V Česku začínají hromadně vznikat autovrakoviště. V informačním systému EIA (www.eia.cenia.cz - pozn. red.), kde jsou k dispozici záměry oznamovatelů o stavbách, jež podléhají nutnosti vypracovat studii o vlivu na životní prostředí, je jich za poslední půlrok nově oznámeno už několik desítek. S největší pravděpodobností jde o dopad aktuálně platného zákona o podmínkách provozu na silničních komunikacích, který zcela odstranil regulace dovozu ojetin na české území. Prováděcí vyhláška k zákonu i po tři čtvrtě roce jeho platnosti stále ještě neexistuje.
Přitom dle vyjádření ministerstva dopravy (EURO 26/2006) by právě ona měla alespoň částečně dovoz technicky nezpůsobilých ojetin regulovat. „Návrh vyhlášky je už připravený, nyní půjde do meziresortního připomínkového řízení,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Proč však nastala taková prodleva mezi vstupem zákona v platnost a jeho prováděcím předpisem, netuší. „Na to nedokážu odpovědět,“ uvedl Hanzelka. Vše nasvědčuje tomu, že vrakoviště vznikají v důsledku rozdílu ceny likvidace vozidla u nás a v zahraničí. „Kdyby šlo skutečně o účelový import a likvidaci ojetých vozidel v Česku, bylo by to katastrofální zjištění,“ říká ředitel Sdružení autoprůmyslu Antonín Šípek. Vyjádření ministerstva životního prostředí se do uzávěrky tohoto čísla týdeníku EURO nepodařilo získat.