Technologie blue efficiency má za úkol dotáhnout spotřebu dieselů Mercedesu na úroveň hybridních aut. A daří se jí to více než dobře přesto, že nejde o žádný převratný vynález. V rámci rozsáhlého projektu Mercedes zkoumal typické jízdní profily zákazníků a z nich pak zmiňovaná technologie vychází. Výsledkem je reálná úspora při běžném užívání vozu, nikoli laboratorní a často jen těžko reprodukovatelný výsledek. Podstata úprav, jako například žaluzie chladiče, který je zodpovědný za deset procent spotřeby paliva, nebo změny v převodovce, má Mercedes velmi přehledně zpracované na webu. Z hlediska testu je důležité, že celé to víření kolem modré efektivity skutečně funguje. Kombinovaná hodnota spotřeby dosáhla při častém využívání maximálního výkonu bez nějakých ohledů na úsporu paliva těsně nad devět litrů nafty. Při šetrné jízdě je v kombinovaném režimu možné bez problémů dosáhnout spotřeby atakující hranici sedmi litrů nafty na sto kilometrů. Na Lexus RX to přes srovnatelnou spotřebu ještě nestačí – japonské SUV má daleko vyšší čelní odpor a k dobru navíc 70 koní výkonu. Na druhé straně ale rozdíl není nijak dramatický. Například ohledně dynamiky je na tom papírově slabší mercedes lépe.
Kromě spotřeby učinil Mercedes obrovský skok v bezpečnosti a do vyšší střední třídy přináší parametry, jakými dříve disponovaly spíše vlajkové lodi automobilek. Patří k nim reverzibilní napínače bezpečnostních pásů, automatické zavírání bočních oken a sklápění střešního okna. Během několika sekund se též může naplnit vzduchový polštář v nově vyvinutých aktivních dynamicky tvarovaných sedadlech, aby bylo zajištěno lepší držení řidiče a spolujezdce v případě srážky. Kromě toho, pokud je sedadlo spolujezdce vybavené paměťovým balíčkem, se v případě zjištění bezprostředního nebezpečí posune do nejbezpečnější možné polohy. Aktivní opěrky hlavy reagují na náraz zezadu zatlačením opěrky hlavy vpřed a nahoru, aby opřely hlavy předních cestujících už v počátečním stadiu. To značně snižuje riziko úrazů způsobených hyperextenzí krku. Aktivní kapota zase pomáhá snížit riziko zranění chodců a cyklistů. Dojde-li ke srážce, zadní část aktivní kapoty se zdvihne nahoru o 50 mm působením pružiny. Tím se vytvoří přídavný deformační prostor pro pohlcení nárazu a snížení závažnosti úrazu. A to jsou jen ty nejzásadnější prvky, s nimiž nová generace třídy E přichází na trh, kde v této oblasti nemá konkurenci.
Z hlediska jízdních vlastností je nové „Éčko“ diametrálně odlišné od svého předchůdce. Původní houpavý a pohodlný kočár nahradilo sebevědomí vynikajícího podvozku a nevídaná dynamika. Auto působí, jako by bylo nejméně o 200 kilogramů lehčí, agilně vjíždí do zatáček a přes mohutný kroutící moment na zadní nápravě drží statečně stopu i v hodně ostře řezaných zatáčkách. S vypnutým stabilizačním systémem chodí mercedes do nádherně předvídatelných přetáčivých smyků, přičemž znovu skvěle maskuje téměř dvě tuny své hmotnosti. Sedmistupňový automat je lépe ovladatelný pádly pod volantem, i přesto ale trochu kazí dojem z vynikajících jízdních vlastností vozu. Kdyby byl o pár desítek milisekund rychlejší, dynamice vozu by to rozhodně prospělo. Obzvláště když řidiče jako objetí gorily pevně drží sedačky s nafukovacími bočnicemi, které z pohodlného křesla v případě potřeby vytvoří sportovní skořepinu s naprosto skvělým držením těla. Konkurence už nemůže lacino získávat body haněním jízdních vlastností třídy E. A co se týče komfortu a designu interiérů, naopak je čas na hluboké zamyšlení.
***
Klady
Vynikající jízdní vlastnosti
Vynikající bezpečnostní výbava
Funkční úsporné technologie
Nízká spotřeba bez ohledu na jízdní styl
Komfort
Design
Vynikající interiér
Zápory
Drahá příplatková výbava
Pomalý automat
tabulka: Mercedes-Benz E 350 Blue efficiency
Motor: přeplňovaný vznětový vidlicový šestiválec
Objem: 2987 ccm
Výkon: 170 kW
Zrychlení 0–100 km/h: 6,9 s
Převodovka: sedmistupňová automatická
Nejvyšší rychlost: 248 km/h
Kombinovaná spotřeba: 7,1 l/100 km
Cena: 1 034 110 včetně DPH (základní)