Menu Zavřít

MNOHEM VÍCE NEŽ NOVÝ MAKE-UP

10. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Koncern se chce přes internet přiblížit ke každému odběrateli

Švédsko–švýcarský strojírenský a technologický koncern ABB není spokojen s tím, že mu loni klesl prodejní obrat, byť čistý zisk vzrostl. Jeho nové vedení proto zahájilo rozsáhlou transformaci, jejíž podstatou jsou hluboké řezy do organizační struktury a razantní zavádění špičkových informačních technologií pod heslem „Vše pro zákazníka . S těmito fakty byli seznámeni novináři na tiskové konferenci ABB minulý týden v Curychu. Výroční tisková konference společnosti ABB se konala nedaleko curyšského ústředí firmy ve staré tovární hale. Svůj původní účel prozrazovala budova jen zvenčí. Uvnitř byla k nepoznání přeměněna v moderní středisko naplněné téměř třemi stovkami novinářů z celého světa. Nedávno jmenovaný prezident Jörgen Centerman seznamoval přítomné s plány do nového milenia a s výsledky dosaženými v uplynulém roce. Svůj projev doplňoval Centerman temperamentními gesty, občas přidal vtip. Při odpovědích na nepříjemné otázky novinářů, týkající se personálních změn v managementu společnosti, však byla jeho přesvědčivost slabší. Nicméně Centerman předvedl dokonale připravenou profesionální show. Dodávky šité na míru. Jako hlavní body strategie firmy uvedl transformaci organizace, rozšíření IT nabídky a expanzi v nových růstových oblastech. „Naše příležitost se nachází v zákaznické základně. Třicet procent dnešního obratu společnosti tvoří 200 klíčových klientů, uvedl Centerman. To je důvod, proč společnost přistoupila k rozsáhlým změnám ve vnitřní struktuře. Do nynější doby byla organizace společnosti orientována na produkt. To se má v brzké budoucnosti změnit. V centru pozornosti bude sám zákazník. Tuto přeměnu týdeníku EURO přiblížil Peter Smits, výkonný viceprezident ABB: „Produktově orientovaná společnost by potenciálnímu zájemci o dům ukázala paletu domů, které by byly obsaženy v jejím výrobním plánu. Na zákazníka orientovaná společnost se zeptá klienta, jaké jsou jeho představy, jaké jsou jeho požadavky, a podle toho postaví dům na míru. Jeden kontakt postačí. Připravovaná změna má usnadnit komunikaci se zákazníkem. „Dříve musel klient kontaktovat manažera, který měl na starosti pouze jeden specifický produkt. To odběratelé často kritizovali. V budoucnu bude našim partnerům stačit spojit se s kontaktní osobou. Ta bude schopna poradit komplexně, dodal Smits. Prostředkem k dosažení cíle by mělo být využití IT a vybudování jednotné softwarové platformy. To je jedním z důvodů, proč v loňském roce provedla ABB akvizici americké softwarové firmy SKYVA International. Transformace ABB již byla ohlášena ve Spojených státech, v Německu a ve Švýcarsku. Postupně k ní bude docházet i v dalších zemích. První fáze by měla být ukončena v polovině letošního roku. V Česku je začátek očekáván v příštích měsících. Zemský ředitel ABB v České republice Olle Jarleborg uvedl, že malé firmy jsou přirozeně orientovány na zákazníka. „ABB je však první mezi giganty, která se chce této orientaci přiblížit. Jde hlavně o změnu v myšlení, nikoliv změnu technickou, dodal Jarleborg. Myšlenku, že by šlo pouze o kosmetické úpravy, Centerman v Curychu razantně odmítl: „Mnoho lidí se domnívá, že je to kosmetická úprava. Každý, kdo ale viděl tak velkou organizaci, jakou je ABB, zjistí, že toto nemá s kosmetikou nic společného. Směr newyorská burza. V Curychu se kromě plánů do budoucnosti hovořilo o hospodářských výsledcích za uplynulý rok. Čistý zisk společnosti sice stoupl o šest procent, obrat nicméně o šest procent klesl oproti roku 1999. V červených číslech se objevil i ukazatel cash flow. Zde pokles dosáhl 35 procent. ABB varovala všechny analytiky před unáhlenými závěry. Společnost totiž od letošního roku změnila účetní pravidla na US GAAP. Tím sice splnila jednu z podmínek nutných pro vstup na Newyorskou burzu cenných papírů, na které se chce objevit v létě letošního roku, ale nová účetní pravidla stlačila příjmy a ziskovou marži. Podle starých pravidel by čistý loňský zisk dosáhl 1,96 miliardy dolarů. V uplynulém roce byla nejsilnější poptávka po produkci ABB v Asii, Latinské Americe a na Středním východě. Naopak poněkud nižší byla ve Spojených státech. Dokladem zájmu na Středním východě je i největší zakázka české dcery ABB v loňském roce v hodnotě 30 milionů dolarů na výstavbu systému středně vysokého napětí v Abú Dhabi. Curyšskou konferenci ukončil Jörgen Centerman slovy: „Když se vezme všechno dohromady, nevypadá to tak špatně. Ve skutečnosti předpověď na rok 2001 sedí velmi dobře s naším střednědobým plánem do roku 2005.“

  • Našli jste v článku chybu?