Avantgardní stroj skladuje údaje na čipové kartě
Hvězdy filmového festivalu v Cannes bude letos ke schodům Palais de Festivals vozit novinka Renaultu s názvem Vel Satis. Tento velký avantgardní vůz s aristokratickým jménem zahajuje právě nyní boj o zákazníky i v České republice. S cenou o osmdesát tisíc korun převyšující jeden milion korun za nejlevnější verzi chce získat stovky zákazníků. „Do konce roku plánujeme prodat 250 kusů,“ říká mluvčí Renaultu ČR Jitka Skaličková.
Vel Satis je každopádně autem, které vzbuzuje na ulici pozornost. Jeho designéři totiž přišli s takovou avantgardou, která bere dech. Základní boční linie je sice blízká jednoprostorovému automobilu, ale netradičně řešená záď s masivním C sloupkem, který opticky karoserii ukončuje, působí v konfrontaci s masivní přídí zvláštně. Přední maska má agresivní výraz žraloka, bok působí konzervativně a právě zadní část je hlavním nositelem výše zmíněné avantgardy. U Renaultu jsou na ni motoristé zvyklí, ale tyto nezvykle prolamované zadní dveře působí hodně futuristicky. Vel Satis je každopádně autem pro ty, kteří se chtějí odlišovat a nebojí se experimentu.
Také uvnitř skrývá vůz řadu netradičních řešení. Zvláštní zmínku si zaslouží přední sedačky s integrovanými bezpečnostními pásy. Toto řešení jednak zvyšuje komfort, jednak zajišťuje optimální funkci pásů při všech polohách nastavení sedadla. Není to ovšem jediná zajímavost: přední opěradla mají odděleně ovládaný sklon spodní a vrchní části, a spolu s regulací výšky a sklonu sedáku tak umožňují nalezení opravdu optimální polohy za volantem. Výběr materiálů pro ztvárnění interiéru je pečlivý a cit pro detail je znát všude. Třeba na čalounění, kde klasický velur ustoupil světlým látkám s výrazným povrchovým reliéfem. V nabídce je pochopitelně také kůže. Přístrojová deska má dvoutónové provedení, kromě ní je celý vnitřní prostor laděn do teplých barev.
Dalším překvapením je elektronika, kterou je Vel Satis doslova nabit. Klimatizace umí regulovat teplotu pro každé sedadlo zvlášť a interiér je vybaven řadou snímačů, umožňujících automatické udržování zvolených teplot. Vůz se neodemyká a nestartuje klíčkem, ale má, podobně jako Renault Laguna, všechny údaje vepsány do čipové karty. Ta se zasune do zdířky pod ovladačem klimatizace a pak stačí jen stisknout tlačítko start. Tím se také deaktivuje automatická ruční brzda. Paměť na kartě umožňuje jednak ukládat osobní nastavení vozu (včetně nastavení audioaparatury a klimatizace), jednak nahrávat důležitá data využitelná například při servisních prohlídkách. Hlavním překvapením je ale systém, který dokáže na řidiče mluvit v několika jazycích. V našem testovacím voze upozorňoval syntezátor lidské řeči německy na nedopnuté bezpečnostní pásy či na zapomenutá rozsvícená světla.
Na konec je třeba zmínit motory, které Vel Satis nabízí. Mezi nejzajímavější pohonné jednotky modelu patří bezesporu třílitrový šestiválcový turbodiesel. Redakce týdeníku EURO ale vyzkoušela naftový 2.2 dCi, který dokáže zaručit 110 kilowattů a dvousetkilometrovou maximální rychlost. Je to rozumný kompromis mezi výkonem a úsporností – auto jde dobře za plynem a zároveň dokáže jet za průměrných 7,1 litru nafty na sto kilometrů jízdy. Na poměrně tvrdém, ale dobře odpruženém podvozku Vel Satisu je přitom možné jezdit sportovně. Cestující na zadních sedadlech mohou zatím sledovat film na DVD (dodává se za příplatek). Vel Satis je prostě auto pro náročné individualisty.
Test – Renault Vel Satis 2.2 dCi
(testovaná verze)
Motor vznětový
Zdvihový objem 2188 cm3
Nejvyšší výkon 110 kW
Nejvyšší rychlost 200 km/h.
Průměrná spotřeba 7,1 l/100 km
Cena 1 120 000 Kč