Byla to pompézní show. Taková, která měla jasně deklarovat vstup největší české automobilky Škoda Auto do nové éry elektromobility. Že je minulý týden představený model Enyaq iV pro mladoboleslavskou fabriku klíčový, ostatně vedle velikosti akce dokazovala i účast nejvyššího vedení firmy. Před kameru i hosty v sále tak poprvé předstoupil i nedávno jmenovaný předseda představenstva Thomas Schäfer a přítomni byli i ostatní členové představenstva.
„Elektromobilita je budoucnost,“ nenechal diváky přímého přenosu na
pochybách, kam se značka v budoucnu vydá, například člen představenstva pro
oblast prodeje a marketingu Alain Favey.
Pro Škodovku to přitom není první výlet do světa elektrických pohonů. Vedle
nabíjecích hybridů Superb iV a Octavia iV má ve svém portfoliu už i plně
elektrický model Citigo(e) iV, na němž si s úspěchem ověřila zájem zákazníků.
Pro letošek je tento maličký městský hatchback s cenovkou zhruba půl milionu
korun vyprodaný.
Jenže zatímco Citigo(e) iV je jen předělaným konvenčním modelem, Enyaq iV je od počátku vyvíjen jako ryzí elektromobil. A je také prvním modelem značky postaveným na nové společné platformě MEB určené pro elektrické vozy. „Chtěli jsme udělat takový elektromobil, který lidé budou skutečně chtít. A tady je. Skutečné SUV, prostorné, kvalitní. A jen tak navrch i plně elektrické,“ doplnil k novince Favey.
Škodovka si novinku nadělila k 125. výročí své existence. Jejímu představení
tak předcházel i průřez a ukázka klíčových modelů v bohaté historii značky. Představena
měla být už dříve, plány ale narušila pandemie koronaviru.
Na důležitosti modelu to však nic nemění. Do novinky vkládaná očekávání
ostatně ilustruje i nemalá investice ve výši 32 milionů eur (850 milionů korun)
do úpravy stávající výrobní linky v mladoboleslavské fabrice. Ta bude v celém
koncernu jediná, kde vedle sebe mohou vznikat plně elektrické modely na
platformě MEB i ty konvenční s platformou MQB. Jinými slovy Enyaq iV bude z
linky sjíždět hned vedle nových oktávií či karoqů. Koncernový unikát.
Škoda u svého klíčového modelu nenechává nic náhodě a opakuje recept, který
má již dostatečně ověřený – na omezeném prostoru vykouzlit vždy o něco větší
auto než konkurence. Enyaq iV tak i přes rozměry menší než u Octavie slibuje
prostor jako největší SUV značky, model Kodiaq.
A první reakce to jen potvrzují. Z dalších technických parametrů (více viz box) pak lze vypíchnout dojezd nejméně 390 kilometrů s 60kWh baterií, pohonem zadních kol s výkonem 132 kW, přičemž dojezd se v závislosti na zvolené verzi může vyšplhat až k 510 kilometrům a výkon u nejvyšší výbavy a s pohonem čtyř kol až na 225 kW. Rychlonabíjení dokáže baterie dostat z pěti na osmdesát procent za necelých 40 minut. Ceny začínají na 1 059 900 korunách.
Stylovka pro děti
Poněkud ve stínu mladoboleslavské novinky se pak minulý týden do světa
elektromobility vydal po více než deseti letech vývoje i další český výrobce
automobilů – Kaipan. Tradiční sportovní roadstery ze Smržovky se však vydaly
zcela jinou cestou a svůj typický vzhled propůjčily zmenšenému elektrickému
„bráškovi“ s omezeným výkonem 4 kW určenému pro řidiče od 15 let.
„Elektrický sporťák je protimluv – buď jezdí rychle a agresivněji a pak to spotřebovává baterii, nebo jezdí pomalu a dojede dál,“ podělil se s týdeníkem Euro o zkušenosti z předchozích pokusů vyvinout plnohodnotný elektrický roadster označený jako Kaipan VoltAge majitel automobilky Michal Hradský.
Současně tím vysvětlil i hlavní důvod, proč se nakonec rozhodli pro auto
určené mladým řidičům. Model Kaipan 415 tak namísto tradiční produkce této
„jediné ryze české automobilky“, jak s oblibou říká sám Hradský, míří na zcela
novou klientelu.
Zda je to rozhodnutí správné, firma zatím neví. Hradský týdeníku Euro
přiznal, že si v Kaipanu žádné průzkumy trhu nedělali a vycházejí jen z vlastní
zkušenosti. Hradského syn jezdil podobným vozem několik let do školy.
„Ve velkém městě je to jedno, ale na venkově rodiče často skončí u toho, že
s nástupem dorostence na střední školu ho musejí každý den naložit, odvézt do
školy, pak zpátky, na nějaké kroužky. A ten rodič takhle projezdí deset hodin
týdně,“ vysvětlil myšlenkovou cestu k novince. „Při nákladu na práci 200 korun
na hodinu je to za tři roky nějakých 300 tisíc, které takto rodič vyhodí do
vzduchu.“ O odbyt strach nemá. „Ten trh tu je, i když není velký,“ věří majitel
firmy.
Cenu ve Smržovce stanovili na 400 tisíc korun za plně sestavený základní model, který s jednou baterií nabízí dojezd zhruba 40 kilometrů na jedno nabití. Na přání lze doplnit i druhou baterii a dojezd tak navýšit na zhruba 80 kilometrů. „Testujeme to u nás v horách, takže předpokládám, že to bude pravda,“ poznamenal k až romanticky pojatému „exaktnímu“ určení dojezdu Hradský.
K dispozici je tradičně i stavebnice, kterou si mohou nadšenci sami sestavit
u sebe v garáži, a to za cenu 239 600 korun. V prvním roce firma plánuje prodat
několik desítek těchto aut, žádnou konkrétní objednávku však zatím nemá.
„Poptávky nicméně už byly,“ upozornil Hradský.
Kaipan navíc u modelu 415 s elektromobily podle zjištění týdeníku Euro
rozhodně nekončí. Už nyní chystá vůz o kategorii výše, tedy L7e, určený řidičům
od 18 let. Ani v tomto případě však nepůjde o sportovní roadster pro značku
tolik typický. „Máme to vymyšlené tak, že to bude vozítko pro městský a
příměstský provoz opět s dojezdem zhruba těch osmdesát kilometrů,“ nastínil
Hradský.
Volty vpřed
Bez nadsázky tak lze říci, že po dlouhém přešlapování na místě minulý týden
český autoprůmysl plně vstoupil do éry elektrické. Že to může být sázka na
jistotu, ukazují i průzkumy a indexy předních analytických a poradenských
firem. Aktuální studie PwC například ukázala, že prodeje čistě bateriových elektromobilů
(BEV) na pěti největších západoevropských trzích meziročně ve druhém čtvrtletí
vzrostly o 35 procent a plug-in hybridů (PHEV) se prodalo dokonce o 121 procent
víc než před rokem.
Jen v Česku pak vzrostl počet nově registrovaných elektromobilů meziročně o
112 procent. Jistě lze namítnout, že čísla jsou to zkreslující vlivem dosud
zcela marginálního tržního zastoupení elektromobilů.
S přihlédnutím k faktu, že tyto segmenty trhu na rozdíl od prodejů
konvenčních automobilů neutrpěly ani během pandemie, lze však odhadnout, že
chuť spotřebitelů se výrazně mění. Studie poradenské firmy Boston Consulting
Group zkraje roku dokonce tvrdí, že už v roce 2030, tedy na konci právě
zahájené dekády, by se po světě mohlo prohánět více elektromobilů než vozů s
konvenčními spalovacími motory.
„Lidé dnes chtějí bezemisní vozy a očekávají, že budou elektrické,“ potvrdil
apetit zákazníků již citovaný Favey z představenstva Škody Auto. A jak
poznamenal nový šéf mladoboleslavské automobilky v závěru prezentace, „Enyaq iV
je jen začátek“.