Menu Zavřít

Miroslav Kalousek: Socialisté i lidovci ochotně hlasují pro Babišovy nápady

21. 3. 2016
Autor: Michael Tomeš, E15

Šéfa TOP 09 Miroslava Kalouska nyní zajímá hlavně výsledná podoba zákona o prokazování původu majetku. Bojuje proti plánu dusících sankcí, jak říká. Kauza Čapí hnízdo je podle něj politicky jasná. „Primární odpovědnost za to, že Andrej Babiš garantuje ve vládě poctivost čerpání evropských dotací, nese premiér,“ říká.

Opozice se v posledních dvou letech soustředila hlavně na dva zákony – o státní službě a elektronické evidenci tržeb. Ten první se podařilo částečně změnit, druhý nikoli. Jak toto období hodnotíte?

Velmi jste to zploštil. TOP 09 se nevěnovala jen těmto dvěma zákonům, u nichž použila mimořádné prostředky, ale všem zákonům. Předkládala k nim doplňující návrhy, které občas i prosadila. Nebyli jsme opozicí nulové tolerance, protože více než polovinu vládních návrhů jsme ve finále podpořili. Na druhé straně jsme důrazně odmítali předlohy posilující roli státu tam, kde by měla rozhodovat svobodná vůle občanů. Jde o zvyšování rovnostářství, přerozdělování a obecně o plíživé oklešťování svobody každého z nás. Když se zaměříte na nějaký detail, může vypadat nevinně. Ale stokrát nic umořilo osla. Je to frontální útok na svobodu.

Věnoval jste se rozpočtu, vytýkáte vládě utrácení. Na tom se zřejmě nic nezmění.

Vláda má štěstí, že se jí přihodil hospodářský růst, který prodává jako svoji zásluhu. Jistě, dělali bychom to všichni. Co mě ale velmi vadí a co všichni jednou tvrdě zaplatíme, je to, že vláda nevyužila příznivých časů růstu k tomu, aby pokračovala v konsolidaci veřejných rozpočtů. Naopak strukturální deficit zhoršila a peníze populisticky vyházela. Zdaleka nejvíc vládě vyčítám nečinnost. Má pohodlnou většinu, má hospodářský růst, a přesto nedělá nic pro to, aby systémově zlepšila situaci v oblasti vzdělávání, pracovních příležitostí či zdravotnictví. V podstatě nedělá nic jiného, než že ruší některá opatření Nečasovy vlády a zbytečně utrácí.

Na co konkrétně narážíte?

Na 21 tisíc nově nabraných státních zaměstnanců. To zatím neudělala žádná vláda. Nechť jsou ve státní správě vysoké platy, ale jen pro optimální počet úředníků.

Sobotkova vláda je ve druhém poločase. Na co se TOP 09 zaměří?

V zásadě na totéž, na co dosud. TOP 09 chce ochraňovat konzervativní a pravicové hodnoty pro ty, kteří jsou přesvědčeni, že naše existence v rámci Evropské unie nemá alternativu. K EU můžeme celkem oprávněně vznášet tisíce kritických poznámek, ale jiná možnost než naše koexistence v tomto společenství není. Jsme jediná strana od středu doprava, která zastává tento postoj. Ale je tu ještě větší priorita související s tím, jak se u nás změnila politická scéna. A sice ochrana samotného demokratického prostředí. Když ho vystřídá autokracie a oligarchie, tak už nebudeme mít žádné hřiště, na němž bychom sváděli zápas o konzervativní a pravicové hodnoty, o udržení individuální lidské svobody, o prozápadní azimut naší zahraniční politiky a o úspornou hospodářskou politiku. Chceme, aby výhody kapitalismu mohli využívat všichni a ne jenom několik oligarchů.

Chystáte kvůli normě o prokazování původu majetku obstrukce?

Budeme velmi razantní v přinášení protiargumentů, ale nemáme v plánu sáhnout k totální blokaci. Hlavně proto, že vláda neváhá porušit zákon, což předvedla u elektronické evidence tržeb. To je vždy dost děsivý signál pro veřejnost, když vláda poruší zákon, a my bychom byli rádi, aby se to už neopakovalo. Pokud předloha o prokazování původu majetku zůstane v současné podobě, která počítá s významnou retroaktivitou a dusícími sankcemi, tak se s vládou znovu sejdeme u Ústavního soudu. To zcela jistě.

Vaše největší výhrady?

Návrh je nebezpečný v tom, že odpovídá filozofii všech represivních norem Sobotkovy vlády. Ta shromažďuje maximální množství informací, které ale není schopna systémově zpracovat. Zvládne to jen selektivně: nasvítí reflektor na toho, kdo nedrží hubu a krok. Chystám se v parlamentní diskuzi předkladateli zákona, tedy ministrovi financí předvést, jak to má fungovat v praxi. On si v roce 2013 koupil za 1,2 miliardy korun dluhopisy vlastní firmy, ale z výplat na to neměl. Kde ty peníze vzal? Asi mi odpoví, že si je půjčil. Dobře, bude muset ukázat smlouvu o půjčce. Jenže ani to mi nemusí stačit a vyměřím mu daň, jejíž uhrazení má být bezodkladné. Takže mu zbude jen soud.

Babiš odmítl do návrhu prosadit to, co původně požadovala ČSSD, byť k tomu mohl mít jako majetný člověk osobní důvody. Souhlasíte, že předloha mohla být ještě tvrdší?

Jedna z věcí, na něž jsem jako bývalý ministr financí docela hrdý, je nový daňový řád. Platí jako moderní kodex, který důsledně dodržuje zásadu, že důkazní břemeno nese stát. Nyní přichází ministr Babiš s naprostým průlomem a říká: ať sprostý podezřelý dokáže, že je nevinný. Navíc mu to vůbec neusnadní a zvlášť, když dotyčného nebude mít rád, protože mu konkuruje. A tak mu jeho firmu sebere. Bylo mnohokrát dokázáno, že Andrej Babiš shromažďuje a zneužívá důvěrné informace. Přesto mu socialisté a lidovci schvalují další a další fízlregistry. To je velké riziko.

Je úsměvné, když ČSSD brojí proti oligarchizaci a zároveň oligarchovi zvedá ruce pro jeden zákon za druhým a pomáhá jeho podnikatelským zájmům

Nepřipadá vám nový zákon o státním zastupitelství, který je do jisté míry návratem k bývalé všemocné prokuratuře, ještě nebezpečnější?

Kdyby byl schválen v navrhované podobě, dal bych vám za pravdu. Proti těm nejvíce sporným pasážím je ale i v koaličních řadách velmi silný odpor. Domnívám se, že současná míra nezávislosti státních zástupců je dostatečná. Ukažte mi zemi, kde mohou nařídit policii, aby vtrhla na Úřad vlády, a shodili tak exekutivu.

ČSSD se v předvolebním klipu nevymezuje proti opozici, ale napadá hnutí ANO a jeho šéfa. Není to paradoxní?

Je úsměvné, když ČSSD brojí proti postupující oligarchizaci a současně oligarchovi zvedá ruce pro jeden zákon za druhým a pomáhá tak jeho soukromým podnikatelským zájmům. Oni zjevně říkají něco jiného, než dělají.

Bohuslav Sobotka se snaží udržet vládu. Tím to nelze omluvit?

Taková snaha je pochopitelná a chvályhodná. Ale všechno má svůj limit. Český premiér bude pravděpodobně jediný v Evropě, který má ve vládě člověka podezřelého z toho, že podvodným způsobem vylákal z veřejných prostředků padesát milionů korun pro vlastní farmu. Navíc sedí ve vládě na místě, kde odpovídá za transparentní čerpání těchto evropských dotací. V tom jsme světová rarita. To není primárně odpovědnost Andreje Babiše, ale pana premiéra.

Miroslav Kalousek

Babiš v souvislosti s dotací pro farmu Čapí hnízdo argumentuje několika kontrolami. Audit provedlo v roce 2013 také ministerstvo financí, které jste tehdy řídil.

Jen mlží. Audit prověřuje, zda dotační peníze byly využity podle pravidel. Neprověřuje ale historii firem a to, zda dotace byla či nebyla vylákána podvodem. Jestli byl porušen zákon, musí zjistit orgány činné v trestním řízení, které opozice určitě nechce suplovat. Věcně je ale zřejmé, že se nestalo nic jiného, než že velký podnikatel udělal účelovou operaci, aby si mohl přivlastnit padesát milionů určených pro malé a střední podnikatele.

Měl by tedy ministr Babiš odstoupit?

V minulosti odstupovali ministři kvůli mnohem menším průšvihům, než má nyní on. Radit mu ale nebudu. Středeční mimořádná schůze Poslanecké sněmovny nebude posuzovat, zda spáchal nebo nespáchal trestný čin. Je od toho, aby pan premiér jasně řekl, zda člověka s touto podnikatelskou minulostí chce mít ve vládě jako garanta poctivosti čerpání dotací.

Podle Babiše byl návrh odstřihnout Agrofert od veřejných zakázek snahou sjednotit tradiční politické strany proti ANO. Není na tom něco pravdy?

Snahou návrhu bylo dostat do zákona něco, co by ve slušné společnosti mělo platit i bez zákona. Cožpak by před pár lety bylo možné, aby si ministr spravující veřejné peníze přiděloval veřejné zakázky? To by ve funkci rychle skončil. Všechna média i protikorupční organizace, které dnes mlčí, by ho roztrhaly na kusy. Jestliže se dnes doba změnila vlivem vlastnické struktury médií do té míry, že to všichni začínají chápat jako něco normálního, tak je nezbytné zamezit ministrům přístup k zakázkám zákonem. Například v Rakousku to platí na federální i zemské úrovni. Takže není pravda, jak tvrdí ANO, že v EU to nejde.

Couvne ČSSD z podpory dalšího návrhu na omezení síly Agrofertu?

Zdůrazňuji, že to není návrh Fenomén Agrofert nás jen přinutil o těchto věcech přemýšlet, protože před vstupem tohoto holdingu na politickou scénu, byl střet zájmů otázkou slušného chování. Zákon by platil pro všechny a zdaleka nejenom pro Andreje Babiše. Zdá se, že ČSSD si to uvědomuje. Ale asi si dá velký pozor na to, aby se to nedotklo tohoto volebního období.

Miroslav Kalousek (55)
Před vstupem do vysoké politiky pracoval od roku 1990 jako poradce místopředsedy vlády pro ekonomickou transformaci, pak působil pět let jako náměstek ministra obrany. V roce 1998 byl zvolen poslancem, stal se šéfem rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny. Předsedou KDU-ČSL byl v letech 2003 až 2006. Pět let byl ministrem financí v Topolánkově a pak v Nečasově vládě. V roce 2009 založil s Karlem Schwarzenbergem TOP 09, loni v listopadu se stal jejím předsedou.

Čtěte také:

MM25_AI

Čapí hnízdo? Teď není racionální kauzu řešit, míní Stropnický

Bohumil Pečinka: Coming out Andreje Babiše

  • Našli jste v článku chybu?