Mobilní telefony už nejsou jenom prostředkem pro volání či psaní SMS. Jejich výrobci „fušují“ do řemesla dodavatelům fotoaparátů či digitálních hudebních přehrávačů. A nejen to. Mobily budou stále více suplovat i funkci peněženky nebo platební karty.
Autor: Nokia
Mobilní telefony se postupně staly nezbytnou pomůckou většiny lidí. Zkuste se sami sebe zeptat – vrátili byste se cestou do práce zpátky domů spíše pro zapomenutý telefon, nebo peněženku? Většina lidí by si vybrala první možnost. Zatímco peníze se dají vybrat či půjčit od kolegů, bez telefonu neumíme „dát ani ránu“. Možná už brzy ale taková otázka nebude mít smysl. Mobilní telefon se totiž stává multifunkčním přístrojem a po fotoaparátech a digitálních přehrávačích možná už brzy začne alespoň částečně nahrazovat i peněženku či platební kartu.
Platby mobilním telefonem fungují už dnes a „točí“ se v nich jen v Česku stamiliony korun. Podle studie společnosti Arthur D. Little je ale v příštích letech čeká přímo masivní růst – až o 68 procent ročně. V roce 2012 by tak objem peněz zaplacených touto cestou mohl celosvětově dosáhnout v přepočtu až téměř pěti bilionů korun. Hlavním tahounem mají být především rozvíjející se trhy, kde budou mobily nahrazovat málo rozšířené platební karty. I ve vyspělé Evropě, kde bezhotovostní platební styk vzkvétá, ale odhaduje Arthur D. Little až třetinový podíl mobilních plateb na všech realizovaných transakcích.
S pomocí mobilu je možné platit několika způsoby. Většina bank nabízí možnost ovládat přes telefon běžný účet a zadávat platební příkazy. Slušné oblibě se těší také takzvané PR SMS (Premium Rate SMS), tedy speciálně zpoplatněné textové zprávy. Obě tyto služby jsou hojně využívány i v Česku. Společnost Vodafone navíc letos zavedla takzvané m-platby, díky nimž je možné nakupovat u smluvních partnerů na internetu a platit až v měsíčním vyúčtování za telekomunikační služby. Spíše hudbou budoucnosti jsou zatím bezkontaktní platby pomocí technologie NFC (Near Field Communication), kdy platba probíhá přiložením telefonu ke čtečce.
Esemeskou na parkovné, jízdenky i poplatky
Možnost ovládat bankovní účet přes mobilní telefon poskytují všechny významné banky i mobilní operátoři. „Telebanking se využívá spíše jako doplňková služba k internetovému bankovnictví. Přesto však má službu zřízeno téměř 70 tisíc našich klientů,“ říká mluvčí ČSOB Denisa Salátková. Na desetitisíce počítají uživatele GSM bankovnictví i další banky. Například Komerční banka jich ke konci dubna měla podle mluvčí Moniky Klucové přes 27 tisíc. Výjimkou je Česká spořitelna, která podle mluvčí Pavly Langové registruje přes 400 tisíc uživatelů.
Placení prostřednictvím PR SMS si v Česku naopak buduje stále pevnější pozici. Doménou speciálně zpoplatněných esemesek přestávají být hlasování v nejrůznějších soutěžích a stále větší uplatnění nacházejí praktičtější služby. „V současné době zaznamenáváme nejvyšší podíl PR SMS v oblasti dopravy. Jde o prodej SMS jízdenek v sítích MHD a pak také o SMS parking,“ tvrdí ředitel center SMS společnosti Erika Patrik Klán. Firma podle něj technicky zajišťuje prodej SMS jízdenek v Praze, Ústí nad Labem a Českých Budějovicích a platby parkovného přes PR SMS v Děčíně, Hradci Králové a rovněž Ústí nad Labem. Přesná čísla Erika neuvádí, řádově ale podle Patrika Klána denně obslouží několik desítek tisíc plateb. Neexistují ani oficiální statistiky o tom, jaký objem plateb celkem se v Česku přes PR SMS realizuje. „Můžeme jen odhadovat někde okolo 200 milionů korun ročně,“ říká Michal Horák, šéf firmy ATS Praha, která se PR SMS také zabývá.
Platby bez kontaktu
Největší naděje v oblasti mobilních plateb nicméně vkládají mobilní operátoři i výrobci mobilů do technologie NFC a bezkontaktních plateb. „Věříme, že mobilní platby na bázi NFC technologie mohou dosáhnout obliby platebních karet. Podobné trendy lze již nyní vysledovat třeba v Japonsku,“ tvrdí mluvčí Telefóniky O2 Martin Žabka. Jejich výhodou je především pohodlnost – hodí se všude tam, kde potřebujete rychle zaplatit menší částky. „Typickým příkladem jsou mikroplatby v parkovacích automatech,“ říká ředitel české pobočky firmy Nokia Petr Kasa.
Jak platba mobilem vybaveným technologií NFC probíhá? „Při platbě přiložíte telefon k čtecímu zařízení a následně dojde k autorizaci. Platba přitom může být realizována na vrub telefonního účtu operátora, přes kreditní kartu nebo přímo z bankovního účtu,“ vysvětluje princip Vít Šoupal ze společnosti T-Mobile. Zároveň upozorňuje, že technologie sama o sobě není určena pouze pro placení mobilem, ale také například při identifikaci. Lze ji tedy využít třeba i místo čipové karty při vstupu do budovy a podobně.
V současnosti však v Evropě příliš možností, jak bezkontaktně zaplatit mobilem, nenajdete. Operátoři službu teprve testují. „T-Mobile technologii NFC testuje delší dobu na mezinárodní úrovni. Například v Německu je velmi úspěšný pilotní provoz s Deutsche Bahn – Touch & Travel,“ říká Vít Šoupal. Nezahálí ale ani konkurenční operátoři. Podle mluvčí české pobočky Vodafonu Alžběty Weinfurtové probíhá momentálně testování u sesterských poboček v Německu a Francii.
Telefónica O2 dokonce spustila pilotní provoz i v Česku, konkrétně v Plzni. Na projektu „Plzeňská karta v mobilu“ prozatím spolupracuje s tamním dopravním podnikem. A uživatelé jsou podle operátora velmi spokojeni. „Pochvalují si snadnost použití a zejména doplňkové funkce, jež může nabídnout pouze řešení s aplikací v mobilním telefonu. Například zobrazení informace o zůstatku a transakční historie,“ konstatuje mluvčí O2 Martin Žabka. Prozatím se podle něj projektu účastní padesát lidí. „Nyní je možný nákup lístků v dopravních prostředcích. V další fázi pilotu plánujeme rozšíření na všechna ostatní místa, kde lze platit klasickou Plzeňskou kartou, tedy například ZOO nebo knihovny,“ dodává Žabka. Komerční provoz služby podle něj Telefónica plánuje na rok 2010.
Málo telefonů, velké investice
Ačkoliv se odborníci i operátoři shodují na užitečnosti a zároveň bezpečnosti, placení mobilem s technologií NFC ve velkém měřítku se podle Martina Žabky dočkáme nejdříve za několik let. Brzdí je hned několik nepříznivých skutečností. „Masivnímu využití technologie NFC prozatím brání její náročnost na investice na straně zákazníka i obchod-níka,“ upozorňuje Alžběta Weinfurtová z Vodafonu. Velký zájem prozatím neprojevují ani banky.
„V současné době se o NFC vedou jednání na půdě Asociace provozovatelů mobilních sítí sdružující mobilní operátory. Trochu stranou zatím stojí bohužel některé banky, ale věříme, že se diskuze během léta více rozvine,“ konstatuje Vít Šoupal z T-Mobile.
Roli hraje podle Martina Žabky i nízký počet mobilních telefonů vybavených NFC. Většina výrobců s technologií počítá do budoucna, jejich starší modely ale NFC „neumějí“. „V současné době nabízíme tři modely s podporou NFC,“ říká Petr Kasa z Nokie a dodává další tři faktory, které rozvoj technologie NFC zpomalují. „Existence jen velmi málo praktických aplikací této platební metody, nízké povědomí uživatelů i firem o samotné existenci NFC a v neposlední řadě také některé legislativní bariéry zavedení těchto plateb,“ vypočítává Petr Kasa.