Menu Zavřít

MODRÉ ZLATO PROTI IMPOTENCI

9. 8. 2001
Autor: Euro.cz

F a r m a c e u t i c k ý     p r ů m y s l

Na světovém telekomunikačním trhu se rozhořela bitva o společnost AirTouch Communications Inc., která je nejen americkým, ale zároveň i celosvětovým gigantem na poli bezdrátových telekomunikačních služeb.

Loni už Viagra zaznamenala úspěch, jaký neměl žádný jiný lék v historii farmaceutického průmyslu. Po svém uvedení na americký trh v dubnu 1998 za ni zákazníci v prvních třech měsících utratili 411 milionů dolarů. V dalším čtvrtletí sice prodej poklesl na 141 milionů dolarů, avšak analytik Alex Zisson ze společnosti Hambrecht & Quist na sklonku loňského roku v rozhovoru pro agenturu Bloomberg uvedl, že celkové tržby v roce 1998 by měly v případě Viagry dosáhnout částky 800 milionů dolarů. Stejný analytik předpokládá, že v letošním roce by měli zákazníci za lék proti impotenci utratit asi půl druhé miliardy dolarů.

Už loni v říjnu se Viagra kromě Spojených států prodávala v dalších 26 zemích a na evropských trzích se objevila v průběhu lis-topadu a prosince. Počátkem letošního roku byl lék představen zákazníkům v celkem asi padesáti zemích světa.

Viagra bezpochyby patří k hitům loňského roku. Například americký deník USA Today označil lék visačkou „výrobek roku 1998 spolu se staronovým automobilem typu brouk z produkce německé společnosti Volkswagen. Ekonomický týdeník BusinessWeek zase Viagru zařadil mezi zhruba dvacet nejzajímavějších výrobků prodávaných v roce 1998.

Úspěchy samozřejmě nesklízí jen samotný medikament, ale i jeho výrobce. Týdeník Forbes zvolil „Společností roku 1998 právě firmu Pfizer Inc. Svůj verdikt zdůvodnil tím, že se Pfizer zaměřuje na výzkum a vývoj léků, které by mohly zvýšit zisky společnosti v následujících pěti letech až o deset miliard dolarů. Pfizer je i tak zatím „pouze čtvrtou největší americkou farmaceutickou firmou. Manažeři společnosti si však vytkli za cíl stát se americkou jedničkou už v červnu 2001, kdy by se jim mělo podařit vystřídat v čele pomyslného žebříčku firmu Merck & Co. Pfizer se nyní zaměřuje na vývoj léků proti srdečním chorobám, schizofrenii, chronické migréně a některým druhům rakoviny. Právě tyto léky by měly společnosti pomoci k dosažení vytyčeného cíle. V současné době firma testuje asi padesát nových léků. To je podle týdeníku Forbes podstatně více nových medikamentů, než kolik jich vyvíjejí další farmaceutické firmy. Pfizer má oproti společnosti Merck i další výhody: do výzkumu investuje podstatně větší část svých zisků a v současné době testuje už čtyři preparáty určené k léčení rakovinových nádorů, přičemž další dva by se měly začít zkoušet v dohledné době.

Vedle Viagry vyrábí Pfizer i další medicinské „trháky . Mezi ně patří především lék proti hypertenzi Norvasc, který by měl letos zaznamenat tržby ve výši 2,2 miliardy dolarů, tabletky proti depresi prodávané pod názvem Zoloft (letošní tržby by měly dosáhnout výše dvou miliard USD) a antibiotikum Trovan, které loni schválil americký Úřad pro potraviny a medikamenty (FDA) k léčení čtrnácti různých druhů infekcí.

Společnost Pfizer Inc. mohla také proto loni 13. října oznámit, že její příjmy za prvních devět měsíců loňského roku v porovnání se stejným obdobím roku 1997 stouply o 64 procenta na 9,7 miliardy dolarů. Čistý zisk stoupl za prvních devět měsíců roku 1998 meziročně o 22 procenta na 1,9 miliardy USD.

Letos slaví firma Pfizer 150. výročí svého založení a její předseda představenstva a výkonný ředitel William C. Steere má důvod k oslavám. „Výzkum a vývoj nových léků, určování dávek a způsob jejich podávání spolu s komercionalizací našich produktů, je životodárnou tekutinou naší společnosti, tvrdí o strategii Pfizeru Steere.

Loni podle jeho slov investovala společnost do výzkumu 2,2 miliardy dolarů a zároveň rozšířila řady svých prodejních zástupců. Letos by už mělo pro Pfizer po celém světě pracovat více než sedmnáct tisíc lidí.

FIN25

Pro americkou firmu pracuje i neúspěšný prezidentský kandidát z amerických voleb v roce 1996, republikán Bob Dole. Již v listopadu Dole oznámil, že Viagru zkusil a dodal, že jeho manželka byla s výsledky pokusu nadmíru spokojená. V polovině prosince pak společnost Pfizer oznámila, že se pětasedmdesátiletý politik objeví v reklamě na lék proti impotenci. Podle oficiálního oznámení bude Dole vyzývat v reklamní kampani Američany, aby se nebáli otevřeně hovořit o své impotenci. Společnost doufá, že se jí právě tímto způsobem podaří ještě zvýšit poptávku po Viagře.

K nevídanému úspěchu novému léku pomáhají i státní instituce. Americké ministerstvo obrany loni v říjnu oznámilo, že v roce 1999 hodlá utratit celkem padesát milionů dolarů za Viagru pro vojáky a vysloužilce trpící poruchami erekce.

  • Našli jste v článku chybu?