Už první generace C3 způsobila svým vnějším designem menší pozdvižení. Kulaté avantgardní tvary ostře kontrastovaly s do té doby oblíbenými hranami a přímými liniemi. Nástupce první C3 sice v duchu barokních oblin pokračuje, ale současně se snaží od předchozího provedení odrazit směrem k premiantům třídy. Zcela nový interiér a vynikající diesel pod kapotou k tomu velkou měrou přispívají.
Na oblém tvaru vozu se na první pohled změnilo jen málo. Největší rozruch budí u nové generace C3 bezesporu rozměrné čelní sklo zasahující až nad hlavy řidiče a spolujezdce. To je výhodné v městském provozu, kde je vidět i na velmi vysoko umístěné semafory. Ve voze je díky tomuto řešení také příjemněji – panuje v něm daleko lepší světelná pohoda než v klasických autech s malými okny a plechovou střechou. Při ostrém slunci je možné jedním pohybem panoramatické sklo zastínit, a tak jedinou nevýhodou zůstává jeho cena při poškození. U tohoto provedení vozu se pojistka čelního skla stoprocentně vyplatí. Nový tvar světlometů také naznačuje, jakým designovým směrem se automobilka Citroën hodlá vydat v nejbližší budoucnosti.
Interiér nového auta současné citroëny připomíná daleko méně. Palubní deska působí příjemně a moderně. Automobilka zřejmě také pochopila, že být digitální za každou cenu není vždy ku prospěchu věci, a z předchozí generace známé displeje s postarší grafikou a špatnou čitelností zejména za slunce zmizely ve prospěch hodnotněji působících i lépe čitelných klasických kruhových přístrojů. Poloha řidiče za volantem je pro většinu postav ideální, čemuž napomáhá široká paleta nastavení výšky a délky volantu a sedadel. Spolujezdec má dokonce prostoru až zbytečně mnoho. Kdyby jeho sedačku bylo možné posunout ještě deset centimetrů dopředu, nic by se nestalo a vzadu by zbylo na kolena ostatních cestujících podstatně více místa. Takhle se bohužel musejí poněkud uskrovnit. Naopak co se týče výšky, ani přerostlí jedinci by na zadních sedadlech C3 neměli mít problém.
Stejně jako se Francouzi trefili do šviháckého designu rodinného auta, povedlo se jim i nastavení podvozku a jízdních vlastností. C3 nabízí spojení komfortní jízdy se schopností pohlcovat rázy od přejezdů většiny nerovností. Oblý, zakulacený design sám o sobě vybízí k poklidné jízdě beze snahy o „schumacherování“ v zatáčkách a nastavení auta tomu odpovídá. Turistické tempo a kochání krajinou je pro C3 zcela přirozeným projevem, naopak snaha o rychlost je okamžitě trestána náklony karoserie a velkou nedotáčivostí danou relativně těžkým motorem vpředu. Nová generace C3 není ideálním nádobíčkem pro sportovce. Mnohem lépe poslouží jako pohodové rodinné přemisťovadlo, charakteristické dobrými brzdami, povedeným odhlučněním a umírněnou spotřebou. V kombinovaném provozu s plně naloženým vozem se spotřeba paliva podle palubního počítače dostala na pět litrů nafty na 100 kilometrů. Jediná výraznější výtka tedy míří k ceně, jež v případě testovaného vozu dosáhla téměř dvojnásobku té základní. C3 už zkrátka nepatří mezi příliš lidové vozy.
***
Klady
Stylový a moderní interiér
Panoramatické čelní sklo
Úsporný motor
Jízdní komfort
Kvalitní odhlučnění
Prostorný interiér
Pohodlná sedadla
Zápory
Vyšší cena
Tabulka:
Citroën C3
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem (ccm): 1560
Převodovka: pětistupňová manuální
Nejvyšší výkon: 66 kW
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0–100 km/h (s): 11
Spotřeba: 5 l/100 km kombinovaná
Cena: 439 000 Kč (testovaný vůz)