Trojice klíčových výrobců vytvoří standardy pro bezpečné obchody
Vznik aliance, která umožní rychlejší rozvoj m–commerce, elektronického obchodování prostřednictvím mobilních telefonů, oznámili minulý týden největší konkurenti na poli jejich výroby: finská Nokia, americká Motorola a švédský Ericsson. Podrobnosti smlouvy ani její finanční rámec společnosti zatím nehodlají zveřejňovat. Trojice, dohromady ovládající přes polovinu světového trhu mobilních telefonů, ve svém tiskovém prohlášení zdůraznila, že jejich aliance je otevřena dalším hráčům ze sektoru telekomunikací, informatiky a financí. Rychlý nástup. Kolem roku 2003 bude na světě používat mobilní telefon nejméně miliarda lidí, z toho 600 milionů bude mít jeho prostřednictvím přístup na internet, uvádí se v tiskovém prohlášení. Přitom počet napojení na internet přes počítač bude mnohem nižší – v roce 2002 se odhaduje na 400 milionů. Pro všechny „mobilní uživatele bude nejdůležitější, aby měli k dispozici určitý standard, který bude dostatečně bezpečný a snadno ovladatelný. „Velká trojka předpokládá, že jenom v roce 2002 by se mohly příjmy z mobilního obchodování v Evropě pohybovat mezi třinácti až osmadvaceti miliardami dolarů. Klíčové pro rozvoj m–commerce v nadcházejících letech budou bankovní služby a elektronické nákupy zboží. Podstatné však bude přesvědčit uživatele mobilů, že přístroj jim kromě telefonování umožňuje například nakoupit akcie ve chvíli, kdy se kursy dostanou na určitou úroveň, nebo třeba zaplatit umytí auta. Technické bariéry. I přes všechny tyto možnosti, které dnes již běžně využívají Finové, je však m–commerce stále v plenkách. Problémy totiž přináší nedokonalost spojení. V případě finančních transakcí je zcela nemyslitelné, aby v jejím průběhu několikrát vypadlo spojení. O krok dál by se vše mělo dostat s nástupem mobilní telekomunikace GPRS v horizontu jednoho roku. Zbývá dořešit třeba způsob účtování „mobilních plateb: mají jít z účtu klienta u provozovatele jeho mobilu, čímž se provozovatel v podstatě stává bankou, anebo se objeví rovnou na měsíčním výpisu z banky. Současná spolupráce bank a provozovatelů zatím nic takového v masovém měřítku neumožňuje, což podle Financial Times masový nástup m–commernce brzdí. Finové a Švédové jsou zatím jediní, kdo přistoupil ke konkrétním krokům, a zkušebně provozují MeritaNordbanken. „Uvažujeme o tom, zda by do SIM karet bylo možné instalovat kreditní a debetní funkce, uvedl Bruno Degiovanni z Visa International. Standardizace nepočká. K elektronickým obchodům mají lidé stále silnou nedůvěru, protože se obávají o bezpečnost svých finančních transakcí. Každý výrobce mobilů si dosud sám ve spolupráci s různými bankami a poskytovateli kreditních karet vyvíjel vlastní systém zabezpečení finančních operací. Různorodost těchto standardů by se podle Wall Street Journal mohla vyhrotit až v bitvu společností o globální standard, a tak je ohlášená aliance podle něj jediným řešením.