Je nám líto. Obliba této věty mezi tuzemskými bankami prudce roste, pokud jde o reakci na žádost o firemní úvěr. Kvůli hospodářské recesi finanční instituce přitvrzují požadavky na bonitu a zájemce o půjčku pro svůj podnik odmítají mnohem častěji, snižují firmám kontokorenty anebo úvěr rovnou zesplatní.
Velkým společnostem se ovšem nyní otvírá další možnost, jak financování získat, aniž by musely prosit banku o úvěr. Mezi bohatými klienty privátních bank se totiž za poslední rok výrazně zvedla obliba korporátních dluhopisů. Neváhají za ně utratit velké částky. O zcela novou investiční příležitost se rozhodně nejedná, v souvislosti s ekonomickou situací, kdy je třeba i na dluhopisy zemí s vysokým ratingem dávat pozor, je ale o tuto alternativu mezi bohatými Čechy obrovský zájem.
V lednu miliarda
Letos v lednu zprostředkovala ČSOB své privátní klientele prodej dluhopisů tuzemského přepravního giganta ČD Cargo. Během jednoho měsíce za ně bohatí Češi utratili jednu miliardu korun. „České korporátní dluhopisy patří u našich klientů v současné době mezi nejoblíbenější produkty,“ potvrzuje šéf privátního bankovnictví ČSOB Martin Kosobud s tím, že v poslední době zájem o tyto produkty výrazně narostl. „Je to především kvůli nejistotě na finančních trzích a omezeným příležitostem získat zajímavý a relativně bezpečný výnos na ostatních druzích aktiv,“ vysvětluje Kosobud. V průměru prý klient utratil za korporátní dluhopisy tři miliony korun.
Investor nakupující tyto cenné papíry získá obvykle roční výnos o jeden procentní bod vyšší, než je mezibankovní sazba pribor. Vydělat lze ale i mnohem více. „Jedná se o oboustranně výhodný obchod, kdy firmy získají financování v nové formě, která má pro jejich podnikání a nakonec i bilanci vysokou přidanou hodnotu. Naši klienti získají vyšší výnos než na bankovních depozitních produktech,“ doplňuje Kosobud.
Kromě ČD Cargo využívají prodej dluhopisů bohatým klientům coby formu získání kapitálu i další firmy, například ČEZ, Letiště Praha anebo České dráhy. Korporátní dluhopisy přitom získaly na atraktivitě také díky tomu, že se lze vyhnout zdanění. Pokud totiž nominální hodnota bondu činí jednu korunu, nemusí firma odvádět srážkovou daň, neboť se daňový základ zaokrouhluje na koruny dolů, tedy na nulu. Úplně poprvé použilo tento postup ministerstvo financí při nedávné emisi spořicích dluhopisů pro domácnosti. Okamžitě poté opakovalo stejnou strategii několik firem, kupříkladu ČD Cargo. Zvýšený zájem o emise, kde nominální hodnota jednoho dluhopisu činí jednu korunu, ostatně potvrzuje i Česká národní banka.
Pouze pro velké
Firmy si tento způsob financování nemohou vynachválit. „Jako externí zdroje financování využíváme kontokorentní a revolvingové úvěry, finanční leasing, dodavatelské úvěry a do konce roku 2011 jsme čerpali i směnečný program. V červnu roku 2011 byla realizována první emise dluhopisů v objemu jedné miliardy korun,“ popisuje finanční ředitel ČD Cargo Petr May s tím, že firma od června loňského roku do současnosti prodala dluhopisy v celkovém objemu 2,5 miliardy korun.
Jedním z důvodů, proč společnost ČD Cargo přistoupila k emisi dluhopisů, je fakt, že své dlouhodobé investice financovala krátkodobými zdroji. A do banky si pro vylepšení své likvidity nešla. „Dnes je velmi složité získat na trhu financování na delší dobu, tedy na pět a více let, vyjma leasingu. Bankovní domy na takto dlouhou dobu nejsou ochotné poskytovat financování, bez zajištění například financovaným aktivem,“ vysvětluje May. ČD Cargo hodlá v těchto emisích pokračovat až do výše schváleného plánu, který počítá se třemi miliardami korun. Firma přitom přiznává, že nehraje roli, zda dluhopisy koupí privátní klientela anebo si banka nechá tyto cenné papíry ve své bilanci. Důležité je, že sežene kapitál.
Celkem sedm miliard korun se za poslední tři roky podařilo získat formou emise dluhopisů a jejich prodejem bohaté klientele také energetické společnosti ČEZ. „Jde o stabilní skupinu investorů, z nichž většina drží dluhopisy do splatnosti,“ poznamenal mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.
Získat kapitál touto formou ovšem nemůže každý. Obvykle jde o velké a stabilní firmy. „Emise dluhopisů představuje ve zdrojích jednotlivých emitentů pouze jednu ze složek cizích pasiv. Emitenty tak bývají pouze největší korporace, s bilancemi v desítkách miliard. Pro klienty privátního bankovnictví upřednostňujeme emitenty v investičním stupni nebo emitenty představující quaziriziko státu,“ upozorňuje Petr Slabý, ředitel Privátního bankovnictví Komerční banky, které se za poslední rok podařilo prodat své privátní klientele korporátní dluhopisy za tři miliardy korun.
Nasycené banky
Prodej těchto cenných papírů velmi bohatým lidem byl pro firmy zejména ve světě vždy atraktivním způsobem financování. „Je však pravda, že banky ho tolik neuplatňují, protože svým klientům mnohem raději prodávají fondy nebo jiné produkty své vlastní skupiny,“ říká Tomáš Strnad, spolumajitel firmy Accredio, která se stará o majetek velmi bohatých lidí. Pomohla i finanční krize, kdy banky při hodnocení žadatelů o úvěr přitvrzují. „Mnoho firem má takovou úvěrovou angažovanost, že nemá šanci dostat od banky další úvěr, a jít do privátně-investičního sektoru je pro ně zajímavá cesta,“ dodává Strnad.
Podle expertů je kvalitních emisí korporátních dluhopisů na českém trhu málo, a některé se navíc v minulosti k investorům ani nedostaly. „Některé zajímavé emise korporátních i státních dluhopisů zůstávají často privátním investorům nepřístupné. Banky a jiné finanční instituce si je obvykle rozdělí mezi sebou, protože to pro ně je zajímavá investice, a dál to tudíž nepustí,“ domnívá se Strnad. Nyní, kdy banky musejí kvůli tvrdší regulaci finančních trhů držet více kapitálu, zřejmě dochází ke změně a zdá se, že finanční domy v tomto směru investorům otvírají dveře.
Zlato, nebo dluhopisy?
Vzhledem k tomu, že klienti privátního bankovnictví jsou z velké části konzervativní investoři, krize jejich majetkem nijak výrazněji nezamávala. V současné době ale začínají hledat alternativní formy investování. > Státní dluhopisy totiž zejména kvůli finanční krizi ztrácejí v žebříčku konzervativních investic první příčky a na jejich místo se posunují jiné varianty. Přestože se v poslední době mluví o zlatě či jiných komoditách, právě korporátní dluhopisy velkých stabilních firem – prodávané napřímo – mají pro tyto investory potenciál.
V České republice je přitom zhruba sedmnáct tisíc lidí, jejichž majetek určený k investování přesahuje deset milionů korun. Kolik je mezi bohatými Čechy volného majetku, který by mohl být investován, není jasné. Některé odhady mluví o desítkách, jiné o stovkách miliard korun. Například ČSOB nedávno ve své studii odhadla, že v Česku se mimo správu privátních bank může nacházet až 370 miliard korun. Pro firmy se v každém případě jedná o dobrý zdroj prostředků, o který se mohou v budoucnu poprat. Záležet bude rovněž na vývoji české ekonomiky. „Postupně s pokračujícím oživením ekonomiky lze předpokládat, že investiční aktivita firem a s ní spojená zvýšená potřeba financování, a to včetně financování ve formě dluhopisů, bude narůstat,“ domnívá se Daniel Kadaník, produktový specialista privátního bankovnictví UniCredit Bank.