Pražští radní minulý týden nepodpořili vznik společného podniku Penty a Dopravního podniku hlavního města Prahy. Je tedy pravděpodobné, že plán na spolupráci developera a městské firmy, který vzbudil politické kontroverze, zkrachoval. Zlou krev vyvolávalo už to, že by ve společné firmě měl majoritu developer. Právě ta ale měla umožnit to podstatné, proč to celé dávalo smysl - získat pozemky pro výstavbu trasy metra D za jiné než odhadní ceny.
Zatím jich má město zhruba desetinu. Vlastníci parcel prostě odmítají za netržní ceny prodávat a dopravní podnik nechtěl jít do vyvlastňování, protože by to byla další never ending story. Pomoci měla Penta, která by pak získala právo pozemky rozvíjet na povrchu.
Společný podnik ovšem nakonec nezkrachoval na podezřeních a otázkách, pro koho je co výhodné, nýbrž na chystané změně zákona, která má urychlit právě výstavbu klíčové dopravní a energetické infrastruktury. Nově bude například možné využít pozemek ještě před tím, než bude definitivně vyvlastněn. Novela obsahuje také tzv. fikci souhlasu, která znamená, že pokud úřad v rámci povolování těchto staveb nevydá závazné stanovisko do 60 dnů, bude se mít za to, že nemá námitek. To má donutit úřady, aby svá stanoviska vydávaly včas, ne v řádu několika měsíců či let, a povolování potřebných silnic a dálnic už netrvalo minimálně dekádu.
Přečtěte si rozhovor s šéfem IPR Ondřejem Boháčem:
Šéf IPR Boháč: Za peníze nasypané do Blanky mohly být vyřešeny Bubny, Smíchov a Žižkov
Novela se týká 13 klíčových staveb, mezi které se (snad ne nedopatřením) vešla i výstavba metra D. Jak to zafunguje v praxi, teprve uvidíme. Na celé věci je dobré, že se snad konečně pohne s velkými stavbami, a smutné to, co tím zákonodárce vlastně říká - že ignorování zákonných lhůt pro vyjádření úřadů v povolovacím řízení asi budeme muset u všech ostatních staveb dál tolerovat. Nebo že bychom si hezky česky napsali další novelku speciálně pro byty, když tu máme bytovou krizi? Nebo pro domy seniorů, když stárneme? Pro školy, když mládneme? Pro školky, když rodíme? A nezapomeňme ani na vodní nádrže, protože tuhle přece bylo vedro.
O trase D čtěte také: