Češi prostě chtějí nakupovat online. Potvrzuje to fakt, že počet zdejších internetových obchodů neustále narůstá. Jen v prvním letošním kvartálu se toto odvětví zvětšilo o 20 procent, celkem pak na zdejším trhu působí nějakých 54 tisíc e-shopů. To z České republiky dělá v přepočtu na obyvatele stát s nejhustší sítí těchto virtuálních prodejen v celé Evropě. Téměř polovina z nich navíc rozvíjí obchodní aktivity i mimo zemi svého původu.
Dle údajů Skladonu, předního českého poskytovatele fulfillmentu, se místním e-shopům náramně daří. Nadále hledají způsob, jak růst, a řada z nich expanduje do zahraničí. Ostatně, není se čemu divit - právě za přeshraniční nákupy utratili podle dat Accenture a AliResearch zákazníci vloni po celém světě v přepočtu více než 22 bilionů korun. Alespoň jednou tímto způsobem nakupovaly celé dvě miliardy spotřebitelů, tedy zhruba čtvrtina veškeré světové populace.
Ačkoli je rozšíření prodeje na další zahraniční trhy dostupnější než dřív, stále s sebou nese riziko řady komplikací. Nejběžnějším problémem bývá logistika, která má podle společnosti Perfect Crown rozhodující vliv na útratu zákazníka. Až 84 procent z nich upřednostňuje nákup v takovém e-shopu, který garantuje rychlé doručení zboží, šest z deseti zákazníků pak opouští online obchod v momentě, kdy jim doprava přijde příliš zdlouhavá, a to i na úkor levnějších cen.
Stále více e-shopů proto spoléhá na fulfillment, tedy službu, která za prodejce zařídí kompletní servis od převzetí balíčku až po jeho předání zákazníkovi. „Fulfillment je v rámci zahraniční expanze pro každého obchodníka výrazným usnadněním, neboť jeho poskytovatel dokáže díky vysokým objemům zásilek dosáhnout na výrazně výhodnější ceny za dopravu a ušetřit tak e-shopu nezanedbatelné množství financí,“ vysvětluje CMO a spoluzakladatel Skladonu Patrik Babinec. Zvlášť výhodná je podle něj taková služba v prvotní fázi expanze, kdy e-shop zpravidla operuje s malými objemy.
Přeshraniční e-commerce roste dvakrát rychleji
Ze statistik vyplývá, že přeshraniční e-commerce roste dvakrát rychleji než domácí obchod. Vyšší bývá při nákupech z cizí země též celková hodnota nákupu, a tak se k expanzi postupně uchylují i menší a střední obchodníci. Pro samotného prodejce je však logistika v rámci zahraničních trhů často velmi složitou záležitostí. V každé zemi totiž působí odlišná řada dopravců, operuje se s různými způsoby plateb a praktikují se rozdílné principy reklamace a vrácení zboží.
Kromě rychlejší a plynulejší dopravy může fulfillment fungovat také jako reklama. „Máme v našich řadách klienty, kterým se právě díky zahraniční expanzi podařilo z malého startupu poměrně rychle vyrůst v celosvětově známou firmu,“ komentuje Babinec. Tak tomu bylo například v případě české firmy Skinners vyrábějící ponožkoboty, která ve spolupráci s ostravským Skladonem dnes doručuje do více než 110 zemí.
„Díky fulfillmentu nemusí řešit třeba starosti s celním řízením, které bývá pro obchodníky častou komplikací, a nevědí si s ním rady. Expedice zboží do třetích zemí má totiž své zákonné i technické požadavky,“ říká spoluzakladatel Skladonu a dodává, že s fulfillmentem má obchodník jistotu, že za něj společnosti vyřídí i veškerou dokumentaci.