Ne, v téhle glose nechci rozebírat byznys erotických linek. Obávám se, že s nástupem internetu už nejsou tak zajímavé a ziskuschopné jako ještě před nedávnem. Všimli jste si, jak od té doby, co se vaše oblíbená mobilní hračka přeměnila na foťák, přehrávač, navigátor, konzolu i kalendář, už také „jen“ telefonuje? Zdá se, že význam hlasové komunikace se nám nějak upozadil.
Hlasový trh začal po ovládnutí mobilními telefony stagnovat. Operátoři se soustřeďují na vyhledávání obsahu a vražedné aplikace. Důvody jsou zřejmé, konkurence pevných linek je k inovaci nenutí. Profit na hlasových službách poklesl, poslední nadějí je předražený roaming. Ale i do toho se evropští komisaři s vervou pustili a je jen otázkou času, kdy i zde zasáhne regulace. Proč tedy nevydělávat peníze – které jsou méně viditelné – na esemeskách včetně prémiových a dárcovských? Je snazší rozšiřovat trh stahováním melodií nebo se pouštět do propojování k internetu. Poměr cena/výkon je zatím špatný, ale s novými hejblátky stoupá i počet klientů, kterým to nevadí. Hlasové služby jsou hrazeny paušálem, který zákazníci ani nevyčerpají. Profit je nicotný, zvlášť když pro získání tarifu musíte dotovat i příslušný mobil.
Jsem zvědav, kdy nějakého mobilního operátora konečně napadne restaurovat a inovovat hlasové služby. Byl by to rovněž vítaný nástroj diferenciace, tolik potřebný právě na tomto trhu. A neříkejte, že to nejde!
Možná že postačí trochu více přemýšlet. Limity maličkých klávesnic a špatně viditelných displejů přece zvučný hlas snadno překoná. Řekněte, co se třeba dá dělat v dopravních zácpách? V autě si moc nepočtete, jedině na konto bezpečnosti své i těch kolem vás. Ale co zlepšit vytáčení hlasem? Nebo si na hlasový povel vyslechnout poslední, nebo dokonce všechny přijaté esemesky? To by jistě šlo.
Technologie „text to speech“ je na rozdíl od opačného převodu snadná a levná. Představte si, jak jedním zmáčknutím naladíte svá oblíbená podcastingová vysílání a budete mít zprávy ne v čase, kdy jsou vysílány rozhlasem, ale v době, kdy je máte čas a chuť poslouchat. A co senioři, skupina, jež se stále zvětšuje? Pro starší spoluobčany je určitě mnohem snazší využívat hlasové služby než mžourat na malý displej či něco vyklepávat na pidiklávesnici. Mohl bych pokračovat poslechem zajímavostí o místech, která míjíte, nebo zvukovými pohlednicemi.
Některé služby totiž není obtížné zavést, stačí změnit způsob myšlení. Vzkaz těm odpovědným: vyrábíte přece produkty pro své zákazníky a poskytujete jim služby, které potřebují. Nebo se mýlím?