Finanční leasing je do značné míry fenoménem tuzemského trhu.
V unijních zemích, dokonce i v těch postkomunistických, je jeho podíl podstatně nižší. Letošní daňová reforma však i v Česku zamíchala kartami. Soukromé osoby přecházejí na splátkový prodej nebo k úvěru, firmy pak preferují operativní leasing.
Podíl operativního leasingu na celkovém leasingu se v prvním pololetí letošního roku zvýšil o čtyři procentní body na 16,3 procenta. U leasingu osobních a užitkových vozidel činil tento podíl dokonce 25,2 procenta. Lze tedy předpokládat, že tento trend bude pokračovat, a to z několika důvodů.
Finanční leasing zašlápla reforma
Operativní leasing se stává oblíbeným nástrojem pro financování zejména u firem. Nezasáhla jej totiž reforma veřejných financí tak jako finanční leasing. Umožňuje tak uplatnit veškeré splátky do nákladů bez ohledu na délku trvání smlouvy o nájmu.
„V mezinárodních účetních standardech je operativní leasing na rozdíl od finančního leasingu mimobilanční formou financování, společnosti účtující podle těchto standardů si tak mohou odlehčit rozvahu a vylepšit některé klíčové ukazatele, například výnosnost vlastního jmění,“ míní Jaroslav Laur ze společnosti ALD Automotive.
V souvislosti se vstupem do Evropské unie a s postupující integrací tuzemského hospodářství dochází i k přibližování parametrů ekonomiky ke standardům vyspělých zemí. Například v Nizozemsku a Velké Británii podíl takzvaného full-service leasingu přesahuje 50 procent.
Podle prognóz společnosti Datamonitor poroste operativní leasing v České republice v následujících letech meziročně o 15 procent. Evropský průměr podílu operativního leasingu je 30 procent. Na tuto hodnotu by se český trh mohl dostat v roce 2014.
Rostoucí možnosti využití outsourcingu
Řada společností také stále častěji při svém rozvoji využívá outsourcing. Jednou z nejčastějších forem je i full-service leasing automobilů, kdy veškeré provozní i administrativní úkony spojené s provozem vozidla zajistí externí specializovaný dodavatel.
Firmy si tak uvolní finanční i lidské zdroje a mohou se plně koncentrovat na své podnikání. Zároveň dochází k eliminaci rizik spojených s provozem vozidel, jako je například pokles zůstatkových hodnot, navýšení provozních nákladů či pozáruční technické problémy, které na sebe bere leasingová společnost.
Ve vysoce konkurenčním prostředí je také enormní tlak na dosahování vysoké efektivity, míry zisku a produktivity. Té je možno dosáhnout za předpokladu optimálního využití zdrojů. Podle Laura patří k nejefektivnějším nástrojům už zmiňovaný outsourcing. Menší společnosti s malými vozovými parky dříve o full-service leasingu vůbec neuvažovaly. „V posledních letech zaznamenáváme i v tomto tržním segmentu nárůst zájmu o outsourcing provozování flotil vozidel,“ dodává zástupce společnosti ALD Automotive.
Zvyšuje se kvalita, klesají ceny
V devadesátých letech minulého století neexistovalo v České republice v oblasti operativního leasingu konkurenční prostředí. Tomu odpovídala i kvalita produktu a jeho cena. Se vstupem světových leaderů na tuzemský trh se situace rapidně změnila. „Konkurenční tlak nutí finanční instituce k poskytování progresivních produktů s vysokou kvalitou. Jednoznačnou tendencí je tlak na transparentnost, efektivnost a jednoduchost produktu,“ říká Laur.
Současná úroveň full-service leasingu v České republice je víceméně srovnatelná se standardy ve vyspělých evropských zemích. Je to dáno i tím, že leadeři tuzemského trhu jsou zároveň evropskými nebo světovými leadery, a mají tudíž bohaté a dlouhodobě budované know-how, které přenášejí do svých nově otevíraných poboček.