Služba Genion ukazuje cestu kupředu
Frank Sarfeld z Hamburku není zrovna přívržencem telefonních drátů. Osmatřicetiletý konzultant v oblasti public relations tráví 24 hodin denně se svým mobilním telefonem a bez něho se ani nehne. Zároveň sebou nosí kapesní počítač s bezdrátovým připojením, aby mohl v terénu komunikovat prostřednictvím e-mailu, a dokonce si zajistil zvlášť dobře zapamatovatelné číslo mobilního telefonu. Nicméně osoby samostatně výdělečně činné jako on mají zásadní problém: jak hovořit v jednom kuse a přitom nedostávat astronomické telefonní účty. Sarfeldovým řešením je služba s názvem Genion, nabízená mobilním operátorem O2. Genion přitahuje zákazníky tím, že posouvá komunikaci prostřednictvím mobilního telefonu o krok blíže ke skutečné náhradě klasického telefonu na pevné lince.
V rámci Genionu si zákazníci vyberou “domácí zónu”, což může být jejich bydliště, ale stejně tak pracoviště, univerzitní areál nebo oblíbená pivnice. Uvnitř této zóny pak operátor O2 účtuje účastníkům služby nejnižší sazbu tři eurocenty za minutu za místní hovory, uskutečněné prostřednictvím mobilní sítě této společnosti. V Německu to je jen o něco více než u standardních pevných linek, ale daleko méně než cena za běžný mobilní hovor, který může stát až šedesát centů za minutu. “Na této službě pak ušetříte opravdu dost peněz,” uznává Sarfeld.
Předběhla svou dobu
Protože domácí zóna dosahuje průměru pěti set metrů, nízké sazby platí také v bezprostředním okolí. Mobilem může Sarfeld telefonovat ze samoobsluhy, autobusové zastávky nebo nedaleké kavárny. Z pohledu vyúčtování za telefonní služby se Sarfeld stále nachází ve svém obývacím pokoji. Mimo domácí zónu uživatelé Genionu zaplatí mobilní sazby mezi osmi až 34 centy podle toho, v jakou denní dobu a odkud volají. Jde o ceny, jež úspěšně konkurují ostatním německým poskytovatelům mobilních služeb.
Jednoho dne bude teoreticky vzato tímto způsobem žít každý. Jasné hranice mezi službami mobilních sítích a pevných linek se stírají a postupně mizí. Všichni budou dosažitelní všude za pár centů. Genion představuje ranou verzi této telekomunikační nirvány. A zdá se, že jde dobře na odbyt. Od spuštění služby v roce 1998 společnost O2 získala asi pět milionů účastníků. Zajistila si tím osmiprocentní podíl na německém mobilním trhu, na nějž vstoupila jako poslední z hlavních operátorů, a zatím stále drží čtvrtou příčku. Nicméně služba Genion je zisková – podle manažerů společnosti je to také proto, že vybízí zákazníky k hojnému telefonování a udržuje jejich fluktuaci na minimu. Operátor O2 nevykazuje finanční výsledky za Genion zvlášť, ale tři čtvrtiny nových účastníků tuto službu využívá. Ve fiskálním roce ukončeném v březnu O2 – dceřiná společnost britského mobilního operátora mmO2 – vykázala provozní zisk ve výši 51 milionů dolarů. “Genion je naším zdaleka nejdůležitějším produktem,” tvrdí generální ředitel německé O2 Rudolf Gröger.
Podnikoví zákazníci na Genion také přecházejí. Společnosti Campbell Soup, Kraft Foods i výrobce stavebních zařízení Liebherr využívají službu v podnikových areálech a továrnách. Automobilka BMW poskytuje genionové telefony zhruba pěti tisícům zaměstnanců ve výrobních závodech v Řeznu, Berlíně a jiných lokalitách. Pracovníci s domácí zónou v rámci továrny se mohou přemisťovat na montážní lince a přitom být kdykoli v dosahu bez nutnosti platit mobilní sazby.
Genion není jedinou službou, jejíž pomocí O2 ukrajuje výdělky z pevných linek Deutsche Telekomu. Další možnost s názvem duo stojí dvojici účastníků 19,66 dolaru měsíčně za dva mobilní telefony. Tento tarif umožňuje vzájemné volání za osm centů za minutu – pouze o pár centů víc než nejlevnější dálkové hovory v Německu. “Moje dřívější vyúčtování za telefon bylo nehorázné,” tvrdí Elke Brechmannová, osmadvacetiletá obyvatelka městečka Starnberg jižně od Mnichova. Prostřednictvím služby duo volá svého přítele – důstojníka německé armády, který mění domácí zónu podle svého aktuálního umístění. Snížila tak své účty za mobilní telefon na polovinu.
To ovšem neznamená, že všichni účastníci služby Genion kompletně odstřihnou telefonní dráty. Například každý, kdo se připojuje on-line, stále potřebuje pevnou linku nebo jinou podobu širokopásmového přístupu k internetu. Cílem O2 však není přimět zákazníky, aby rušili klasické linky. Místo toho se O2 snaží přebrat co nejvíce provolaných minut Deutsche Telekomu. “Bojuje se hlavně o domácnosti,” tvrdí Nicolas McQuire, analytik společnosti Pyramid Research sledující dění na trzích.
Bezdrátová jen napůl
Přes všechny výhody je Genion zřejmě jen přechodnou technologií. Pouze pár jiných druhů sítí umí určovat, zda se zákazník nachází ve své domácí zóně. “Na daném trhu jde o jedinečnou službu,” uvádí John Karidis, analytik londýnské Commerzbank. Podle něj bude trvat několik let, než technologii získají další operátoři a budou schopni nabídnout srovnatelné služby. Ředitel technologií ve společnosti mmO2 Dave Williams se domnívá, že nakonec budou zákazníci zřejmě disponovat mobily, jež budou doma fungovat jako bezšňůrová pevná linka a směrovat hovory přes internet. Dokonce i Williams připouští, že taková síť zůstane ještě po mnoho let levnější než mobil kvůli relativně vysokým nákladům na mobilní ústředny. “Chcete-li zaútočit na pevné linky, musíte stlačit náklady ještě níže,” potvrzuje. Prozatím je ale služba Genion tím nejbližším přiblížením bezdrátové budoucnosti, jaké může přítomnost nabídnout.
Popisek:
Bezdrátová kampaň
Prodejna společnosti O2 v Hamburku
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Pavel Makovec, www.LangPal.com