Menu Zavřít

Místo spontánnosti kalkul. Salviniho příspěvky na facebooku řídí algoritmus

11. 9. 2018
Autor: čtk

Italský ministr vnitra a šéf protiimigrační strany Liga Matteo Salvini vyvolává zdání, že jedná instinktivně a spontánně, ale většina jeho příspěvků na facebooku vychází z algoritmu, který mu radí, zda být "velmi zlý", jen "zlý", a někdy dokonce trochu "hodný", napsal deník La Stampa. Díky analytickému nástroji, kterému jeho spolustraníci kvůli účelovému cynismu přezdívají Bestie, se Salviniho příspěvky vždy shodují s převažujícími náladami ve společnosti.

Algoritmus podle listu La Stampa nejenže zanalyzuje, co lidé chtějí, ale dokáže jim také podprahově ovlivnit myšlení.

Na facebook Salviniho přivedl jeho poradce pro sociální sítě Luca Merisi. „Svým způsobem jsem si ho (Salviniho) zamiloval. Líbilo se mi, jak se v debatách dokáže prosadit. Byl ambiciózní. Ostatní správci sociálních médií mu radili, aby začal na twitteru, kdežto já mu pověděl, že lidé sledují facebook,“ řekl Merisi autorovi knihy Anatomia di un populista (Anatomie populisty) Matteovi Pucciarellimu.

Na faceboku se Salvini stal nepopiratelnou italskou jedničkou. Bestie analyzuje tisíce a tisíce nejpopulárnějších příspěvků na sociálních sítích a shromažďuje data o tom, jaký druh lidí na ně reaguje. Na základě toho pak sestaví zprávy a klíčová slova. Tohoto analytického nástroje si už všimly časopisy Vice a Wired i vědci, kteří se zabývají postojovou analýzou, tedy tím, jak jazyk pracuje s emocemi.


Přečtěte si komentář: Záchranář Salvini

 Páral


Salviniho příspěvky sledují tři cíle, píše La Stampa. V první řadě chtějí ihned okupovat veškerý mediální prostor - kontroverzní ministr vnitra tak vždy o krok přestihne tradiční média, své oponenty i spojence. Většinu dění komentuje zpravidla jako první. Druhou metou je debatu polarizovat na argumenty pro Salviniho a proti němu. Vysíláním zpráv se silným dopadem se šéf Ligy v poslední řady snaží vydolovat z veřejného mínění negativní emoce - hněv, strach či agresi.

bitcoin školení listopad 24

Pozornost totiž přivábí právě negativní emoce, vyplývá ze studie americké Michiganské univerzity z roku 2005. Voliče ale na stranu druhou získá emoce pozitivní, a tak Salvini své příspěvky většinou něčím pozitivním uzavírá, píše La Stampa.

Dále čtěte:

Podělte se s námi o migranty, nebo budeme vetovat rozpočet EU, hrozí Itálie

Politický islám nemá v naší zemi místo, oznámil Kurz. Rakousko zavře sedm mešit

Migraci je třeba řešit podporou Itálie i afrických zemí, řekl Babiš. Trvá na nepřijímání uprchlíků

Trump se opřel do Googlu. Falšuje výběr zpráv o mně a škodí pravici, tvrdí


  • Našli jste v článku chybu?