Jak velký komerční potenciál může mít nápad, který v sobě skloubí využití moderní technologie a oblíbené dětské hračky, respektive animované postavičky, před několika lety názorně ukázala mobilní hra Pokémon GO. Jejím tvůrcům se tehdy podařilo vyhnat do ulic měst, ale i do přírody celé zástupy lidí, kteří by jinak většinu volného času strávili doma na gauči.
A právě na tento úspěch – byť nepřímo – se nyní snaží navázat trojice mladých vesmírných inženýrů ve složení Tony Nitschke, Evgeni Melan a Patrick Bethke. Ti společně před časem založili firmu Augmented Robotics, jejímž cílem je vnuknout tradičním fyzickým hračkám život pomocí takzvané rozšířené reality.
„Podle společnosti Statista již 38 procent šestiletých dětí v Německu vlastní smartphone,“ uvedl Nitschke, který ve firmě působí coby CEO. „Zatímco trh s hračkami stagnuje téměř půl desetiletí, trh s mobilními hrami roste o 29 procent ročně. Pokud má být trh s hračkami konkurenceschopný, musí vytvářet zodpovědný a poutavý obsah, který kombinuje fyzické hračky s digitálními interakcemi,“ dodal.
Jak taková snaha může vypadat, ukáže například některé z videí, jimiž se trio chlubí na svých webových stránkách. Jedno z nich zobrazuje plyšového medvídka, který se po „spárování“ s chytrým telefonem rázem stane hrdinou mobilní hry ovládané samotným majitelem hračky. V dalším videu pro změnu uživatel naučí jezdit svůj zdánlivě nepojízdný kamión stojící před ním na zemi – a aby toho nebylo málo, dostane za úkol „po cestě“ sbírat barevné koule, po jejichž „spořádání“ se vždy o jeden přívěs rozroste. Tím vývojáři pochopitelně narážejí na motivy slavné hry Snake, kterou starší generace mohou znát například díky kdysi populárním mobilům značky Nokia.
Věří jim zákazníci i investoři
Ačkoliv Nitschke a spol. začali svůj nápad na oživení fyzických hraček detailněji vyvíjet teprve nedávno, projekt si už získal vlastní klientskou základnu. Kromě nich se však společnosti Augmented Robotics daří oslovovat i samotné investory, přičemž jedním z nejštědřejších podporovatelů tohoto německého startupu je i česká skupina Depo Ventures.
„Augmented Robotics má vše, co investor vyžaduje,“ nechal se slyšet partner DEPO andělského fondu Jan Krahulík s tím, že si na německé firmě nejvíce cení její vize s globálními ambicemi. „Ačkoliv je projekt téměř na začátku, už dnes jsou za ním vidět hmatatelné výsledky a má základnu platících zákazníků. O to větší důvěru v něj máme a těšíme se na další vývoj. V neposlední řadě jeden z členů našeho andělského networku Douglas Wong vykonává exekutivní funkci přímo ve startupu a sám v něm vlastní podíl, který bude ještě navyšovat. I to je pro nás velkým příslibem,“ doplnil.
Od andělského fondu skupiny DEPO Ventures, za nimž stojí zakladatel Petr Šíma a jeho obchodní partner Michal Ciffra, a syndikátu andělských investorů získala dotčená společnost na další rozvoj své aplikace částku 225 tisíc eur (v přepočtu do korun nějakých 5,7 milionu). V rámci celého pre-seed, tedy jakéhosi neoficiálního investičního kola hodlá vedení Augmented Robotics vybrat 3,5krát tolik.
Investice do firem specializujících se na využívání moderních technologií není pro Depo Ventures rozhodně ničím novým. Podobných pár projektů skupina v nedávné minulosti již podpořila. Například během letošního června vložila bezmála dva miliony korun do jihoafrického startupu Pulse, jenž se zabývá vývojem streamovací platformy na sdílení videí s ryze sportovní tématikou, která budou pořizovat sportovci ze svého vlastního pohledu. Stejně tak se ale stala i partnerem cestovatelské aplikace SmartGuide. Ta svým uživatelům zprostředkovává funkci chytrého audioprůvodce, díky němuž se mohou vyhnout davům turistů a přitom neminout byť jedinou významnější pamětihodnost v dané lokalitě.