Menu Zavřít

MINORITNÍ AKCIONÁŘ ZLOBÍ

27. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Soudní spor se může táhnout do zimy

bitcoin_skoleni

Poslednímu velkému pražskému výrobci – letňanské Daewoo Avii hrozí zánik. Loni totiž firma produkující lehká nákladní auta zaznamenala ztrátu 1,4 miliardy korun, která překonala výši poloviny základního jmění společnosti. To podle zákona znamená nutnost přijmout odpovídající opatření, mezi něž patří i návrh na konkurs. Samotná ztráta však podnik neohrožuje – valná hromada společnosti totiž již dříve odsouhlasila navýšení základního jmění zhruba o tři miliardy korun. Problémem je soudní spor mateřské firmy Daewoo, která ve firmě vlastní 50,2 procenta akcií, s minoritním akcionářem – investičním fondem Pioneer (7,2 procenta akcií). Ten zažaloval korejskou firmu pro porušování práv menšinových vlastníků. Novou emisi akcií totiž valná hromada vyhlásila jako veřejně neobchodovatelnou, což se fondu spoléhajícímu na možnost prodeje pochopitelně nelíbí. Počítalo se s tím, že akcionáři základní jmění nejprve navýší, aby posílili kapitál firmy, a poté se zase sníží, aby byla uhrazena ztráta. Do konce soudního sporu však jmění navýšeno být nemůže, a tak má být 3. května ve Středisku cenných papírů pouze sníženo z 1,725 miliardy na jednu miliardu korun. Odhady říkají, že spor se potáhne minimálně do konce roku, a do té doby bude letňanský výrobce na kolenou. Podniku, který chce vrhnout do prodeje nový model, totiž v této situaci neposkytnou banky tolik potřebné úvěry. Daewoo Avia tak může následovat firmy typu ČKD nebo Poldi. „Lidé z Pioneeru museli vědět, že emise bude neobchodovatelná, nechápu, proč podíl kupovali, říká mluvčí Daewoo Avie Jiří Kyncl. Tvrdí, že manažeři Pioneeru udělali investiční chybu a snaží se ji opožděně napravit prostřednictvím soudní pře. Ta nyní může stáhnout firmu do hlubin. „Společnost je nefinancovatelná, a to působí velké starosti, říká člen představenstva a finanční ředitel firmy Jiří Hartvich. Bystrá konkurence. Co přesně letňanského výrobce ohrožuje? Jsou to stejné záležitosti, které přivodily loňskou ztrátu. Za prvé skutečnost, že klienti očekávají brzký prodej nového vozu a stará auta nekupují. Nový model měl být na trhu už v minulém roce, ale kvůli potížím mateřského korejského koncernu se jeho vývoj pozdržel. „Zařízení potřebné pro výrobu k nám dorazilo až loni o Vánocích, a tak můžeme nový stroj představit až na červnovém Autecu v Brně, objasňuje Jiří Hartvich. Druhá hrozba také souvisí s pozdním náběhem nového typu. Konkurenti Dae–woo Avie totiž loni uskutečnili silné marketingové tahy a vytlačili část produkce českého výrobce z trhů. „Hodně zákazníků nás stála výprodejní akce firmy Iveco, tvrdí Hartvich a dodává, že se ovšem snažily i firmy DAF a Mann, které dokázaly zájemcům nabídnout nástavby na podvozek zdarma. „Například skříň stojí kolem 130 tisíc korun. Dostat ji zadarmo, to už je výhoda, která dokáže zlákat kdekoho, míní Hartvich. Pro srovnání: podvozek s kabinou z Daewoo Avie vyjde v současnosti na 750 tisíc korun, plně vybavené nákladní auto na zhruba milion korun. Trhy se zmenšily. Kromě konkurentů ovšem tíží Daewoo Avii i zmenšení trhu lehkých nákladních automobilů ve východní Evropě, včetně tuzemska. „Méně se vyrábí a staví, tudíž se i méně vozí a je potřeba méně nákladních aut, říká Hartvich. Západní Evropa zažívá jistou konjunkturu, na té se ovšem letňanská továrna nesveze. Na Západ totiž prakticky nevyváží. Daewoo Avia navíc táhne ke dnu zhoršující se kurs koruny k dolaru. Firma je totiž hodně zadlužená v zahraničí a tyto závazky se přepočítavájí aktuálním kursem. Prodej avií loni poklesl o 31 procent na 2775 vozů. Do propadu 1,4 miliardy se firma dostala z předloňského zisku zhruba jedenáct milionů korun. Tržby se ztenčily na polovinu, tedy na 2,4 miliardy korun.

Nabídky na Daewoo Motor do srpna Německo–americký koncern DaimlerChrysler začal v procesu „due dilligence zkoumat situaci zadlužené jihokorejské automobilky Daewoo Motor a potvrdil tak, že i nadále je ve hře o koupi této předlužené společnosti. DaimlerChrysler je posledním ze šesti zájemců o Daewoo, který začal kontrolovat stav firmy. Čtyři další – americké firmy General Motors a Ford, italský Fiat a největší korejský výrobce automobilů Hyundai Motor – již téměř průzkum dokončili. Do konce května mají uchazeči předložit nezávazné návrhy a korejský výbor pro dohled nad restrukturalizací pak vybere jednoho nebo dva prioritní kandidáty k dalšímu jednání. Ti budou mít osm týdnů na definitivní kontrolu operací a účtů. Závazné nabídky se od nich čekají do konce srpna.

  • Našli jste v článku chybu?