PUSH TO TALK Mobilní telefony se nyní mohou proměnit i na vysílačku. Službu už nabízí první tuzemský operátor. Telefonování, faxování, stahování e-mailů nebo brouzdání po internetu. To byly do konce minulého roku věci, které se daly dělat s mobilním telefonem. Letos k nim přibyla novinka - používat mobil místo vysílačky.
**PUSH TO TALK
Mobilní telefony se nyní mohou proměnit i na vysílačku. Službu už nabízí první tuzemský operátor.
Telefonování, faxování, stahování e-mailů nebo brouzdání po internetu. To byly do konce minulého roku věci, které se daly dělat s mobilním telefonem. Letos k nim přibyla novinka - používat mobil místo vysílačky. Jde o technologii Push to Talk, kterou jako první v Česku zavedl ve své síti Eurotel. Podrobně se Profit této technologii věnoval v čísle 47/2004. Push to Talk rozšiřuje funkce mobilního telefonu o další hlasovou formu komunikace, která byla doposud doménou vysílaček. „Novinkou vycházíme vstříc jak firemním zákazníkům, jejichž pracovníci musí být neustále v kontaktu zejména v terénu, tak residenčním klientům. Ti tuto technologii ocení například při svých sportovních nebo jiných outdoorových aktivitách,“ řekl ředitel Eurotelu Michal Heřman. Push to Talk spojuje hovor mezi dvěma mobilními telefony na jednoduchém principu. Volající si vybere ze seznamu kontaktů jednotlivce nebo skupinu, a stlačením speciálního tlačítka na mobilním přístroji může ihned po sestavení spojení signalizovaného pípnutím začít mluvit. Spojení je téměř okamžité, bez vytáčení čísla a čekání na spojení hovoru. Stejně jako u vysílačky je komunikace jednosměrná - hovoří jeden účastník, zatímco příjemce poslouchá. Volající tak může hovořit s více lidmi najednou, a to ve stejný okamžik. Pro příjem je zpravidla užíváno automatické přijetí hovoru přes hlasitý reproduktor. Spojení probíhá pomocí datového přenosu GPRS. Nevýhodou služby Push to Talk je omezená nabídka mobilních telefonů, které službu podporují. Nyní jde prakticky pouze o některé modely značky Nokia, v průběhu roku by se však nabídka měla významněji rozšířit. Rozvoji pomůže i další český operátor, který by měl službu spustit během několika týdnů. Jedním z prvních klientů, který v praxi ověřuje výhody a nevýhody Push to Talk, je Hasičský záchranný sbor. „Zvažujeme její případné využití jako záložního komunikačního prostředku,“ prohlásil Luděk Štolba z generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru. Ceny za službu v době uzávěrky tohoto vydání Profitu nebyly známy. Zveřejněny budou v okamžiku komerčního spuštění služby, které by mělo proběhnout v těchto dnech.