří porušují pravidla. Je potřeba přece jenom trocha času, alespoň rok, abychom mohli instalovat dynamické váhy na paralelní komunikace podél dálnic a rychlostních komunikací. Navíc je tu krize, takže já jsem pro to, abychom akci spustili nejpozději začátkem ledna. Když to bude příští rok, dobře, ale nespouštějme to letos. Ten rok bude stačit? Kdyby byly předčasné volby na podzim a já tu do té doby zůstal, tak systém nachystám natolik, aby bylo možné jej od příštího roku spustit. Proč jste odložil elektronické dálniční známky na neurčito? Shoda o nich panuje napříč politickým spektrem, přejí jim sociální demokraté, občanští demokraté i ostatní. Já upozorňoval na technické problémy, se kterými bude mít ministerstvo dopravy do budoucna problémy. Ty je třeba odladit. Také jste zrušil zakázku na železnici na osm let za 36 miliard korun. To asi některé podnikatele bolelo. Zakázka byla vypsaná dřív, než jsem přišel do funkce ministra s tím, že by se měly veškeré činnosti outsourcingovat jedinou firmou na celém území Česka. To není moudré rozhodnutí, a protože už jsem nemohl měnit parametry nabídkového řízení, rozhodl jsem se pro zrušení zakázky. Jsem pro menší objem, rozdělení na regiony, jako třeba jihozápad a podobně. Tak, aby se podělilo víc firem o peníze i odpovědnost. Zrušením zákazu jízd kamionů jste zeleným ve vládě radost ale neudělal.
Zákaz kamionů by nic neřešil, stejně by někteří kamioňáci měli výjimky na různé druhy zboží a dovedu si představit, jak by se s tím kšeftovalo. Pak by samozřejmě jezdili jindy, v jiném čase, špička by se přesunula někam jinam.
Chtěl bych dohodnout se zelenými, abychom nechali plynulost dopravy, vyhnuli se výjimkám a zdražili mýtné v určitých časech, čímž získáme víc peněz na opravy silnic. Motivační efekt, který se dá realizovat i v jiných časech, ne jenom v pátek odpoledne. K tomu je ale třeba dobudovat systém vážení, aby kamiony neujížděly na paralelní komunikace. To vše je třeba jako balík řešit najednou.
DESET MILIARD PRO DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURU
Když se dotýkáme dopravní infrastruktury, prý sháníte peníze. Kolik chybí? Co se týče peněz na silnice, je třeba letos ještě někde sehnat deset miliard korun. Je to na stavby, které běží. Jinak by se musely prodlužovat dohodnuté termíny, samozřejmě je lepší je dodržet, nebo i zkrátit, jak se nám to povedlo na R6 od hranic s Německem až do Prahy. O problému peněz jsem se bavil s premiérem i ministrem financí a shodli jsme se, že musíme hledat řešení. Dopravní infrastruktura je nejlepší investiční pobídkou. Jednou z možností, jak urychlit výstavbu dálnic, je možnost financovat ji ze soukromých peněz, takzvanou formou PPP. Například rozhodnutí o dálnici D3 z Prahy na jih k rakouské hranici se stále odkládá.
Pracujeme na tom, aby D3 byla pilotním projektem pro PPP. Je to citlivá věc, protože víme, jak dopadla D47, kdy stát za vlády ČSSD zaplatil na pokutách 640 milionů korun. Takovou chybu si nemůžeme dovolit. Nechceme, aby z toho byl průšvih. Na PPP by do budoucna neměla stát budoucnost výstavby dálnic, ale je třeba umožnit, aby do výstavby dopravní infrastruktury přišly privátní peníze. Už jsme udělali některé kroky v zákoně o pozemních komunikacích, hledáme způsob, jak legislativně umožnit příchod soukromého investora.
Dálnice a rychlostní silnice se za dva roky rozšiřují ročně o padesát kilometrů, což nikdy v minulosti nebylo. Od roku 2006 se zdvojnásobilo množství peněz, které se dávají do dopravní infrastruktury. Jiná věc je, že to nestačí. Není tam 55, ale 90 miliard korun a já věřím, že ještě letos se podaří další peníze přidat. Potřebujeme dálniční síť dobudovat v co nejkratší době, protože i to má vliv na hospodářství, podnikání, zaměstnanost, prosperitu země.
Finančně jednodušší je asi situace se železničními koridory. Výstavba železničních koridorů je finančně pokrytá, z velké části čerpáme peníze z Evropské unie. Běží v termínech, které jsme si předsevzali. Když hovoříme o dopravních cestách, neměli bychom opomenout vodní dopravu. Nedávno jste hovořil o důležitosti splavnit Labe… Je to v koaliční smlouvě. Česko má 250 kilometrů vodní cesty na Labi, které nejsou příliš využívané, protože potřebujeme splavnit ještě 40 kilometrů. Je to alternativa, která by mohla zlevnit zboží u nás. Máme projekt, který zajišťuje ochranu životního prostředí, prostředky jsou zajištěné, pouze se trápíme s věčným napadáním zelených pseudoaktivistů. Potřebujeme součinnost ministerstva životního prostředí. Zelení vás trápí hodně? Vadí mi, když se zaseknou a řeknou ne. Špatně se smiřuji s tím, když nejsou ochotni přistoupit na nějaký kompromis. Míra kompromisu je odvislá od toho, jak velký politický zisk máte. Často to bývá tak, že malé politické strany s malou podporou lidí mají pocit, že chtějí rozhodovat, jako kdyby měly daleko větší podporu voličů. Přiznávám, že i velká politická strana zase mívá dojem, že jen její názor je ten správný. Když chci splavnit Labe, říkám Bursíkovi, řekni podmínky, neříkej ne. Vybrali si byznysmeni, kteří podnikají ve stavebnictví či dopravě, s přihlédnutím ke krizi, dobře? Doprava nabízí obrovský prostor pro podnikatelské aktivity. Na nás je, abychom vytvářeli podmínky pro to, aby mohli existovat. Také infrastruktura je u nás zanedbaná. Když to porovnáme se sousedními zeměmi, Rakouskem či Německem, uvědomíme si, jak ohromný dluh je v Česku. To jsou stovky miliard korun. POZOR, ABY ČESKÉ DRÁHY NEZLENIVĚLY Takže fandíte třeba majiteli Student Agency Radimu Jančurovi, který chce konkurovat Českým drahám?
Konkurenci na železnici obecně fandím. Jenom upozorňuji, že ji úplně nevyřeší lepší stav vagonů, které budou jezdit včas a se servisem. U nás je zanedbaná železniční infrastruktura, nádraží jsou rozlehlá a zchátralá. To je práce na léta. Chce to pochopení odborů, aby neblokovaly některé věci, aby se České dráhy dostaly do kondice. Když budou České dráhy dostávat věci zdarma, zlenivějí a převálcují je jiní, silnější. Musíme českého dopravce trénovat, aby přežil tuzemskou i zahraniční konkurenci. Až přijde zahraniční konkurence, třeba Deutsche Ban, mohou mít České dráhy problémy.