Terénní kombík na svého jediného soupeře v mnohém ztrácí, ale cenou jasně vede
Svár mezi moderním a zastaralým jako by byl pro automobily vyřešen. To, co přichází, je skvělé, skvělejší a nejskvělejší, zatímco dříve stvořené modely se hodí tak maximálně za veterány. A to až po hodně dlouhé době. Fungovat to takhle mezi lidmi, museli by až na výjimky každého nad čtyřicet sešrotovat. Ne že by to občas nebylo namístě. I mezi automobily se však najdou výjimky - exempláře, nad nimiž čas nemá tak devastující moc. Třeba Volvo XC70.
Jakkoli se automobilky hrnou s nadějí do každého pidisegmentu, který mohou prohlásit za nově dobytou niku spadající do jejich dominia, plynulý předěl mezi sportovně-užitkovými vozy otékajícími plasty (případně ocelí) a obyčejnými kombíky dosud ignorovaly. Až na Subaru, Audi a Volvo. Ponechám-li stranou Subaru Outback, jelikož jeho kultivovanost vnitřního prostoru se zatím na rozdíl od schopností v terénu prémiovou nazvat nedá, zbudou pouze dva. Audi Allroad má proti volvu náskok, protože se letos objevilo v nové generaci. Disponuje adaptivním pneumatickým pérováním, je modernější, chytřejší, dokonalejší. A také dražší. Allroad s turbodieselem začíná na 1,51 milionu, zatímco v XC70 s podobně silným motorem získáte už za 1,44 milionu nejvyšší výbavu.
Nicméně Volvo XC70 má v nabídce dva motory a to mnou nedávno testované naftu nepotřebovalo. Může to vypadat jako hendikep. Turbodiesel je pro podobné vozy považován za lepší volbu – pro hmotnost okolo jedné a tři čtvrtě tuny je podstatnější točivý moment než drtivý výkon, spotřeba naftových motorů je nižší, takže jak dojezd na nádrž, tak provozní náklady působí poměrně snesitelně. Benzinový pětiválec Volva však rozhodně není agregátem, nad nímž se hodí se ušklíbat. Především má turbodmychadlo, takže si s rozhýbáním vozu snadno poradí. Na stovku to umí za 8,1 vteřiny, u testovaného exempláře za 8,5 kvůli příplatkové automatické převodovce, a dvoustovka na dálnici nepředstavuje sebemenší problém. XC70 2,5T ovšem není automobil, který byste štvali za každou cenu takovou rychlostí.
Podobně jako většina vozů značky Volvo vám tento terénní kombík do značné míry diktuje tempo sám. Tím, jak reaguje na pedál plynu, jak rozvážné je jeho řízení a jak poklidně po sobě zapadávají rychlosti na pětistupňovém automatu. Do zatáček ho proto honit nebudete, a tím pádem vám v nich ani nebudou vadit znatelné náklony karoserie. Z motoru navíc při uvolněné jízdě dostanete maximum v tom smyslu, že se chová extrémně tiše a decentně, a z podvozku rovněž, neboť při klidné jízdě výborně zvládá jakékoliv nerovnosti na silnici, aniž by o tom řidič věděl. Stejně ale přitom stále víte, že 210 koní volva je připraveno na povel konat.
A taková je XC70 celá. Interiér sice nepůsobí moderně jako ten v audi, ale jelikož se Volvo u tohoto modelu drželo konzervativního designu, nemáte ani pocit, že byste seděli u palubní desky dinosaura. Masivní středová konzola akcentuje u Volva trvale propagovaný důraz na bezpečnost, na zpracování přesně lícujících plastů a koženém čalounění nenajdete chybu. Český jazyk v menu palubního počítače je přitom sympatickým detailem.
Tou nejhezčí částí na Volvu XC70 je, že zvládne většinu z toho, co potřebujete od sportovně-užitkového automobilu, pokud jde o terén i o nakládací kapacity. A přitom se na silnici chová daleko lépe než většina SUV. Disponuje elektronicky řízeným pohonem všech kol a umí automaticky udržovat světlou výšku. Jeho základní kufr sice se 485 litry nepůsobí zázračně (Audi Allroad i třeba Octavia Combi ho mají téměř o stovku litrů objemnější), sklopením zadních sedaček se však rozdíl téměř srovná (1641 litrů volvo, 1660 litrů allroad). Díky šířce kufru se k zavazadlům navíc snadno dostává.
A pak je tu cena. Základních 1,31 milionu pro motor 2,5T stoupne na 1,453 milionu v nejvyšší výbavě Summum, kterou se chlubil testovaný automobil. A ta konkrétně zahrnuje kožené čalounění, velmi dobrou audiosoustavu s měničem na šest CD a devíti reproduktory, milion airbagů a dalších bezpečnostních vychytávek Volva, elektricky ovládané sedadlo řidiče a vyhřívané sedačky řidiče a spolujezdce, bi-xenonové světlomety a tak dále. Bezpodmínečně potřeba je připlatit 57 tisíc za automat, protože k tomuto vozu se prostě hodí. Za něco přes jeden a půl milionu korun to nevypadá jako špatná investice.
Volvo XC70 2,5T AWD
Motor: přeplňovaný zážehový pětiválec
Objem: 2521 cm3
Max. výkon: 154 kW
Převodovka: 5stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Průměrná spotřeba: 11,1 litru na 100 km
Základní cena: 1 310 000 Kč
Klady
+ stále důstojný a výborně zpracovaný interiér
+ prostor pro všechny pasažéry
+ hladivý projev motoru
Zápory
- je na trhu dlouho
- naklání se v zatáčkách
- vyšší spotřeba