Menu Zavřít

Minulá vláda dělala totéž

29. 9. 2006
Autor: Euro.cz

Těsná většina manažerů s inzerátem nesouhlasí

Myslíte si, že ministerstvo financí mělo zveřejnit v celostátních denících inzerát o stavu veřejných financí?

bitcoin_skoleni

  • Ano 44,3 %
  • Ne 48,5 %
  • Nevím 7,2 %

Ministerstvo financí v čele s Vlastimilem Tlustým z ODS se rozhodlo informovat o stavu veřejných financí a použilo k tomu inzerát. Ať už byly jeho úmysly jakékoli, zopakovalo postup ministerstva zdravotnictví z letošního ledna, případně ministerstva pro místní rozvoj z května, přičemž ministři David Rath a Radko Martínek byli z ČSSD. Zvyky hrají v životě společnosti velkou roli a na politické strany se neohlížejí.
Jeden respondent odpověděl přesně v tomto duchu: „Nevadí mi to - možná to pomůže mnohem více ušetřit, minulá vláda dělala to samé.“ Neutrální postoj pak zaujal autor další reakce: „Jako forma veřejného oznámení je to poměrně netradiční, nevím, jaké byly překážky pro využití běžnějších prostředků v médiích.“ A tato manažerka si s otázkou neuměla poradit: „Nevím, ale začínám být hodně rozčarovaná. Ministři se mění a kolorit napadání opoziční strany je zoufalá kultura. Jeden politik něco udělá a druhý ho napadne, když se však dostane k moci, udělá to, co předtím napadal, a teď ho zase napadá opoziční strana.“ Počet kladných odpovědí byl tentokrát menší než záporných a ve většině z nich se hovoří o lepší informovanosti veřejnosti. Uveďme jednu: „V zásadě je dobře, že jsou lidé informováni o věcech, které se jich bezprostředně dotýkají. Možná je to poněkud netradiční forma, na druhé straně ale jde o poměrně zásadní věc a cena těchto inzerátů je opravdu zlomkem toho, jakým způsobem je naše země stále zadlužována. Pokud v důsledku takového stavu zadlužení země dojde ke zvýšení úrokových sazeb, pak se to dotkne každého obyvatele této země, někoho více, někoho méně, ale všichni to budou řešit přes svoji peněženku. V kontextu toho je pak vydání inzerátů zcela odůvodnitelné, možná i prospěšné pro budoucí směřování této země.“
Další odpověď ji doplňuje: „Informovat občany o stavu veřejných financí by mělo být povinností každého politika na celostátní, regionální i místní úrovni. Zvlášť pokud je katastrofální. Politici by rovněž měli občanům objasnit, co to je deficit veřejných financí (neboli že jde o vytváření dluhu, který občané budou muset tou či onou formou v budoucnosti splatit) a že optimisticky znějící výraz ,snížení deficitu veřejných financí‘ znamená jenom to, že jsme se opět zadlužili… pouze o trochu méně než před rokem.“
Jeden z respondentů je o inzerátu přesvědčen: „Myslí-li se otázkou, zda byly náklady účelně vynaloženy, pak se domnívám, že bude-li výsledkem šetření veřejných financích, šlo o jednu z nejefektivnějších investic.“ Zcela jiný názor má tento manažer: „Nemyslím si, že by to byl šťastný krok. Většina občanů si jen stěží dokáže představit, co to znamená. A nemá rovněž ani smysl vysvětlovat, kdo a co zavinil. Zabředneme do různých hádek a výsledek to nijak neovlivní. Vrcholný politik na místě ministra musí brát situaci takovou, jaká je, a snažit se ji zlepšit.“
Jedna negativní reakce se zamýšlí nad účelem reklamy: „Reklama je propagačním nástrojem především pro komerční aktivity, ať už firem nebo politických stran (volby). Vláda má oproti nim výhodu veřejného zájmu, a tím disponuje i zájmem médií. Ministerstvo mělo jít cestou dobře připravené tiskové konference, tiskové zprávy, rozhovoru ministra pro sledované médium… Existuje řada nástrojů, které mohlo ministerstvo financí použít. Navíc vysvětlit problematiku stavu veřejných financí je natolik složité, že nutná simplifikace pro potřeby jednoho inzerátu se ocitá na hranici nepodloženého propagačního sdělení. Důsledkem tohoto zjednodušení a zvoleného nástroje - velmi nedůvěryhodného inzerátu - je jen plácnutí do vody a obvinění opozice ze zbytečného rozhazování peněz. Což je bohužel pravda.“
Dva manažeři si všímají maďarských událostí. A používají je na podporu svého kladného, respektive záporného stanoviska. První prohlašuje: „Konečně někdo dělá za statní peníze užitečnou věc! Když Rath zveřejňoval své nesmysly, byla to pouhá propaganda. A zatím vedle něj Sobotka a Paroubek vyhazovali tiše miliardy z okna. Konečně někdo lidem řekl pravdu, a ne že ,zdroje jsou…‘! Vůbec bych se nedivil, kdyby u nás (po vzoru Maďarska) také hořela auta - ale ne před Parlamentem, nýbrž před Lidovým domem!“
Druhý je však jiného názoru: „Ministerstvo by nemělo utrácet peníze za zveřejňování informací, které nejsou nové a které lze zároveň jednoduše šířit prostřednictvím soukromých médií. Na druhé straně, informace o špatném stavu maďarských veřejných financí byly také dlouhou dobu známé, a přesto ,jejich‘ zveřejnění premiérem vyvolalo politickou bouři. Takže pro české politiky je možná lepší si předem vytvořit alibi tím, že oznámí špatný stav veřejných financí a ještě víc ho zhoršit zaplacením inzerátů z veřejných prostředků.“

Odpovídalo 97 manažerů

  • Našli jste v článku chybu?