Prezident Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák dnes odpovídal novinářům na otázky ke vstupu Korean Air do Českých aerolinií.
Vše by mělo být dokončeno během prvního pololetí včetně předání akcií. Paralelně běží notifikační proces v Evropské komisi, což je fakticky antimonopolní úřad na evropské úrovni. Souhlas komise je základní podmínka k předání akcií.
Kdy dojde k definitivnímu vstupu Korean Air do ČSA?
Jaký přínos pro ČSA celá transakce má?
V tuto chvíli už dochází k harmonizaci letových řádů na stávajících linkách ČSA do Evropy a linkách Korean Air dále za Soul, především do Japonska. To je pouze první krok. Přínosů je celá řada. Korean mohou například pomáhat při nákupech letadel, převezmou vyjednávací úlohu ve vztahu k dodavatelům. Další rozvoj je dán zejména využitím letiště Václava Havla jakožto secondary hubu, tedy menší základny a letové křižovatky Korean Air v Evropě. Vedle toho už dochází k prvním hmatatelným výsledkům spolupráce s Českým aeroholdingem. Korean Air přesunuly své call centrum z Dublinu do Prahy, takže my budeme komunikovat se zákazníky Korean s celé Evropy. Zajišťovat to bude společnost ČSA Services.
Jak do nových plánů zapadá zaměření ČSA na Rusko a jeho okolí?
Ruská síť je pro nás stále stejně důležitá, byť nezapadá do strategie Korean Air. Těm jde především o západní Evropu. Ale vzhledem k nárůstu počtu cestujících, které z tohoto teritoria jsou dvouciferné, bude docházet v následujících měsících k faceliftu terminálu jedna Letiště Praha. Bude zkapacitněn v zájmu těchto cestujících, počínaje transferovými přepážkami až po navigační systém.
Bude se rozšiřovat síť linek?
Rozdělme to na dvě věci. Na kapacitu a destinace. Já myslím, že kapacita ČSA v nejbližší době nevzroste, jde ale o její lepší využití. A možná se změní cílové destinace, aby lépe zapadly do plánů partnera.
Plánuje se znovuotevření zaoceánských linek na západ?
Já bych to téměř vyloučil. Transatlantické lety jsou dneska tak saturované velkými uskupeními jako je Delta a Air France nebo British Airways, že nová linka je dopředu ekonomicky neobhajitelná. Naše směřování bude jednoznačně na východ.
Jak intenzivní byl zájem Qatar Airways?
Musím říci, že ten zájem byl velmi intenzivní. Proběhly nejenom manažerské prohlídky a rozhovory, ale i data. Nicméně v předfinále rozhodl fakt, že Korean Air mají zkušenost s Prahou. Mají tedy náskok ve znalosti tohoto regionu a tam asi nastal ten zlom. Do due dilligence během února už Qatar Airways nešly.
Zapojí se zástupci Korean do řízení ČSA?
Korean Air mají zajištěno jedno místo v dozorčí radě, v managementu za ně nikdo sedět nebude. Dojde ale k uzavření akcionářské smlouvy, která zajistí, že i přes minoritu mají fakticky kontrolní pozici. Není to tak, že by jedna či druhá strana mohla prosazovat své scénáře, aniž by došlo ke konsenzu.
Jaký bude osud ředitele Ivana Fuksy, který přišel právě kvůli završení privatizace?
Je třeba férově říci, že naskočil v závěru privatizace, a nám se podařilo prodat ten podíl napoprvé. Já jsem se přitom nikdy netajil tím, že tomu dávám malou šanci. Náš odhad byl takový, že pokusy se budou opakovat v nějakém časovém odstupu, a že pan Fuksa se tomu bude věnovat i do budoucna. V této fázi se pochopitelně věnoval spíše pomoci při administraci. Teď má rozšířenou agendu o celou řadu aktivit, zejména pomáhá s rozvojem strategických projektů v rámci areálu letiště. Myslím, že těch činností je celá řada. Například pozemková agenda, což je velmi komplikovaná záležitost, třeba vůči Ředitelství silnic a dálnic nebo pozemkovému fondu. Musím říci, že po nástupu pana Fuksy jsme velmi rychle vyřešili jednu komplikovanou záležitost na pozemkovém fondu.
Čtěte také: