Ľubomírem Majzlanem
Společnost Slovaktual oslavila letos 18 let své existence. Majitelé začali jako montážníci plastových oken a postupem času si pořídili vlastní výrobu. „Po pár letech jsme se z malé firmy, která začínala s jedním montážním vozidlem, stali největším výrobcem oken na Slovensku, přičemž veškerá konkurence nevyrobí ani polovinu naší roční produkce,“ říká výkonný ředitel Slovaktualu Ľubomír Majzlan. Týdeník Euro s ním hovořil zejména o plánu firmy na expanzi do České republiky.
EURO: Co vás přimělo k úvahám o vstupu na český trh s výplněmi stavebních otvorů, který je považovaný za vysoce konkurenční? MAJZLAN: Na český trh jsme chtěli vstoupit už před třemi roky. Tehdy jsme dodávali okna a dveře zdejším stavebním a montážním firmám. Neprodávali jsme tu však pod vlastní značkou. Postupem času počet odběratelů rostl a stejně tak rostla i spokojenost s produktem. Rozhodli jsme se tedy začít prodávat naše okna pod značkou Slovaktual. Když srovnám Česko a Slovensko, tak při polovičním počtu obyvatel máme obrat podobný jako společnost Vekra (jeden z významných českých výrobců výplní stavebních otvorů, pozn. red.). A to v situaci, kdy neprodáváme okna s přídavným sortimentem a doplňky jako Vekra. Pokud tedy máme s touto společností srovnatelný obrat, znamená to, že na počet vyrobených oken jsme daleko vpředu my. Počátkem tohoto roku jsme se spojili s největším švýcarským výrobcem oken, firmou AFG Arbonia-Forster-Holding. Tímto spojením jsme se dostali do první pětky největších výrobců oken v Evropě.
EURO: Jakou strategii volíte pro vstup na český trh? MAJZLAN: Chceme postupně získat určitý tržní podíl. Slovem postupně mám na mysli jeho geografický význam – začali jsme na Moravě a postupně jdeme dál na západ. V Čechách máme necelou čtyřicítku obchodních zastoupení a v příštím roce bychom k nim chtěli až 20 dalších přidat. Do konce letošního roku bychom chtěli dosáhnout prodejů ve výši 200 milionů slovenských korun.
EURO: Jaký profilový systém pro výrobu oken používáte? MAJZLAN: Používáme profilový systém Aluplast, který pochází z Německa. Byl původně vyvinutý pro rakouský trh, jenž je poměrně specifický svými klimatickými podmínkami. Pro Česko i Slovensko platí, že klimatické podmínky jsou zde mírnější, a proto systém s přehledem vykrývá specifika obou zemí. Na rozdíl od třeba hodně rozšířených britských systémů, které jsou ale stavěné na úplně jiné podmínky a výkyvy počasí. V Rakousku extrémy dosahují od mínus třiceti do plus třiceti stupňů. A na to je náš profilový systém konstruovaný.
EURO: Tepelnou izolaci v míře, kterou požadují normy, ale s výjimkou některých polských společností s přehledem plní všichni domácí výrobci. Nabízíte i něco navíc? MAJZLAN: Ne všichni výrobci v Česku umějí levně vyrobit profily se středovým těsněním. Tento profil je finančně náročnější, je dražší i ve výrobě a při konečném zpracování. Okna se středovým těsněním ve střední cenové třídě tu prakticky nikdo nenabízí a tímto směrem bychom chtěli jít.
EURO: Dodáváte i okna pro supermarkety typu Hornbach či OBI? MAJZLAN: Celá naše obchodní politika na Slovensku jde proti tomu. Nechceme, aby se naše okna stala laciným zboží. Okna v marketech tohoto typu mají jen jeden požadovaný parametr – cenu, přičemž kvalita je tu dost vedlejší. Proto do supermarketů nedodáváme a ani dodávat nebudeme.
EURO: Za nedlouho přejdete na společnou evropskou měnu. Jak se to dotkne vašich zastoupení? MAJZLAN: Chceme mít ceník v eurech. Nemá moc smysl, když na Slovensku euro bude, abychom kvůli pár kilometrům dopravy zboží po dálnici vymýšleli nějaký jiný koncept. Česká koruna bude v dlouhodobém horizontu posilovat, což pro naše zastoupení zde bude výhodné.