Největší italský koncern Fiat prodává své aktivity v oblasti železnic a hodlá se více soustředit na výrobu nákladních automobilů. Společnost se dohodla na prodeji podílu 51 procent své železniční divize Fiat Ferroviaria francouzské energetické a dopravní společnosti Alstom. Tento krok povede k tomu, že automobilka během dvou příštích let dokončí svůj odchod z oblasti železnic. Fiat a francouzský Alstom spolupracují již od roku 1998 na projektu dodávek vysokorychlostních vozů s naklápěcí skříní Pendolino pro britské železnice Virgin Trains. Fiat Ferroviaria je také jedním ze členů konsorcia pro výrobu vysokorychlostních souprav pro České dráhy.
MAN se brání.
Místo železnic hodlá Fiat ovládnout trh nákladních automobilů. Na začátku tohoto měsíce se začal ucházet o dva důležité výrobce – německý MAN Nutzfahrzeuge a japonský Nissan Diesel, dceřinou společnost automobilky Nissan. Pokud jde o firmu MAN, Italové budou mít velmi těžkou pozici. Kolem „německého stříbra totiž obchází Volkswagen, který by se rád stal po koupi velkého podílu ve švédské Scanii vedoucím výrobcem nákladních aut v Evropě. Pro zajímavost: vážně se zajímá také o kopřivnickou Tatru.
„Nákladní auta MAN se perfektně hodí k naší divizi vyrábějící nákladní vozy Iveco, říká předseda správní rady Fiatu Pao–lo Fresca. MAN Nutzfahrzeuge je klíčovou divizí výrobce strojního zařízení a nákladních automobilů MAN AG. Tato mateřská společnost uvedla, že by pro ni byla zajímavá možná aliance, zatím však vylučuje možnost převzetí.
Nissan nadějnější.
Mnohem lepší vyhlídky má Fiat u Nissanu Diesel. Ten je totiž v současnosti finančně nejslabším japonským výrobcem nákladních automobilů. Firma, která má dluh kolem 480 miliard jenů (4,6 miliardy USD), nyní pracuje na restrukturalizaci s pomocí svých hlavních vlastníků – automobilky Nissan Motor a jejího francouzského partnera Renault – kteří v ní mají každý 22,5 procenta. „Pokud bude cena správná, tak máme zájem, říká Paolo Fresca. Akcie Nissanu Diesel minulý týden vyskočily o 16,4 procenta na 135 jenů, přičemž po většinu roku se pohybovaly při nedůvěře investorů v budoucnost firmy pod úrovní jednoho sta jenů.
Francouzský Renault Frescovo vyjádření odmítl komentovat, šéf automobilky Louis Schweitzer však v minulosti uvedl, že bude skutečně uvažovat o vyhlášení nabídky na prodej Nissanu Diesel.