Menu Zavřít

MINISTR JE NÁŠ ČLOVĚK

6. 8. 2001
Autor: Euro.cz

V á c l a v     H l a v á č e k

Většina lobbistů svá jména tají a jako předmět podnikání mají nejčastěji uvedeno „public relations . Přesto jedna z nejúspěšnějších firem na tomto poli vystupuje naprosto veřejně a otevřeně a její dobré vztahy s příslušným ministrem nepopírá ani sám ministr.

Ostatně, býval jedním z nich.

V době před valnou hromadu, která proběhla v pátek v Olomouci, aktivita představitelů společnosti vrcholila. Firma slavila úspěchy na několika frontách. Prosadila zastavení dovozu maďarské pšenice a slovenského cukru, možné zvýšení cla na vepřové maso z Evropské unie a nyní si brousí zuby na kojeneckou mléčnou výživu.

Řeč je samozřejmě o Agrární komoře a jejím prezidentu Václavu Hlaváčkovi.

Skutečnost, že ministr zemědělství Jan Fencl hájí zájmy Agrární komory, považuje prezident Hlaváček za přirozené: „Ve světě to funguje podobně. Osobně jsem se o tom přesvědčil ve Francii a v Rakousku. Navíc donedávna s námi Jan Fencl sedával u jednoho stolu, tak přece výměna židle ho nemůže natolik změnit, aby tomu tak nebylo.

Václav Hlaváček (46) se narodil Brně, absolvoval Zemědělské odborné učiliště, Zemědělskou technickou školu a Fakultu agronomickou na brněnské Vysoké škole zemědělské. V zemědělství pokračoval i po školních letech. Zůstal na vesnici a pracoval v zemědělském družstvu Hustopeče u Brna. Posléze se stal předsedou Okresní agrární komory Břeclav a v roce 1994 ředitelem akciové společnosti ZVOS Hustopeče, což je transformované původní zemědělské družstvo. Od loňského roku je prezidentem Agrární komory České republiky, která pod jeho vedením přešla do ofenzivy. „Patřím mezi lidi, kteří zastávají názor, že v defenzivě se nedá existovat. Musíme se chovat agresivně, protože jinak nemáme šanci obstát v konkurenci s okolním světem, a už vůbec ne s konkurencí Evropské unie, protože ta je postavena právě na tvrdé agresivní ofenzivě.

Hlaváčkovu „houževnatost a schopnost prosazovat své názory oceňuje i místopředseda Agrární komory Karel Machovec. „Nicméně nezakrývám, že právě při prosazování vlastních názorů, třeba při formulování požadavků vůči Evropské unii, by mu slušelo více taktu, dodal Machovec.

Hlaváček je ale přesvědčen, že agrární komory a zemědělské svazy zemí Evropské unie jsou ještě mnohem agresivnější při prosazování svých zájmů. „Je to také logické, protože se vyvíjejí mnohem delší dobu než my. Měly mnohem více času své požadavky formulovat a obhajovat. Podíváme-li se třeba na francouzské zemědělce, myslím, že vítězí právě díky agresivnímu způsobu obhajoby svých zájmů.

Ofenzivní akce podle Hlaváčkových představ proběhla při lobbování za české vepříny. Chovatelům prasat se nelíbilo, že Evropská unie k nám vyváží dotované vepřové. Agrární komora tedy nachystala protestní akce a přesvědčila vládu, že je třeba na evropské vepřové uvalit pořádné clo. Jenže Brusel brání zájmy svých zemědělských svazů, a tak Hlaváček zatím není s výsledkem akce plně spokojen. „Zvýšení cla na dovoz vepřového masa nevešlo v platnost, protože na posledním jednání v Bruselu musel pan ministr tento odklad slíbit. Platnost tohoto opatření se tedy posouvá nejdříve na nadcházející týden, kdy má proběhnout druhé kolo technických jednání, říká Hlaváček a v hlavě se mu již rýsuje další plán.

MM25_AI

„V současné době hrozí akutní nebezpečí uzavření zpracovatelské kapacity mléčné kojenecké výživy, protože na území České republiky proudí za dumpingové ceny kojenecká dětská výživa ze zemí Evropské unie. Přitom česká výroba je nej-modernější a nejvýkonnější ve střední Evropě. Navíc kvalita našeho mléka nemá konkurenci v celém světě. Uzavření české výroby by vedlo ke zdvojnásobení až ztrojnásobení ceny sunaru, což by byla katastrofa, horlí prezident Agrární komory. A ihned dodává, že máme vůči Západoevropanům velice nízkou spotřebu mléka na hlavu: „Máme-li být důstojnými konkurenty na poli mléčné výroby, tak nesmíme mít jen poloviční spotřebu mléka na jednoho obyvatele ve srovnání se zeměmi EU. Agrární komora tedy potřebuje přesvědčit Čechy, aby pili více mléka. A vláda jí opět vychází vstříc. „Připravili jsme program osvěty a jsem rád, že do tohoto projektu se spolu s mlékárenským svazem a svazem chovatelů Agrární komory zapojila i ministerstva školství a zdravotnictví. Přesvědčovací kampaň nazvaná Školní mléko byla zahájena v Praze minulý měsíc. „Smyslem a cílem je, aby mladá generace získala návyky na spotřebu mléka a mléčných výrobků, říká bezelstně Hlaváček.

Na jakou další komoditu se zaměří, nechce Hlaváček zatím prozradit. Dnešní ambice Agrární komory nejsou vůbec skromné. „Naším cílem je dosáhnout změn v dodatcích k Asociační dohodě České republiky s Evropskou unií. Ty změny by měly vyrovnat nevyváženost v ochraně místního trhu v kontrastu s podmínkami zahraničních konkurentů.

  • Našli jste v článku chybu?