STATISTIKA Ke konci třetího čtvrtletí registrovali čeští mobilní operátoři celkem 11,08 milionu aktivních SIM karet. Na sto obyvatel České republiky tak připadalo téměř 109 telefonních čísel. Počet zákazníků stále roste - meziročně se zvýšil o 840 tisíc.
STATISTIKA Ke konci třetího čtvrtletí registrovali čeští mobilní operátoři celkem 11,08 milionu aktivních SIM karet. Na sto obyvatel České republiky tak připadalo téměř 109 telefonních čísel. Počet zákazníků stále roste - meziročně se zvýšil o 840 tisíc. Počet zákazníků tuzemských mobilních operátorů je vyšší než počet obyvatel České republiky. Vysvětlení je jednoduché: Řada lidí i firem je současně klienty více operátorů, nebo má více SIM karet od jednoho operátora. Často máme jeden telefon soukromý a jeden pracovní. Rozhodně tedy nelze říci, že mobilní telefon má skutečně každý obyvatel Česka. KDO JE JEDNIČKOU?
Jasnou tuzemskou jedničkou byl až do letošního léta Eurotel, který na trh vstoupil jako první už v roce 1991. Ve druhém čtvrtletí ho však v počtu zákazníků předběhl konkurenční T-Mobile, působící na trhu (dříve pod názvy RadioMobil a Paegas) od roku 1996. Ke konci letošního září registroval přes 4,55 milionu aktivních SIM karet, zatímco Eurotel 4,49 milionu.
Eurotel totiž v pololetí přešel na novou metodiku vykazování počtu SIM karet, což automaticky znamenalo horší statistická čísla. Na rozdíl od dřívějšího stavu oba největší operátoři vykazují jako aktivní předplacené karty ty, které klienti dobíjeli minimálně jednou za posledních 13 měsíců. Nejmladší operátor Oskar Vodafone, nabízející služby od roku 2000, se oproti starším konkurentům „dobrovolně“ připravuje o lepší statistický: Mezi aktivní zákazníky totiž počítá jen ty, kteří dobíjeli za posledních šest měsíců.
Pozice jedničky na trhu už tedy zdaleka není tak silná jako ještě před několika měsíci. T-Mobile se může chlubit celkovým počtem zákazníků a nejrychlejším nárůstem nových klientů. Eurotel se však dvojkou necítí: „Věříme, že pozici jedničky si udržíme i do budoucna,“ řekla letos v srpnu jeho tehdejší finanční ředitelka Marcela Malivánková. Pozice lídra podle ní nespočívá pouze v počtu SIM karet. Důležitější jsou prý kritéria jako nabídka služeb a produktů s vysokou kvalitou, péče o zákazníka. Dále pokrytí a kvalita sítě, inovace, využívání služeb na zákazníka, výše tržeb, zisk EBITDA a počet takzvaných paušálních zákazníků.
Oskar Vodafone má zatím 2,038 milionu klientů, může se však pochlubit největším průměrným příjem na zákazníka. Podle mluvčího Jakuba Hrabovského stoupl tento ukazatel meziročně o 22 korun na 679 korun. Velký rozdíl zůstává mezi „paušálními“ zákazníky, kteří se na počtu Oskarových klientů podílejí zhruba polovinou, a uživateli předplacených karet. Zatímco první zaplatili v průměru 966 korun měsíčně, uživatelé předplacených karet jen 342 korun.
Počet uživatelů mobilních telefonů překonal počet pevných telefonních linek už v roce 2000. V současnosti provozuje Český Telecom 3,19 takzvaných hlavních telefonních stanic, což znamená meziroční pokles o pět procent.
VE ZNAMENÍ TELEVIZE
Český Telecom, který je mateřskou firmou Eurotelu, a mobilní operátor TMobile nezávisle na sobě chystají v příštím roce přijít na trh s digitální televizí v mobilu. Zatímco Telecom službu testuje s finskou Nokií, T-Mobile využívá zařízení Siemense.
Jak uvedli zástupci obou operátorů během letošního veletrhu Invex, hlavní překážkou je však zatím nedostatek mobilních zařízení, která existují jen jako prototypy. „Dostatek vhodných přístrojů i od dalších výrobců by měl být v druhé polovině příštího roku,“ uvedl mluvčí T-Mobile Jiří Hájek s tím, že v té době firma očekává spuštění plnohodnotného provozu.
T-Mobile bude pro příjem televize využívat síť Českých radiokomunikací, které zahájily komerční digitální vysílání minulý týden. Telecom sází na svou síť, která běží v testovacím provozu a stále čeká na licenci od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Obě firmy chtějí službu nabídnout nejprve v Praze a poté ji rozšířit tak, aby byla dostupná většině české populace.
Součástí mobilní televize by měly být i interaktivní služby, které umožní například hlasování či stahování vyzváněcích tónů. V dalších fázích pak například i zabezpečený přístup k obsahu. V případě T-Mobile bude klíčovým prvkem SIM karta, která bude fungovat podobně jako přístupová karta pro placené satelitní televizní kanály a umožní stahování placených programů. Svou představu o cenách ani jedna z firem neuvedla.
Eurotel chce zároveň ještě do konce letošního roku spustit síť třetí generace UMTS. Technologie, která umožňuje videohovory, stahování videa a hudby do mobilního telefonu a rychlé připojení k internetu, bude zpočátku dostupná v Praze a centru Brna. T-Mobile v říjnu spustil čistě datovou verzi UMTS, která slouží například k rychlému připojení na internet, sledování televize či stahování hudby, ale neumožňuje telefonování. Oskar Vodafone technologii nabídne nejdříve v příštím roce.
POČET AKTIVNÍCH SIM KARET
(v milionech)
T-Mobile 4,553
Eurotel 4,489
Oskar 2,038
Pramen: údaje operátorů