V čele firmy SMIC...
celý podtitul:
V čele firmy SMIC je znovuzrozený šéf, který smíchává evangelikální křesťanství s podnikáním
Jednoho šedivého nedělního rána se asi 800 lidí tísní v kostele Díkůvzdání v Šanghaji. Mezi shromážděnými je jednadvacetiletá Wang Cchuej-mej z jedné vesnice v severní Číně. Právě začala pracovat u společnosti Semiconductor Manufacturing International Corporation (SMIC), která sídlí opodál ve stejné ulici. I když Wang není křesťanka, rozhodla se zúčastnit bohoslužby, když se o ní doslechla od vedoucího programu školení nových zaměstnanců.
Nevadilo, že kostel pomohli postavit řídící pracovníci společnosti SMIC. „Šéfové se o nás starají,“ uvádí Wang. „Každý je očividně křesťan, takže jsme se chtěli podívat.“ Její jednadvacetiletá kamarádka Liang Šuej-chung dodává: „Jako zaměstnankyně máme odpovědnost a povinnost se dostavit.“ Obě tedy podnikly pětiminutovou procházku do kostela z ubytovny firmy SMIC. Po kázání pastora schváleného vládou a vydatného zpěvu hymnů (s čínskými texty promítanými na obří plátna zavěšená u stropu) Wang přiznává, že ji to ohromilo a má v úmyslu přijít znovu. „Je to velice vlídné místo,“ podotýká.
To je dobrá zpráva pro Richarda Čchanga, tchajwansko-amerického šéfa společnosti SMIC. Čchang, který se vyhýbá drahým oblekům, okázalým hodinkám a dalším blyštivým ozdobám oblíbeným u nové čínské podnikatelské vrstvy, říká, že šíření evangelia je klíčovou součástí jeho práce. Tvrdí, že on a jeho kolegové byli „povoláni do Číny, abychom měli účast na Boží lásce“. Takováto slova jsou neobvyklá v zemi, kde vládne komunistická strana, která je oficiálně ateistická a má za sebou dlouhou historii nepřátelství vůči křesťanství. Šedesátiletý Čchang přesto bez váhání popisuje roli, jakou víra hraje v jeho podnikatelském životě. Říká: „Pán praví: ,Konej dobro pro ty, kteří jsou potřební.‘“
Trochu pomoci by potřeboval sám Čchang. Téměř tři desítky let strávil u společnosti Texas Instruments a dalších výrobců polovodičů, než v roce 2000 založil firmu SMIC. Od té doby z této firmy vybudoval největšího čínského výrobce čipů s provozy v pěti městech a třetí největší slévárenský podnik nebo smluvní závod na výrobu polovodičů na světě. Avšak i přesto, že měl spoustu prvotřídních zákazníků jako Qualcomm, Toshiba, Broadcom a Freescale, se Čchang potýkal s potížemi, aby společnost byla zisková. Loni zaznamenala firma SMIC ztrátu 19,5 milionu dolarů při prodejích ve výši 1,5 miliardy dolarů a její americké depozitní stvrzenky obchodované v New Yorku spadly od počáteční veřejné nabídky akcií společnosti v roce 2004 o více než 80 procent.
POMOC SHŮRY?
Čchangovým největším úkolem je dát teď podnikání správný směr. V dubnu společnost SMIC oznámila, že postupně vyřadila z výroby paměťové čipy, z nichž jí kdysi plynula většina výnosů, protože v tomto cyklickém podnikání se velmi obtížně dosahuje zisku. Místo toho se SMIC zaměřuje více na čipy vyšší třídy. V prosinci společnost podepsala dohodu o licenci na moderní technologii výroby čipů od IBM. A SMIC uvádí, že jedná s potenciálními strategickými investory, kteří mají zájem o účast ve společnosti, aby jí pomohli financovat nové mnohamiliardové podniky na výrobu čipů. „Věděli jsme, že (v Číně) budou problémy, ale věděli jsme také, že nám Pán pomůže potíže řešit,“ prohlašuje Čchang.
Čchangovo úsilí je součástí vzrůstající pozornosti, kterou Číně věnují evangelikální křesťané ze Západu. Přestože Peking od všech kongregací vyžaduje, aby se držely jedné univerzální protestantské církve, která nerozlišuje mezi metodisty, baptisty a dalšími, existují známky toho, že evangelikáni získávají popularitu. V dubnu cestoval do Číny Geoff Tunnicliffe, vrchní ředitel Světové evangelikální aliance, a v květnu přednesl nedělní kázání dvanácti tisícům lidí ve východním městě Chang-čou Franklin Graham, syn a dědic Billyho Grahama.
Málo lidí smíchává bibli s byznysem tak otevřeně jako Čchang. Pomohl financovat kostel v Šanghaji – který byl otevřen na Hod Boží vánoční v roce 2005 – a několik dalších v různých částech země. Zdůrazňuje, že jde o jeho vlastní peníze, nikoli o peníze firmy SMIC, a že firma nikoho nenutí k účasti na bohoslužbách. „Když se chtějí dozvědět něco víc o křesťanství,“ uvádí, „povzbudíme je.“ Pastor Šen Süe-pin, generální spolutajemník Šanghajské křesťanské rady, vládního orgánu dohlížejícího na oficiální protestantské kongregace ve městě, zdůrazňuje, že kostel Díkůvzdání nepostavila firma SMIC. „Tento kostel postavila,“ jak říká, „čínská církev.“
KŘESŤANSKÉ VEDENÍ
Čchang, který se podle vlastních slov znovuzrodil jako teenager na Tchaj-wanu, pomohl přitáhnout do Šanghaje mnoho dalších evangelikánů. Matthew Szymanski, evangelikální křesťan, který nastoupil u firmy SMIC v roce 2007 poté, co pracoval na Capitol Hillu jako právní poradce vedení Sněmovny reprezentantů, odhaduje, že mezi 12 000 zaměstnanci společnosti je tisíc křesťanů včetně „významné menšiny“ členů vrcholového vedení. Například David Lin, vyšší ředitel služeb v oboru designu čipů, se stal křesťanem v roce 1993, když pracoval pro Bellovy laboratoře společnosti AT&T v Pensylvánii. Lin a jeho manželka jsou od svého příjezdu do Šanghaje v roce 2002 aktivní v několika kostelích. „K našemu rozhodnutí odjet do Číny došlo především proto, že si přejeme šířit evangelium,“ prohlašuje Lin.
Pastor Šen říká, že ho těší, že dostává podporu od Čchanga a dalších řídících pracovníků společnosti SMIC. Podle něho neexistuje žádný rozpor mezi cíli strany a tím, co dělají křesťané. „Přispíváme k ekonomickým reformám,“ uvádí Šen. Čchang dodává: „Vláda chápe hodnotu dobrého náboženství.“ Ano, vláda, která si proti sobě popuzuje Vatikán tím, že sama jmenuje biskupy, potlačuje domácí náboženské hnutí Falun Gong a haní dalajlámu, by mohla mít určitý propagandistický prospěch z toho, že si bude předcházet Čchanga a jeho křesťanskou komunitu ve firmě SMIC.
Nicméně náboženství je citlivé téma a Čchang dává jasně najevo, že jeho dobré dílo není spjato jen s kostelem. Financoval například školy a vytvořil školicí programy pro mladé pracovníky firmy SMIC a společnost věnovala darem 140 000 dolarů obětem květnového zemětřesení ve střední Číně. Pyšní se tím, že SMIC byla jednou z prvních čínských společností, která začala poskytovat zaměstnancům psychologické poradenské služby. A SMIC nabízí každému pracovníkovi akcie a opce. „S Božím požehnáním se domníváme, že akciové opce mohou být pro zaměstnance významným přínosem,“ prohlašuje. A když si více těchto zaměstnanců zajde vždy v neděli ráno do kostela Díkůvzdání, tím lépe.
SOUVISLOSTI
Požehnání pro vývoz potravin
Třebaže v Číně nejsou téměř žádní Židé a jen málo Číňanů zná význam slova „košer“, tato země je nejrychleji rostoucím výrobcem košer potravin na světě. Národní veřejné rádio informovalo 5. února, že košer výrobky v současnosti produkuje v pevninské Číně 1500 továren. Není to proto, že by čínští stolovníci přestávali jíst vepřové a měkkýše, ale protože je to dobré pro byznys. Po nedávném přívalu obav ze zkažených potravin pomáhá košer certifikát zvýšit důvěru v potraviny a přísady vyvážené z Číny.
Box s. 88:
Richard Čchang
Narozen: 1948, Tchaj-wan
Zaměstnání: generální ředitel, Semiconductor Manufacturing International
Vzdělání: Ph.D., Jižní metodistická univerzita
Profesní dráha: Po dvacetiletém působení u společnosti Texas Instruments se vrátil roku 1998 na Tchaj-wan, kde založil firmu Semiconductor Manufacturing International. Tu v roce 2000 prodal a pak se přestěhoval do Šanghaje, aby rozjel společnost SMIC.
Vyznání: Ve věku tří let u něho nabylo na významu křesťanství, když se jeho matka vyléčila z tuberkulózy. Tvrdí, že se „znovuzrodil“ jako teenager.
Hlavní krédo: „Byli jsme povoláni do Číny, abychom měli účast na Boží lásce“.
Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl