Menu Zavřít

MOBILNÍ ÚTOK NA KLIENTY

27. 7. 2001
Autor: Euro.cz

O úspěchu nových technologií rozhodne to, jak budou fungovat

Filozofií nikoliv nepodobnou dřívější agresivní retailové strategii Investiční a Poštovní banky hodlá získat až desítky tisíc klientů GSM bankovnictví GE Capital Bank. Jejím základem není nabídka nějaké ojedinělé služby v rámci GSM bankingu, ale možnost pro klienty získat mobilní telefon téměř zdarma. Po pravdě řečeno, málokterá banka asi může přijít v oblasti GSM bankingu s něčím výrazně novým. Současné služby peněžních ústavů se od sebe příliš neliší. Je dobré si rovněž uvědomit, že mezi „novějším GSM bankingem a již zavedenějším telefon bankingem není žádný podstatný rozdíl. Naopak kontakt přes telefon umožňuje většinou přístup k širšímu rejstříku služeb. GSM zase nabízí jednodušší ovládání přes klávesnici mobilu vybaveného SIM Toolkit kartou. Telefon banka může vyjít výrazně levněji. Navíc většina bank v rámci této služby umožňuje i kontakt přes SMS zprávy. V každém případě se český trh drobného bankovnictví nezadržitelně sune směrem k přímému bankovnictví a časem si nikdo na tomto trhu nedovolí neposkytovat služby GSM či internetového bankovnictví. Lépe řečeno: na jinak přecpaném trhu cítí peněžní domy právě v této oblasti volný prostor, a tak různě rychle útočí. Po bankách přijdou pojišťovny. Obchodní ředitel RadioMobilu Jiří Dvorjančanský tvrdí, že na českém trhu má ve svém mobilu nyní SIM kartu s bankovní aplikací zhruba sto tisíc klientů, z toho ji 25 tisíc aktivně používá. V České republice má mobil již 3,3 milionu lidí. Službu GSM banking poskytuje dlouhou dobu Expandia Banka, dále IPB, ČSOB, Union banka a Živnostenská banka. Dvorjančanský dodává, že RadioMobil připravuje smlouvy o zajišťování GSM bankingu i s dalšími finančními domy, aktuálně například s Bank Austria Creditanstalt a velkými bankami. Zájem na brzkém uzavření takové dohody, nejlépe ještě během letošního roku, potvrdila týdeníku EURO Česká spořitelna. Dvorjančanský navíc upozorňuje, že v delším horizontu počítá s podobnými službami i u pojišťoven. Ředitel retailového bankovnictví GE Capital Tomáš Salomon uvádí, že tento peněžní dům chce oslovit skutečně masový trh. Nabízí proto klientům možnost získat k účtu mobil zdarma. Na účet musí chodit měsíčně minimálně sedm tisíc korun čistého, klient musí podepsat smlouvu s RadioMobilem na 18 nebo 24 měsíců. Přes GSM banku bude možné zjistit aktuální zůstatek na účtu, zadat platební příkazy, zjistit pohyby na účtech (poslední tři příjmy či výdaje nebo podle vybraného kritéria) a získat informace o kursovním lístku, úrokových sazbách a produktech GE Capital. To je v podstatě minimum služeb, které lze najít u každého, kdo poskytuje GSM banking. Hlavní rival na trhu retailových služeb – Česká spořitelna – poskytuje jak na Sporotelu, tak na SMS bankingu také pouze základní minimum služeb. Bohužel na rozdíl například od Komerční banky, kde klient provádí operace na základě kontaktu s živým operátorem, u Sporotelu vystupuje operátor pouze ve funkci poradce a nemůže aktivně zasahovat. To by se mělo v brzké době změnit. Spořitelna připravuje úpravy Sporotelu, kromě změny funkce operátora by měly přinést například možnost měnit trvalé příkazy či obsluhovat investice do fondů. Tato možnost chybí, a výrazně tak telefonické bankovnictví naší největší retailové instituce vytváří velký hendikep především ve srovnání s Komerční bankou. Spořitelna již dnes také nabízí službu, kterou nazývá GSM banking. Jde ale spíše o jakýsi SMS banking, bez zjednodušeného ovládání zpráv pomocí SIM Toolkit. „Optimistický scénář počítá se začátkem roku 2001, uvedla k zavedení klasického GSM bankingu tisková mluvčí Klára Gajdůšková. Dnes se dají přes Sporotel pouze posílat peníze a zadávat trvalé příkazy. Přes telefon je to pestřejší. U většiny peněžních domů poskytuje pouhý telefon výrazně širší rejstřík služeb než GSM. Například Komerční banka nabízí na expresní lince klientům, kteří u ní mají běžný účet, kromě výše uvedeného standardu služeb i změnu a zrušení trvalého příkazu, povolení, změnu a zrušení inkasa či služeb SIPO, založení termínovaného účtu, přijetí objednávky platební karty, poskytnutí povoleného debetu nebo spotřebitelského úvěru, zasílání SMS zpráv o zůstatku na účtu a kursech měn, investice do fondů IKS KB. Velmi podobný rejstřík služeb má v rámci Nonstop-Konta i Bank Austria Creditanstalt. Kromě jiného i možnost zprostředkování stavebního spoření nebo pojištění. Zavedení GSM bankingu plánuje Komerční banka během prvního čtvrtletí příštího roku. Poptávka jejích klientů se soustředila především na telefonní bankovnictví, jak tvrdí mluvčí Marie Růžičková. „Banka plánovala do konce roku 2001 zřídit 50 tisíc expresních linek, ale už ke konci letošního září jich měla přes 60 tisíc, dodala. Za služby přes telefon si Komerční banka neúčtuje nic. Platí se jen běžné poplatky. Širší škálu služeb na telefon bance v porovnání s GSM lze najít i v rámci banky, mající ve svém rejstříku obě služby. Například u ČSOB je možné přes telefon zařídit kromě standardu a plateb SIPO i jednorázové příkazy zahraničního platebního styku nebo převody v rámci účtů jednoho klienta s konverzí do různých měn. Vyvinutější GSM banking než ČSOB má její nová divize – Investiční a Poštovní banka. Ta umožňuje například i zřízení a obsluhu termínovaných a spořících účtů nebo zaslání deseti posledních transakcí na účtu na e–mailovou adresu, případně on–line podání a zpracování tuzemského platebního příkazu v rámci platebního styku mezi účty v IPB. Ještě nedávno platilo, že pružnější a rychlejší při poskytování služeb byly menší peněžní domy, například Expandia Banka postavila na přímém bankovnictví celou svoji filozofii. Tento rozdíl se však začíná postupně smazávat. Šancí menších bank je tak dnes zřejmě co nejširší rejstřík služeb v této oblasti. Na dárečky typu darovaný mobil jim totiž asi chybí dostatek volných finančních zdrojů. A pak samozřejmě internetové bankovnictví, které teprve přijde u velkých bank na řadu. Aby se přímé bankovnictví skutečně ujalo, musí být funkční. Například u Sporotelu nemůže úředník na přepážce vstoupit do databáze pokynů. Když vám telefon tvrdí, že jste nějaký příkaz nikdy nezadali, nemůžete to nechat prověřit, přestože máte své číslo potvrzené od Sporotelu. I zde tedy pro budoucnost platí: o úspěchu rozhodne jednoduchost, rychlost, spolehlivost a cena.

  • Našli jste v článku chybu?