Kozel zahradníkem je pořád lepší než neschopný ministr Když se Dan Ťok před šesti lety rozkoukal ve stavebním kolosu Skanska, kam jej dosadil švédský majitel v době, kdy česká dcerka v ziscích zdaleka převyšovala své sestřičky po celém světě, rozdal svým podřízeným seznam všeho, co je u nás trestné. „To ale nebudeme mít žádné zakázky,“ zněla unisono odpověď. Původem chemik měl ale ze Skandinávie jasné zadání: obětujte marže transparentnosti. Ťok dokázal, že to jde, i když za cenu porušení jiného pravidla kodexu – nechodit do soutěží s dumpingovými cenami. Jak jinak nazvat nabídky Skansky na dva úseky dálnice D3 na úrovni 46 procent projektované ceny? Mimochodem právě tahle soutěž může být jedním z prvních momentů, kdy bude Ťokovi předhazována jeho stavařská minulost. A právě tenhle tendr dokumentuje největší průšvih, který má Ťok jako nový ministr dopravy na triku.
Antimonopolní úřad nechal Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) znovu hodnotit nabídky, protože výběr té nejlevnější od Skansky prý dostatečně nezdůvodnilo. A komise ŘSD se činí už tři čtvrtě roku. Bez výsledku. Tady se ale aspoň občas sejde. To na komisi, která měla minulý měsíc hodnotit nabídky na výstavbu R4, dorazil z ŘSD jen náhradník, aby sdělil, že příště už nepřijde. Naprosto rozložená největší investorská organizace státu je tou nejtřaskavější náloží, která hrozí vybuchnout. Letos se především vinou ŘSD nepodaří vyčerpat minimálně deset miliard z rozpočtu. Příští rok není na silnicích z větších akcí nachystáno vůbec nic, u čeho by se dalo s jistotou říci, že se bude stavět. A tendry na modernizaci dalších úseků D1 a dálnice z Přerova do Lipníku vyvolaly mezi stavebními firmami celkem oprávněné protesty, jelikož je ŘSD chtělo nesmyslně svázat požadavky, jejichž splnění nemohly ovlivnit.
Nový ministr bude muset zkrátka najít autoritu, aby postavil ŘSD na nohy za běhu, a zároveň je řídit tak, aby on sám byl co nejméně osočován ze střetu zájmů. Už jen vyřešit vícepráce za téměř dvacet miliard, které na ŘSD nikdo už roky nechce podepsat (Skansce tam leží také pěkných pár stamilionů), a dotáhnout arbitráž o ostravskou D47 bude lahůdka. I Skanska je jednou z firem, které by měly podle rozhodnutí arbitrážního soudu vrátit státu desítky milionů za neoprávněně vysokou vyúčtovanou valorizaci.
Ostatně i s popílkem, který (péčí Eurovie) vzdouvá a vlní povrch D47, má Ťok vlastní zkušenosti. Jeho Skanska se totiž soudila s jiným švédským kolosem – IKEA – protože budova pro nábytkáře v Ostravě se začala kroutit a zvedat.
Minulost je tak největší slabinou i devízou Ťoka, který požívá na zástupce „betonové lobby“ nezvykle vysokého morálního kreditu. Jako předseda Platformy pro transparentní veřejné zakázky se jako jediný stavař postavil proti změkčování zákona o veřejných zakázkách. Andrej Babiš (ANO) při oznámení jeho jména řekl, že učinil kozla zahradníkem s vědomím, jaké reakce médií Ťok vyvolá.
Komentáře, že Evropské unii by mohl Ťok jako ministr vadit právě pro podezření ze střetu zájmů, mohly Babiše jen pobavit.
Ale vážně, je potřeba si říci, že už není čas na experimenty. I stavební firmy si uvědomují, že korupční mejdan skončil a silný investor je pořád lepší než dinosaurus neschopný dát jim práci. Ťok je zároveň zárukou, že jim nevyhlásí válku na efekt jako Vít Bárta. Přestože Skanska je už pár let pojistkou, že mezi stavebními kolosy opět nevznikne kartel nechutných rozměrů, jmenování Ťoka ministrem dopravy řada jeho bývalých konkurentů vítá. Možná z úlevy, že odešel Antonín Prachař (ANO).
S vědomím, že kopat do politických mrtvol je laciné, je potřeba říci, že bývalý ministr byl zkrátka nevzdělavatelný a kromě zákona o výkupu pozemků, kterým pohřbil jednu z mála protikorupčních norem, nepředvedl zhola nic, co by stálo za řeč. Tedy kromě vyhazovů na ministerstvu (za špatné fungování resortu mohl jeho šéf legislativy, jsme se například dozvěděli z tiskové zprávy) a v organizacích podřízených jeho resortu. Jen dva dny před svou rezignací například vcelku nesmyslně vyprovodil z Českých drah Daniela Korucze, čímž zadělal Ťokovi na hledání další schopné persony. Vedle zadlužených drah a otevírání železničního trhu bude muset čerstvý ministr řešit také tendr na mýto, který nabral za Prachaře další skluz…
Bývalý ministr nasadil laťku hodně nízko, ale o to víc práce Ťoka teď čeká.
O autorovi| HANA BOŘÍKOVÁ, borikova@mf.cz