Adriane Brownovou
Výzkum a vývoj patří mezi žádané investice kdekoli na světě. V Brně nyní vzniká výzkumné centrum koncernu Honeywell, které se bude věnovat vývoji turbodmychadel přeplňovaných spalovacích motorů. „Toto centrum bude v rámci Honeywellu velmi důležité. Bude totiž poskytovat podporu našim zákazníkům z řad velkých automobilových koncernů po celém světě,“ říká prezidentka a výkonná ředitelka Honeywellu Adriane Brownová.
EURO: Co vás vedlo k rozhodnutí umístit vývojové centrum společnosti právě do Brna? BROWN: Zhruba od roku 2002 jsme hledali místo někde v Evropě, kde bychom mohli přilákat do naší společnosti mladé technické talenty a vytvořit výzkumné centrum. Zkoumali jsme množství možných lokalit. Brno bylo zajímavé zejména kvůli přítomnosti velmi dobré technické univerzity. Mělo také tu správnou atmosféru i prostředí a zejména dostatek talentů, nutných k založení tohoto centra.
EURO: Česká republika zažívá v posledních letech negativní trend odlivu technicky nadaných vývojářů do zahraničí. Jak tento problém budete řešit v Brně? BROWN: Je důležité získat pozitivní ohlas v komunitě těchto lidí. My jim nabízíme příležitosti, projekty a možnost učit se ze zkušeností našich současných zaměstnanců. Souhlasím s tím, že je dnes vzhledem k situaci na trhu práce obecně složitější zaujmout mladé lidi a přilákat je do konkrétních firem. Za poslední rok jsme ale úspěšně najali spoustu nových lidí, ostatně po celém Česku už máme tři tisíce zaměstnanců. Nové technické centrum už zaměstnává 200 lidí. Máme tu tedy určitou pověst a ukazuje se, že naše politika v oblasti lidských zdrojů funguje. Začínáme být stále zajímavější pro lidi, kteří hledají druh práce, jaký nabízíme. Chceme-li být konkurenceschopní, musíme konkurenčně platit. Musíme se o to více starat o náklady, které můžeme ovlivnit. S náklady, které ovlivnit nemůžeme, se prostě vyrovnáme.
EURO: Zmínila jste brněnskou technickou univerzitu. Hodláte s ní navázat hlubší spolupráci? BROWN: Jsem přesvědčená, že budování dlouhodobých vztahů s univerzitami je naprosto klíčové pro vývojářskou práci. Pro Honeywell je to velice důležité téma, které se snažíme ještě více zdůraznit pomocí Honeywell Nobel Iniciative, což je společná aktivita naše a Nobelovy nadace, která zprostředkovává návštěvy laureátů Nobelovy ceny na univerzitách, s nimiž spolupracujeme. Máme takových univerzit třináct po celém světě a ta brněnská je jedna z nich. Mluvíme s lidmi ze školy o výzkumu a společně s nositeli Nobelovy ceny vytváříme příležitosti pro vědecký výzkum. Je to pokus inspirovat mladé lidi tak, aby se vydali cestou kariéry v technických oborech. Laureáti mají demonstrovat možnosti, v něž věříme, že Honeywell a univerzity mohou společně sledovat, a přispět tak k rozvoji nových talentů. Navíc, většina studentů by se bez naší iniciativy do společnosti vědců-nositelů Nobelovy ceny dostávala jen obtížně.
EURO: Vnímáte tlak automobilek na snižování emisí oxidu uhličitého? Musíte proto urychlovat vývoj? BROWN: Žádné snížení emisí není bezvýznamné. Přesto je nutné uvažovat nad cenou takové technologie. Velká výhoda turbo technologií je snižování objemů motorů při zachování výkonu a poklesu emisí. Ze strany Honeywellu jde o neustálý vývoj, protože existuje trvalá zákaznická poptávka. Jde však o to, že musíme dodávat to nejlepší řešení za dohodnutou cenu. Kdyby tomu tak nebylo, výrobce neuspěje u zákazníka, a my tím pádem také neuspějeme. Avšak to jediné, co můžeme ovlivnit, je náš výstup, ne výstup automobilek. Chceme, aby byl svět energeticky méně náročný, a hledáme proto všechny možné cesty. To je jediný způsob, jak může společnost jako Honeywell uspět. Snažíme se prosazovat koncept hybridního turbodieselu, což je dle mého názoru možná ne nejlepší technologie budoucnosti, ale rozhodně ta zdaleka nejlepší, kterou máme k dispozici už dnes.