Luxusní vozy koncernu mají v Evropě potíže
Pětiletý plán na oživení koncernu Ford Motor je za polovinou. Finanční rok 2006 by měl skončit ziskem před zdaněním ve výši sedmi miliard dolarů. To je smělý plán. Jako ještě smělejší se však ukazují původní předpoklady, že by třetinu z uvedené sumy měla generovat divize Premier Automotive Group (PAG) – nejprestižnější část koncernu se značkami Aston Martin, Jaguar, Land Rover a Volvo. Zatím jsou totiž nejblíže k evropským ziskům automobily Ford.
Chromá kočka.
Šperky jsou od toho, aby se ukazovaly. Proto nechávají ztráty Aston Martinu vedení Fordu klidným. U ostatních značek PAG tomu tak ovšem není, jelikož jedinou zdravou částí je nyní pouze Volvo. Koncernu se podařilo uchovat výrazné distinktivní rysy švédských vozů a přitom využít potenciálu Fordu, ať už při sdílení motorů nebo podvozkových platforem.
Land Rover je na tom hůře. Slabina britských terénních vozů však spočívá v příliš úzké modelové řadě, jež se teprve začala obměňovat. Nepočítaje facelift Freelanderu, první skutečnou novinkou bylo až uvedení třetí generace Discovery loni na podzim. Snížení výroby značky o patnáct tisíc vozů proto představovalo snesitelnou oběť. Zato Jaguar trpí.
Tím posledním, co by se dalo Jaguaru upřít, je snaha. Spíše naopak. Automobilka byla během uplynulých dvou let natolik agilní v uvádění novinek, že vyděsila své zákazníky. Vozy s jihoamerickou kočkou ve znaku poprvé v historii dostaly do nabídky turbodieselové motory, poprvé se Jaguar představil s karoserií kombi. Náklady na zpestření modelové řady však prodeje nekompenzovaly a uškodil rovněž slabý dolar, takže se vedení PAG odhodlalo k razantnímu kroku. Výrobu z jednoho ze svých závodů v Browns Lane v Coventry přesune do Birminghamu a továrnu uzavře. Ani takový krok ovšem nemusí pomoci. Ačkoliv Ford výsledky Jaguaru nezveřejnil, výkonný ředitel britské automobilky Joe Greenwell hovoří o stamilionových ztrátách a doufá, že se do černých čísel značka dostane možná v roce 2007.
Míjející se křivky.
Situace byla ještě mezi evropskými divizemi koncernu - Premier Automotive Group a Fordem Europe - opačná. Zatímco PAG dosáhla za rok 2003 zisku před zdaněním ve výši 171 milionů dolarů, vozy Ford se potácely ve ztrátě 1,1 miliardy. Tlak na co nejnižší náklady a příchod nových modelů však Ford Europe loni poslaly k zisku před zdaněním 114 milionů. PAG je na minus 740 milionech dolarů.
Kde jinde než v Bochumi – centru loňských protestů pracovníků General Motors proti propouštění – si mohl výkonný viceprezident PAG Mark Fields postěžovat. „Automobilová výroba v západní Evropě je v ohrožení, pokud se nepodniknou kroky k posílení její konkurenceschopnosti,“ prohlásil. Náklady na pracovní sílu v západní Evropě stále rostou a snižující se marže nutí automobilky poohlížet se po nových teritoriích. Nestačí přitom už jen oblíbené rozvíjející se trhy Čína nebo Rusko, ale stále více výrobců se obrací do Íránu, jak minulý týden oznámil například Fiat.
Ford Europe podobnou strategii zvolil již dříve, a to v rámci Evropy. Ford Otosan, společný podnik s tureckým Koc Holdingem, byl jedním z důvodů, proč se za loňský rok evropská divize Fordu přehoupla do černých čísel. V Rusku navíc automobilka pozvolna rozšiřuje výrobu Focusů. Vzhledem k relativně mladé modelové řadě a současnému téměř stoprocentnímu vytížení kapacity továren to vypadá, že Ford Europe je z nejhoršího venku. Výroba nové generace Focusu se rozběhla teprve nedávno a na některých trzích se začne oficiálně prodávat až letos (jako v Česku, kde se objeví 22. února). V Evropě je přitom pro automobilku zdaleka ze všech modelů nejdůležitější.
Pomoc na cestě.
Potíže s produkcí automobilů v západní Evropě se dostaly do stadia, že se o řešení zajímá i unie. Místopředseda Evropské komise Günter Verheugen spolu se šéfem Volkswagenu a prezidentem sdružení evropských automobilek ACEA Berndem Pischetsriederem oznámili 13. ledna vytvoření skupiny Cars 21. Skládá se ze zástupců unie, šéfů automobilek a dalších specialistů v oboru (mezi 21 členy je rovněž místopředseda české vlády Martin Jahn) a návrhy na zlepšení situace by měla předložit do konce roku. Verheugen slibuje uvolnění regulace a zmírnění byrokratických překážek.
Na rozdíl od Fordu Europe a jeho šéfa Lewise Bootha tak dlouho Mark Fields čekat nemůže. Koncern Ford Motor předpokládá, že v letošním roce dosáhne zisku před zdaněním od pěti do 5,7 miliardy dolarů. I když výkonný viceprezident Premier Automotive Group podotýká, že ziskovost Jaguaru není pro úspěšnost skupiny klíčová, těžko se bez jeho příspěvku obejde. A to platí i pro PAG. „Jelikož máme čtyři značky, mohou propady jedné kompenzovat dobré výsledky ostatních,“ tvrdí Mark Fields. Stále mu však zbývá postarat se o to, aby za dva roky bylo čím kompenzovat.