Znamená nový iPhone průlom ve stylu Macu a iPodu? Ano i ne.
Třebaže se v jeho obvykle příjemném hlase ozvalo chraplání, ze Steva Jobse vyzařovala spokojenost člověka, jemuž se právě před vyprodaným hledištěm v konferenčním středisku Moscone Center v San Francisku podařilo bravurní vystoupení. V ruce měl svůj nejnovější klenot: kombinaci telefonu, hudebního přehrávače a přístroje pro brouzdání na webu nazvanou iPhone. Poklepáním na hladkou obrazovku o velikosti tabulky čokolády vykouzlil Jobs mínění Wall Street: „Vida, hodnota akcií Applu stoupla… o osm procent!“ poznamenal věcně, „teď se podívejme na RIM (firmu Research in Motion, výrobce terminálů BlackBerry konkurujících mobilním telefonům). Hm, spadla o sedm procent.“
Pozor - Jobs a společnost se změněným názvem na Apple přichází s dalším průlomovým aparátem. Navzdory vysoké počáteční ceně přístroje iPhone, která činí 499 dolarů, Jobs slibuje, že na podnikání s mobilními telefony půjde úplně jinak. Nejde o planou výhrůžku, neboť pochází od člověka, který v osmdesátých letech překonal těžkopádné rozhraní tajemných příkazů osobního počítače snadno použitelnými ikonkami. Společnost Apple také udala tón trhu s digitální hudbou, v roce 2001 totiž přišla s iPodem a smetla hromadu mohutných, nesnadno použitelných přehrávačů.
Vypusťte slovo computer.
Teď se Jobs snaží konkurenty předstihnout zařízením, které nabízí paletu možností podobnou jiným „chytrým telefonům“ v kategorii high-end - jako BlackBerry a Palm Treo - bez otravné složitosti, která odehnala mainstreamové spotřebitele. „Problém je v tom, že nejsou tak chytré a nejsou ani snadno použitelné,“ prohlásil Jobs před obdivovateli shromážděnými na výstavě Macworld Expo.
To je důvod, proč by měl iPhone vylekat k smrti výrobce telefonů: přestože firma Apple ohlásila, že ze svého názvu vypouští slovo computer, v přístroji iPhone je více počítače než v jakémkoli jiném smart phonu, jenž je k dostání. Pracuje se zeštíhlenou verzí softwaru Mac OS X, který se nachází v každém osobním počítači Mac. A pro společnost Apple je mnohem jednodušší, když do mobilního počítače přidá telefonní prvky, než kdyby se výrobce mobilů vydal opačným směrem. Jestliže iPod lidem pomohl, aby si všechnu hudbu brali s sebou, kam chtějí, pak iPhone slibuje, že odřízne uvazovací lana celé nové řady digitálních činností od e-mailu po videozábavu. „To zřetelně podtrhuje fakt, že vstupujeme do nové fáze vývoje výpočetní techniky,“ tvrdí Seamus McAteer, spoluzakladatel firmy M:Metrics zabývající se výzkumem trhu, „mobily se stávají plnoprávnými součástmi počítačového světa.“
Až se začne iPhone v červnu prodávat, mohl by se stát novou normou pro univerzální digitální přístroj. Důmyslné rozhraní umožňuje, aby tento telefon plnil mnoho úloh. Chybí klávesnice; místo obvyklého chaosu titěrných tlačítek a tajemných knoflíků má asi devíticentimetrovou dotykovou obrazovku.
Má-li však být iPhone skutečně převratný, musí také rozbít mocenskou strukturu mobilního průmyslu, což bude daleko tvrdší oříšek. V současnosti si většina zákazníků zvolí poskytovatele a pak si vybere z několika telefonů, které jsou kompatibilní s jeho sítí. Firma Apple už vytvořila online hudební infrastrukturu v prostředí, kde byl zavedený trh narušen sdílením souborů (vzpomínáte si na Napster?). Odvětví bezdrátové telefonie je však zcela odlišné, protože má silné úřadující operátory. A pokud Apple nesníží cenu, iPhone možná nezaujme dostatek zákazníků, aby odvětví obrátil skutečně vzhůru nohama. Je tu také onen malý problém, zda firma Apple vybojuje název iPhone od společnosti Cisco Systems.
Přesto je možné, že přehodnocení telefonu firmou Apple popožene celé toto průmyslové odvětví, aby splnilo četné představy o snadno použitelném a univerzálním digitálním přístroji. V tomto boji pokračuje společnost Motorola, přestože se svým šikovně vypadajícím mobilním telefonem RAZR dosáhla velkého úspěchu. Předseda představenstva a hlavní výkonný ředitel Edward J. Zander teď prosazuje jednoduchost. Nový model RIZR Z6, který má být uveden na trh v polovině roku, umožní uživatelům stáhnout si písničku, posílat fotografie nebo si skočit na web jedním či dvěma prokliky oproti zhruba šesti klikům nutným u současných telefonů. „Nebylo by úžasné mít v kapse snadno použitelný mobilní přístroj, který je stejný jako váš počítač?“ zeptal se Zander publika 8. ledna na veletrhu spotřební elektroniky (CES) v Las Vegas.
Určitě, ale zní to jako iPhone. Když se skutečně ujme, a Cingular Wireless, exkluzivní partner firmy Apple v USA, bude mít z tohoto vztahu užitek, je možné, že svou strategii přehodnotí i jiní poskytovatelé. Místo toho, aby prosazovali své mobilní služby - například filmy a hudbu -, nechají třeba výrobce mobilních telefonů a partnery dodávající obsah, aby ovládali více aplikací vedoucích k většímu využívání dat. Možnosti přístroje iPhone by rovněž mohly pomoci s podporou prodeje dalších služeb společnosti Cingular: počínaje sdílením fotografií a základním trojcestným voláním konče.
Do chvíle, kdy se Jobsův nejnovější nápad objeví v obchodech, zbývá ještě půl roku. Telefonní průmysl však budí ze spánku už teď.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek