Automobilový průmysl v zemi má navzdory momentálnímu poklesu obrovský potenciál. Pouze tři procenta obyvatel země vlastní auto
Jízdu taxíkem ulicemi čínského velkoměsta lze zařadit do kategorie adrenalinových zážitků. Skutečná pravidla tamní silniční dopravy se totiž od teorie autoškoly značně liší. Především starší generace a přistěhovalci z venkova občas zapomínají na fakt, že již nesedí na kole, ale za volantem.
Co do řidičských dovedností Čína stále patří mezi rozvojové země. Něco podobného ovšem nelze tvrdit o autech prohánějících se po nových čínských silnicích, dálnicích a moderních viaduktech. Poměrně kvalitní automobilový park se v jednotlivých regionech liší. Zatímco východnímu pobřeží dominuje luxusní segment, na západě a ve vnitrozemí převažuje poptávka po menších a kompaktních vozech. Sílí střední vrstva, mnohé čínské rodiny pořizují vůbec své první auto v životě. Nejdražší značky patří pro změnu k typické vizitce čínských milionářů a miliardářů.
Co měsíc, to další milion
Prodeje aut lámaly v posledních letech v Číně rekordy. Milion vozů měsíčně v rámci celé země nebyl problém. Díky tomuto trendu předběhla Čína v roce 2009 Spojené státy a stala se největším automobilovým trhem světa. Loni se však růst prodeje osobních aut prudce zpomalil, z 33 procent dosahujících v roce 2010 klesl na pět. Důvodem byla řada faktorů, ukončením vládních daňových pobídek na nákup malých vozů počínaje a snahami místních úřadů zmírnit problémy s dopravními zácpami ve velkých městech konče. Ani letošní rok nezačal nejlépe. Za první čtvrtletí klesly dodávky aut z loňských 3,84 milionu vozů na 3,77 milionu.
Světové automobilky však nad těmito čísly moc netruchlí. „Propad“ prodeje aut v lidnaté Číně totiž stále znamená nejméně onen milion vozů měsíčně. Čínský svaz výrobců automobilů navíc očekává, že ve druhé polovině roku dojde k oživení díky novým modelům na trhu. Svaz dokonce počítá s růstem prodeje za celý letošní rok o osm procent.
Vyhlídky do blízké budoucnosti jsou ještě příznivější. „V roce 2018 bude trh s osobními automobily v Číně dvojnásobný oproti trhu v USA nebo západní Evropě,“ domnívá se Rupert Petry, řídící partner kanceláře poradenské firmy Roland Berger Strategy Consultants ve Vídni.
Faktem je, že pouze tři procenta obyvatel Číny dnes mají vlastní auto. Pro srovnání: ve Spojených státech je to kolem 80 procent. Odborníci odhadují, že zatímco loni se prodalo celkem 18,5 milionu aut, koncem roku 2020 by to mělo být 30 milionů.
Čínské automobilky jdou do světa
Čína auta nejen kupuje, ale také vyrábí. V roce 2011 vyprodukovaly světové automobilky dohromady 80,1 milionu vozů, z toho 18 milionů vzniklo v samotné Číně. Českou republiku úspěšně reprezentuje Škoda Auto, která nedaleko Šanghaje vyrábí Octavii po názvem MingRui, Fabii pojmenovanou JingRui a Superb zvaný HaoRui.
Rostoucí význam automobilového průmyslu v Číně potvrdil nedávný mezinárodní autosalon v Pekingu. Letošní přehlídku charakterizoval silný nástup domácích značek. Z Číny se sice stalo jedno z nejdůležitějších odbytišť pro evropské automobilky, na straně druhé zároveň sílí tlak domácích firem, jako Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), Changan, Geely-Volvo, Chery a Dongfeng. Také nejnovější zákony schválené v rámci aktuální pětiletky (2011–2015) místní automobilky zvýhodňují. Čína cítí jistý deficit. Stala se sice největším světovým automobilovým trhem, typická národní automobilová značka jí však stále chybí.
Přes obrovský potenciál domácího trhu se čínské automobilky snaží uspět ve světě. Ve většině případů tak činí přes akvizice. SAIC vlastní britskou značku MG, Geely koupilo Volvo a pošilhává také po společnosti Manganese Bronze, jež vyrábí a provozuje proslulé londýnské černé taxíky. Great Wall, Chery a FAW už mají pobočky v Jižní Americe, Africe, střední a východní Evropě a jihovýchodní Asii.
Jednou z nejnovějších evropských zemí, kde se mají začít čínská auta vyrábět, je Bulharsko. Za dob socialismu chrlilo slavné Moskviče. Pozdější plány Roveru zahájit v zemi výrobu před sedmnácti lety zkrachovaly. Čínský Great Wall uspěl. Společně s bulharským Litex Motors založil joint venture, díky němuž vyrostla nedaleko města Loveč automobilka. Přibližně dva tisíce zaměstnanců by měly v budoucnu vyprodukovat 50 tisíc aut ročně. Bulharsko má tak šanci zapsat se do historie jako místo, kde začala expanze čínských aut na starý kontinent. Pokud je tedy bude chtít někdo v Evropě kupovat.