To, co říkají řídící pracovníci, je důležité...
Celý podtitul:
To, co říkají řídící pracovníci, je důležité – teď víc než dřív. Zde je pět termínů, které opravdu rezonují
Přední američtí podnikatelé hledají správný slovník. Potřebují ho. Jejich zákazníci a zaměstnanci mají panický strach. Jsou znepokojeni, že dny dobrého zaměstnání se stálým příjmem navždy vystřídá život od výplaty k výplatě. Tento slovník začíná dostávat konkrétní podobu. Když jsem při svých cestách jazykovou krajinou současného amerického života prováděl průzkum pro knihu, objevil jsem pět výrazů, které právě teď ve světě podnikání opravdu rezonují. Měly by se stát součástí slovníku každého řídícího pracovníka. Nejmocnější z nich je slovo „důsledky“. Toto zdánlivě neutrální slovo – důsledky mohou být dobré i špatné – bezprostředně ztělesňuje a dramatizuje potenciální výsledek určitého jednání. Když někdo mluví o důsledcích, posluchač si okamžitě pomyslí: Co to pro mě znamená? Když odboroví předáci, akcionáři nebo společenští aktivisté hovoří o důsledcích určitého firemního kroku, tlačí firmu do defenzivy a používají slova, jež působí.
DŮRAZ NA SPOLEHLIVOST
Pozornost posluchače rovněž upoutá zaměření na „dopad“. Tohle jediné slovo působí tak, že lidé předpokládají, že uvidí znatelný rozdíl. Lidé chtějí výsledky. Řeči o „úsilí“, či dokonce o „řešení“ se neosvědčují; Američany nezajímají dobré úmysly. Chtějí vědět, jak dobře plníte své povinnosti.
Díky rostoucí závislosti na elektronické technologii společně s ubývajícím volným časem je dalším slovem s rostoucí rezonancí „spolehlivost“. Když jde o takové výrobky jako automobily, kabelovou televizi a prostředky osobní komunikace, spolehlivost je v současnosti pro zákazníky dokonce ještě důležitější než cena. Často je vlastně rozhodujícím faktorem při určení ceny výrobku nebo služby. Hodnota je teď souhrnem ceny plus pohodlí plus spolehlivosti.
Poslední dvě slova, jež by se měla stát součástí vašeho podnikatelského slovníku, jsou „poslání“ a „angažovanost“. Díky generaci výkonných ředitelů ochotných říkat prakticky cokoli, aby si udrželi svá místa, slova jako „závazky“ a „sliby“ už nemají velkou váhu. Spotřebitelé jsou stále skeptičtější k povšechným slibům, protože často nevycházejí. Přední osobnosti se teď musejí v podnikání osobně angažovat. Angažovanost znamená, že řečník je ochoten dát všanc svou důvěryhodnost, aby bylo dosaženo úspěšného výsledku.
Poslání by se naopak nemělo zaměňovat s „vyhlášením poslání“, což jsou často chladná, prázdná slova korporací předstírajících, že jsou něčím, čím nejsou. Poslání vysvětluje soucitnějšími termíny, co děláte, proč to děláte a především proč vám na tom záleží. Vyhlášení poslání píší poradci. Naproti tomu poslání je utvářeno manažery a inspiruje zaměstnance zanícením a vizí něčeho lepšího. Je to okno do vaší firemní duše.
To, co tato slova mají společného, je touha těch, kteří je používají, aby působili věrohodně. Všechny tyto termíny jsou zaměřeny na to, aby bylo dosaženo měřitelných výsledků. Jsou pozitivní a – co je důležitější – proaktivní. Přední osobnosti je mohou používat opravdu jen tehdy, když mluví upřímně a pravdivě. Když je používáte, spojujete hodnoty své firmy s hodnotami lidí, jimž sloužíte. Když jsem byl dítětem, matka mě upozorňovala: „Franku, jsi tím, co jíš.“ V dnešním světě bych já upozornil každého předního podnikatele: Jste tím, co říkáte.
Luntz je autorem knihy Words That Work: It’s Not What You Say, It’s What People Hear (Slova, která působí: Nejde o to, co říkáte, jde o to, co lidé slyší).
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl