Výkyvy porodnosti dělají obcím problémy.Po letech slabých ročníků ještě alespoň dva roky potrvá populační boom. V malých obcích však chybějí školy a školky. Řada menších sídel se v minulosti nemovitostí zbavila a dnes se bojí je kupovat zpátky nebo budovat nové.
Autor: Pegas Container
V regionech, kde ještě před pěti lety nenaplnili předškoláci ani jedinou třídu, dnes čeká na umístění do školky tři až pět dětí na jedno volné místo. Kvůli slabým ročníkům se přitom města i vesnice v nedávné minulosti ve velkém zbavovaly nemovitostí i učitelek. Dnes chybí. V okolí měst navíc vznikla satelitní sídliště bez jeslí, školek i škol.
„Cpou se k nám maminky s dětmi ze širokého okolí. Jsou zoufalé, protože na umístění dětí nemají nárok. A naopak – když jim vyhovíme, jsou naštvaní místní rodiče, jejichž děti o pár měsíců nesplní požadavek na automatické přijetí. Podle zákona jim ale volné místo nemůžeme držet,“ říká jeden zástupce školní komise z jižní Moravy.
„Zařídit předškolní výchovu ale obce musí,“ připomíná zákonnou povinnost Tomáš Tesner z obce Karlík u Prahy. Na vybudování nových školek nebo zpětný nákup dříve prodaných nemovitostí dnes ale většina obcí nemá peníze. Rozvoj techniky ale přináší nové možnosti i v této oblasti. Určitým řešením mohou být obytné buňky pro stavbaře. Jejich kvalita i možnosti jsou ale dávno na úplně jiné úrovni než před dvaceti lety.
„Kontejnery, buňky – to neslyšíme rádi, a dokonce nás to i uráží. Náš koncept sice vzešel z takzvaných unimobuněk, ale dnes jsou již mnohem dál. Jde především o jejich variabilnost, rychlost výstavby a cenovou vstřícnost vůči zákazníkovi,“ říká Patrik Minařík ze společnosti Pegas Container. Dodavatelé je proto nyní raději označují jako modulové systémy.
Ze staveniště na zahrádku
Poptávku tradičně tvoří stavební firmy, pro něž je to nejsnadnější cesta k zařízení staveniště. Oceňují možnost rychlého sestavení a variability. Snahou výrobců je ale nově prorazit i do povědomí obcí, sportovních klubů a individuálních klientů. A to hlavně v tuzemsku, protože jejich výroba prozatím směřuje z 90 procent na zahraniční trhy.
V nabídce jsou proto i místní pobočky bank, stánky, kiosky, sociální buňky, obytné moduly, prodejní prostory, rekreační stavby či vrátnice. Nově přichází na trh i s technologickými kontejnery. Jde kupříkladu o moduly s již namontovanými úpravnami vody, s technologiemi pro mobilní operátory a podobně. Pro ně je výhodné, že si modul osadí potřebnou technologií v klidu a teple a na místo již přivezou prakticky hotové zařízení. Stačí je jen připojit na inženýrské sítě. Pro obce se tak nabízí i zajímavá a relativně levná možnost vybudování třeba šaten a sprch u hřišť.
I když jde podle některých názorů pořád o „maringotky“, splňují všechny hygienické požadavky. A navíc mají výhodu relativní mobility. Přemístit třeba vrátnici na druhý konec areálu sice netrvá minuty, ale určitě jde o levnější a rychlejší řešení než při stavbě nové zděné budovy.
Totéž je i u školek. „Zděná přístavba pro dvě nové třídy, které budeme v příštím školním roce potřebovat pro předškoláky, by nás přišla zhruba na 12 milionů korun,“ počítá starosta Slaného Ivo Rubík. Město tak v těchto dnech vybírá mezi několika dodavateli hotových modulů a propočítává, jestli bude výhodnější přímý nákup nebo třeba jen pronájem. „Oproti zděné výstavbě počítáme s úsporou až poloviny nákladů,“ zdůvodňuje starosta. „V posledním půl roce se o moduly zajímalo devět obcí, většinou právě kvůli kapacitě základních škol a školek,“ potvrzuje Minařík.
Jednoduché skoro jako Lego
Kromě ceny je hlavní výhodou variabilita a mobilita. Modulové systémy reprezentují moderní styl individuální výstavby. Koncepční stavebnice umožňující skládat nepřeberné množství variant moderního obytného prostoru podle požadavků a přání zákazníka.
Základní modul se skládá ze samonosné ocelové konstrukce s předem definovanými poměry stran 2,5 x 2,8 metru. Lze je všelijak propojovat a nastavovat. Moduly lze řešit individuálně a atypicky, aniž by to ovlivnilo výslednou cenu stavby.
Díly ovšem nevznikají až na stavební parcele, ale vyrábějí se v továrních halách. Praktická výstavba proto nezávisí na počasí, nezatěžuje své okolí prachem a hlukem, odpadají při ní mokré zdicí procesy, složité výkopové a jiné přípravné práce.
Nastěhovat se lze do týdne
Limitujícím prvkem ve chvíli, kdy je stavební pozemek zasíťován, je vlastně tvrdnutí betonu. Stačí si vybrat podle potřeb jednotlivé modulové systémy, individuálně si je nechat upravit, objednat je, a než vytvrdne beton na základech, stojí u vjezdu na pozemek nákladní automobily a přivážejí hotové moduly.
Vybrat lze i způsob vytápění: Nabídka sahá od klasických až po alternativní zdroje, kam patří tepelná čerpadla nebo solární kolektory či panely. Moduly mohou být vybaveny okruhy s ohřevem vody, teplovodním nebo elektrickým podlahovým topením, konvektory, pozemek nerozjezdí zemní stroje.
Prakticky jedinou starostí investora je obstarání stavebního pozemku, potřebných přípojek, povolení a financí, zbytek už může nechat na dodavateli. Pokud jde o pozemek, modulové domy mohou stát v rovinatém stejně jako ve svažitém terénu, kde se spodní stavba buduje klasickým způsobem včetně všech nezbytných izolací. Prostor pak může sloužit jako garážové stání, sklep a podobně.
S pozemkem je ale spojena ještě jedna důležitá okolnost – zabezpečení bezproblémového přístupu na parcelu. Cesta by měla být široká nejméně 3,5 metru a na trase by neměl stát most či jiná překážka s průjezdem do čtyř metrů výšky a nosností pod osm tun.
**Cena hraje vždycky hlavní roli
„V konečné fázi je tato stavba minimálně o třetinu lacinější než zděná budova,“ dodává Minařík. Jeho společnost umí navíc zařídit financování prostřednictvím leasingu. Navíc je možné dodat i veškerou potřebnou dokumentaci s průkazem energetické náročnosti budovy.
„Připravuje se na vyřešení stavby v nízkoenergetickém standardu. Jde nám o využití prostředků z programu Zelená úsporám,“ prozrazuje Minařík letošní nový trend. Zároveň ale přiznává, že základy a stavební povolení, jakož i terénní úpravy a zemní úpravy si musí zákazník zařídit a vybudovat sám. „Spočítali jsme si, že by tento servis stál peníze a ocenilo by to jen mizivé procento zájemců. Proto neděláme dodávky na zelené louce,“ zdůrazňuje.