Test
U Citroënu malá a ďábelsky rychlá auta vyrábět umějí. Saxo VTS bylo jedním z nejostřejších malých hatchbacků na trhu, a když se nedávno představil jeho sportovní nástupce C2, neměl zrovna lehkou pozici. Jednak měl co překonávat vzhledem k minulosti značky a jednak sportovní malý vůz s více než sto koňmi nabízí v současnosti kdejaká automobilka.
Mnohé z toho, co je na C2 1,6 VTR dobrého, pramení z jeho dvojakosti. Spousta věcí však ze stejného důvodu řidiče může rozladit. Citroën dal vzniknout automobilu, který je hbitým sportovním autem, ale zároveň má být příjemným společníkem do města.
Jako sporťák je skvělý kdekoli, kde jedna zatáčka střídá druhou. Z benzinové šestnáctistovky lze dostat výkon 110 koní, což v názorném přepočtu znamená akcelerace z nuly na sto kilometrů za 10,9 vteřiny. Díky řadicím páčkám pod volantem z něj řidič nemusí spouštět ruce a klidně se soustředí pouze na to, aby nalezl tu správnou stopu průjezdu. Sportovní podvozek, krátký rozvor a kola umístěná v rozích karoserie dávají vozu mrštnost, díky níž působí svezení velmi živě a řidič se rozhodně nenudí. Malá vzdálenost přední nápravy od zadní však Citroënu překáží při pokusech zdolat maximální rychlost na dálnicích a horší stabilitu umocňuje silný boční vítr.
Za cenu téměř půl milionu korun ale zákazníci chtějí něco víc než jen perfektní jízdní vlastnosti, takže v Citroënu do vozu přidali klimatizaci, tempomat či posilovač řízení. Všechny tyto vymoženosti jsou sice příjemné, ale přidávají na hmotnosti, a tím ochuzují dynamický potenciál auta.
Stejné je to s robotizovanou převodovkou SensoDrive, v níž má C2 coby městský automobil největší přednost. Po zmáčknutí tlačítka Auto před volicí pákou se řidič může přestat starat o řazení a dopravní špičkou se proplazí pouze s pomocí plynu a brzdy. Po výjezdu z města je vhodné stejným tlačítkem přejít na manuální řazení páčkami pod volantem, protože automat je někdy při této činnosti nepředvídatelný, jindy pomalý.
Přes výhrady je Citroën C2 1,6 VTR sympatickým vozem. Zvláště když se řidič porozhlédne po jeho interiéru, kde černou látku střídají části v barvě karoserie a všimne si stejně zbarveného průhledného plastu na řadicí páce nebo na madlech dveří, určitě na ně zapomene.
Citroën C2 1,6 VTR
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1587 cm3
Max. výkon 80 kW
Převodovka 5stupňová, robotizovaná
Nejvyšší rychlost 195 km/h
Průměrná spotřeba 6,3 litru na 100 km
Základní cena 449 900 Kč
Klady
- mrštné řízení
- dynamika jízdy
- automat do města
Zápory
- otáčkoměr nemá značeno červené pole
- méně stabilní na nekvalitní silnici
- automat mimo město