PITRALON - Na počátku padesátých let spatřila světlo světa pánská voda po holení s názvem Pitralon. Na trhu přežívá jen díky nostalgii mužů, pro které byla za socialismu jedničkou na trhu. Mladší ročníky ji téměř neznají.
V regálu mezi obaly pánských vod po holení stojí temně modrá krabička s nápisem Pitralon. V dobách socialismu patřila k tradičním kosmetickým značkám, každý muž ji alespoň jednou zkusil. Dnes upoutává především pamětníky, a to hlavně kvůli svému názvu.
Nápis Pitralon v bílé barvě svítí z tmavě modrého pozadí. Grafika na obalu v azurové modři a smaragdové zeleni slibuje dobrodružný výlet do hlubin vůní. Po otevření se však žádná další symfonie zážitků nekoná. Na pohled levná válcovitá láhev z čirého skla s uzávěrem z plastu nijak neohromí.
Moderní design kartonu sice Pitralon posunul o pár let dál, ale stejně se na výsluní spotřebitelské pozornosti vůně nevrátila. „Dnes se po ní poptávají už jen zákazníci starší generace,“ tvrdí Marie Logrová, tisková mluvčí podniku Setuza, kde se Pitralon vyrábí.
Někdy v 90. letech se podnik pokusil produkt přiblížit mladým a uvedl na trh inovovanou řadu Pitralon Senzitiv. Mezi juniory se ale vůbec neuchytila. I dnes zůstává výrobkovou řadou pro věkovou kategorii mužů 60 let a výše.
KRÁL OLEJNIN
Společnost Setuza je od roku 2000 největším zpracovatelem olejnin v Česku, kdy odkoupila část bývalých provozů firmy Milo Olomouc. Každoročně zpracuje zhruba 450 tisíc tun řepky, 60 tisíc tun slunečnice a v případě potřeby i sojové boby. Za první pololetí 2007 vykázala Setuza ztrátu ve výši 164,7 milionu korun, která je vyšší oproti prvnímu pololetí roku 2006 o 81,9 milionu. Vedení firmy ve výroční zprávě připisuje propad komplikované hospodářsko-finanční situaci po nařízení exekuce na společnost v závěru roku 2006. Ale výsledky jsou ovlivněny i růstem cen řepkového semene, při stagnaci nebo dokonce poklesu cen finálních produktů. O tom, že by Pitralon zmizel z prodejních pultů, nikdo ve společnosti neuvažuje. Pro generaci starších mužů bude žít značka dál.
Vůně pro starší a pokročilé
Od sametové revoluce se počet spotřebitelů této tradiční pánské kosmetiky nijak výrazně nezvyšuje. Zato ti, kteří jí zůstali věrni, si k ní vytvořili silné pouto. „Dokonce máme zkušenosti, že v případě výpadku dodávek do tržní sítě, což se nám stalo v loňském roce z důvodu nedodání obalového materiálu, zákazníci a obchodníci psali, mailovali i volali, ať je Pitralon znovu na trhu. Já sama jsem letos pro jednoho spotřebitele zajišťovala celý karton,“ vzpomíná Logrová.
Značku nejčastěji najdete na pultech v menších prodejnách hlavně v tuzemsku, něco málo výrobků se prodá i na Slovensko. Logrová uvádí, že prodej se na příjmech podniku nijak významně nepodílí a produkce pánské kosmetiky obecně je pro Setuzu pouze doplňková.
Od Pixavonu k Pitralonu
Voda po holení Pitralon se začala vyrábět v roce 1951, víceméně podle stejné receptury jako dnes. Tu tvoří ze 75 procent líh, dále parfém, glyceriny, voda a dnes i vitamin F. Později k vodě po holení přibyl i krém na holení a rozšířil tak sortiment značky. Dodnes se kosmetika vyrábí v olomouckém závodě.
Určitou inspirací pro zavedení značky Pitralon mohla být její předchůdkyně, značka Pixavon, která je zapsána od roku 1911 na seznamu výrobků kosmetického charakteru. Pitralon byl jako ochranná známka přihlášen v roce 1920 k užití na výrobky určené pro kosmetické účely, voňavky, mýdla, prací prostředky, ale i dietetické poživatiny či krmiva. Zápis byl později upraven pro Českou republiku, Slovensko a Podkarpatskou Rus.