Indie je jedním z největších obchodních partnerů Česka v Asii. České firmy věnují indickému trhu stále větší pozornost, v hledáčku mají zemi zástupci strojírenského a automobilového průmyslu, či letecké branže. Významným impulsem pro posílení vzájemných vztahů byla podnikatelská mise do Indie, kterou vedl ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner.
Druhá nejlidnatější země planety zaznamenává rychlý hospodářský růst a letos útočí na pozici páté největší ekonomiky na světě. Český vývoz do Indie tvoří aktuálně zejména produkce s vyšší přidanou hodnotou.
„Jde o teritorium, které si vyžaduje zastoupení na úrovni ministra, premiéra, či prezidenta. Byla to má práce jak podpořit export,“ sdělil ministr průmyslu Tomáš Hüner v pořadu Exportní zrcadlo.
Institucionální podpora vývozu na složitém indickém trhu otevírá firmám dveře k zakázkám. „Když tam ministr, premiér, nebo prezident nejedou, je procento úspěšnosti byznysu velmi nízké,“ dodal Hüner.
Made in India. Země láká investory
Pětadvacetičlenná podnikatelská delegace měla v Indii nabitý program. Maraton jednání o byznysu a hospodářských vztazích na nejvyšší úrovni či oficiální účast na tamním strojírenském veletrhu. Češi hráli také jednu z klíčových rolí v rámci dialogu Indie a EU.
Mise pomohla podpořit podnikatelské záměry vlajkových lodí českého průmyslu v Indii, tedy společností Škoda Auto a GHH Bonatrans.
Hospodářská politika země se řídí heslem Make in India a stojí o ty investory, kteří místním nabídnou technologie, výrobu i pracovní místa.
„V Indii je velký tlak na lokalizaci, je tam trademark Make in India a bezesporu na všech úrovních setkání jej velmi akcentovali,“ řekl Tomáš Hüner v Exportním zrcadle.
Kromě jednání na nejvyšší úrovni s ministry indické vlády Hüner rovněž zahájil Mezinárodní strojírenský veletrh International Engineering Sourcing Show 2018 v Čennai. Česká republika se stala partnerskou zemí této akce podobně, jako byla Indie loni partnerem 59. Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně.
V indické metropoli Dilí ministr reprezentoval Českou republiku v rámci indicko-evropského dialogu na čtvrtém zasedání India-Europe 29 Business Forum, kde byla ČR tzv. Focus Country
Článek vyšel na webu Businessinfo.cz