Menu Zavřít

Moc bezmocných médií

25. 1. 2013
Autor: Redakce

Od zítřka už snad konečně budeme mít pokoj. Řečeno už bylo všechno, takže si odpustím další komentář na téma s velkým T. Jedna věc mě nicméně zaráží, a není to ani tak na volbách samotných, jako právě na celém tom poprasku kolem.

Během uplynulých dní bylo možné zaslechnout pojmy jako „geniální kampaň“ nebo „důkladná mediální manipulace“. Je vcelku jedno, o kterého kandidáta zrovna jde, spíš je s podivem, jak někteří komentátoři i intelektuálové, velmi překvapivě to působí například u Václava Bělohradskéhodokážou zveličovat moc médií a politického marketingu.

Předně, pokud bychom skutečně přistoupili na to, že volební štáby ovládají pomocí médií a sociálních sítí masy hloupých loutek ve stylu Vrtěti psem, museli by oni tajuplní manipulátoři být skutečně geniální. Vždyť prezidentské kampaně stály maximálně pár desítek milionů korun. Oproti tomu v parlamentních volbách utratila naposledy kupříkladu ČSSD přes 150 milionů a žádné „tupé stádo“ se jí vytvořit nepodařilo.Navíc, připouštět něco takového je nevýslovně naivní.


Sledujte prezidentskou volbu ŽIVĚ na E15.cz: Volíme si prezidenta


Média neovládají lidi. Ani to nikomu neumožňují. Média posilují stereotypy, vnucují témata, občas někomu straní, ale většinou – v naší době – hlavně baví. Názor, že pomocí televize a novin může kdosi vytvářet přesvědčení lidí, kteří bezbranně přijímají vnucené hlasy shůry, je starý půl století a je dávno překonaný. Moc pěkně o tom hovoří Umberto Eco, známý spisovatel a mediální teoretik. Ten si kromě jiného všiml, že když někdo říká například „Češi podléhají mediální masáži“, vlastně jako by k tomu rovnou dodával „ale já jsem tak moudrý a přezíravý, že jsem to všechno prohlédl“. Něco pravdy na tom asi bude.

Ano, i média mají své vlastníky a ti mají nějaké zájmy, ale je absurdní si myslet, že by majitel mediálního domu nakráčel do redakce za novináři a prohlásil: „Franto, podpoříme Schwarzenberga. Potřebuju totiž upevnit svůj mocensko-politický kartel!“

Nechci teď česká média omlouvat. V uplynulých týdnech se jistě často pohybovala za hranicí korektnosti, nicméně stav současného politického boje prezidentské volby není výsledkem žádné promyšlené geniální kampaně. Takhle to zkrátka nefunguje. Kandidáti jsou, jací jsou, a debata probíhá, jak probíhá, hlavně díky stavu české společnosti. Ta má z historických a jiných důvodů k institutu prezidenta velmi emotivní vztah. Navíc je stále více polarizovaná a politikou znechucená. A s tím žádný zlý mediální manipulátor nehne…


Čtěte další komentáře Tomáše Plhoně:

Začněte bojovat s nezaměstnaností!

MM25_AI

Ať žije český zakomplexovaný volič

Léčba šokem nefunguje


  • Našli jste v článku chybu?