Za stav chodníků budou zodpovídat jen jejich vlastníci. Obce či kraje, které jsou proti škodě způsobené třetím osobám pojištěny, převezmou odpovědnost za zranění chodců na mokrém listí nebo zmrzlém sněhu.
Jakmile nezvedne pracovník úklidové služby radlici při odklízení sněhu z chodníků před soukromým domem, vystavuje se postihu. Podle dosavadní litery zákona by totiž zneužil obecní peníze na privátní majetek. Přitom chodník patří obci či městu, ale za jeho úklid je dosud odpovědný majitel přilehlé nemovitosti. Poslanci schválili senátní novelu zákona o pozemních komunikacích, která ruší odpovědnost majitelů domů za škody způsobené stavem přilehlých chodníků. Tyto prostory i jejich úklid by tak měly být plně v kompetenci jejich majitelů, tedy obcí. Pokud novelu schválí Senát a podepíše prezident, mohla by začít platit někdy od léta letošního roku.
„Ten zákon jenom vrací stav do normálu. Říká, že kdo vlastní, odpovídá za to, co je jeho majetkem,“ argumentuje tvůrce předlohy, senátor a zároveň primátor Teplic Jaroslav Kubera. Námitky některých jeho kolegů, představitelů měst, obcí a krajů, že novela způsobí díru do obecních rozpočtů, označil za irelevantní. „Stát navaluje na města neustále nové povinnosti, které nám neplatí. Ty nás přicházejí mnohem dráž. Ale tento zákon zavazuje obce jenom k tomu, aby byly pojištěny proti škodě, kterou způsobí někomu jinému. Což je ročně přibližně od čtyř do osmi tisíc korun. Vůbec neřeší úklid. Když bude sněhová kalamita, mohu z titulu představitele obce rozhodnout, že uklízet půjdou všichni,“ vysvětluje podstatu novely Kubera. Podle jeho názoru není normální, aby někdo odpovídal za uklouznutí cizího člověka na cizím chodníku.
Řádný obchodník si před krámem zamete
Zastánci novinky jsou přesvědčeni, že majitel domu nebude čekat, až odpoledne dorazí technické služby, aby odklidily sníh a on mohl vyjet z garáže. Vezme hrablo a shrne chodník. Stejně i prodavač uklidí přilehlý chodník jen proto, aby mu zákazníci nenanosili do obchodu bláto. Majitelé firem si už z prestižních důvodů nenechají nepořádek před svým sídlem. Připravovaná novela totiž nikomu nezakazuje, aby si udělal pořádek před svým prahem.
Přesto se představitelé měst a obcí obávají, že vlastníci domů nebudou nijak nuceni dbát o stav přilehlých chodníků a případný úklid sněhu budou požadovat od nich. „V době kalamity nebudou obce, na rozdíl od majitelů domů, schopny zajistit úklid včas a v dostatečné kvalitě. Obce jen velice složitě řeší otázku sezonních pracovníků. Na úklid sněhu přitom budou muset najímat brigádníky, které, pokud vůbec nějaké seženou, po skončení těchto krátkodobých prací zase propustí,“ míní Jaromír Jech, výkonný místopředseda Svazu měst a obcí.
Lidé jsou zlenivělí
Obce a města se obávají jak zvýšení nákladů, tak i zodpovědnosti. Podle propočtů svazu budou například Praze chybět více než tři miliardy korun na zajištění odpovídající techniky a personálu. V Česku pak dokonce třicet miliard korun. V době krize, kdy se potýkají s poklesem svých příjmů, považují někteří starostové schválení takzvané chodníkové novely přinejmenším za špatně načasované.
Kubera ovšem oponuje, že někteří starostové zapomněli, proč na radnicích jsou. „Mají hromady vyhlášek o rachejtlích, prostitutkách, alkoholu, rádi by všemu veleli. Ale na radnicích sedí proto, že mají tři povinnosti – osvětlení, odvoz odpadků a komunikace,“ tvrdí senátor, podle nějž není problém potřebné finance ušetřit třeba právě dobrou organizací při úklidu veřejných prostranství. „Lidé jsou zlenivělí, odvykli si pracovat, přemýšlet, a proto je krize. Proč se divíme, že v zimě padá sníh a na podzim listí? Proč majitelé psů odvádějí poplatky městu, které úklid exkrementů nechává na soukromnících?“
Ministr financí Miroslav Kalousek přirovnal novelu ke zrušení roboty. „Všichni šlechtici se vyděsili, co to udělá s jejich rozpočty, kdo to za ně odpracuje. Dneska s odstupem času nám robota připadá jako naprostý nesmysl. I tady stojí logika a právo proti dlouholetému zvyku,“ míní Kalousek.
Podobně argumentuje i předseda Sdružení majitelů domů Tomislav Šimeček, podle nějž se novelou uzavírá povinná práce na cizím, kterou už zrušila Marie Terezie. „Když nebudou obecní multikáry muset zvedat radlice a dělat hromady sněhu před domy, které obci nepatří, půjde jim práce dokonce snáze od ruky a poslouží to všem obyvatelům.“