Menu Zavřít

Mohamed šel k Řípu

23. 9. 2004
Autor: Euro.cz

Českým podnikatelům se otevírá Saúdská Arábie, snad i celý Blízký východ

Mluví se o historické příležitosti pro české podnikatele. Česko navštívili představitelé saúdské státní společnosti Aramco, největšího zpracovatele ropy na světě. Výzva je jasná: zajímejte se o dodávky naší firmě a o celý saúdský trh. Odborníci dodávají, že pokud se česká firma chytí jako dodavatel pro Aramco, získá reference a otevře se jí celý blízkovýchodní trh.
Proč má být Saúdská Arábie tak zajímavou příležitostí? Tato monarchie se vydala cestou rozsáhlé industrializace. Peníze z prodeje ropy se mají přetavit do rozvoje řady odvětví. Šéf evropské dceřiné společnosti Aramka (Aramco Overseas se sídlem v holandském Leidenu) Abdullhafidh Nagshabandi uvádí, že země chce v příštích dvaceti letech přilákat zahraniční investice ve výši 827 miliard dolarů. Ty mají směřovat do stavebnictví, energetiky, telekomunikací, vodního hospodářství a mnoha dalších odvětví, včetně zdravotnictví či turistiky. Samo Aramco také chystá rozsáhlé investice do ropné a plynárenské infrastruktury.

Proč zrovna Česko.

Kde se vzal ten zájem Saúdů právě o Česko? Zvláštní poradce vedení Aramka Gerard Woudenberg mluví o diverzifikaci. Saúdové zkoumají, kde by mohli získat nové partnery. Cílem je kvalita a spolehlivost za výhodnou cenu. Někteří pozorovatelé dodávají, že své mohou sehrávat i politické důvody: monarchie se už nehodlá přehnaně orientovat na Ameriku a velké nadnárodní společnosti.
Když se v květnu rozšířila Evropská unie, z nových členských zemí zaujalo právě Česko. Saúdové si zjistili, že Češi se mohou pochlubit historickou průmyslovou tradicí a vzdělanou pracovní silou. O tom, že cenové relace v něm mohou být ve srovnání se západní Evropou příznivější, není pochyb. Saúdové zaznamenali i nedávný český úspěch: Firma PSJ Novotech do monarchie dodala zápustkovou kovárnu. Byl to právě šéf Novotechu Václav Šedivec, kdo představitele Aramka v Česku doprovázel. „Češi ukázali, že mají know-how a dokážou dotáhnout věci do konce,“ říká Jiří Grund, předseda saúdsko-české podnikatelské rady.

bitcoin_skoleni

Výzva: Jděte přímo k nám.

Abdullhafidh Nagshabandi v rozhovoru pro týdeník EURO uvedl, že potenciál pro spolupráci vidí mimo jiné v těžkém průmyslu, ve strojírenství, stavebnictví. Šéf evropského Aramka mluví o možnosti, že si Češi otevřou byznys přímo v arabské monarchii. Mohly by jim k tomu pomoci garance od českého státu, ale i půjčky od saúdských bank. Když někdo přijde se zajímavým plánem, bezpochyby najde přímo v Saúdské Arábii investora či partnera. Nagshabandi upozorňuje na možnost založit si v zemi firmu, jejímž stoprocentním vlastníkem bude český podnikatelský subjekt.
S podporou může počítat zvláště ten, kdo zaměstná saúdské pracovníky. Doba, kdy monarchie především lákala cizí pracovní sílu, je už pryč. Saúdská Arábie dnes řeší problém s nezaměstnaností a zahraniční investoři mají pomoci. Přesto se Nagshabandi domnívá, že v zemi se mohou uplatnit i kvalitní čeští pracovníci - lékaři, zdravotníci, či kvalifikovaní technici. Nadějná je údajně také spolupráce v turistice.
Naprostým hitem jsou nové technologie. Saúdové hledají cesty, jak těžit ropu či plyn efektivněji. Maximální efektivity chtějí dosáhnout i v dalších odvětvích. Zástupci Aramka se netajili představou, že u českých firem by - z technologického hlediska - mohli najít úplně něco nového.

Nedělejte si iluze.

Šance se tedy rýsují, ale nikdo nemá úspěch zaručen. Aramco si své partnery pečlivě vybírá a má propracovaný systém nákupu zařízení i realizace projektů. Do tendru se mohou přihlásit pouze firmy, které prošly předkvalifikací. Během ní je nutné splnit náročné podmínky včetně požadavků na kvalitu (certifikáty ISO) a bezpečnost práce. Experti Aramka prověřují kvalitu přímo v provozovnách dodavatelů. Václav Šedivec nicméně dodává, že firma, která projde předkvalifikací Aramka, má pak otevřené dveře prakticky ve všech arabských zemích či v dalších státech vyvážejících ropu.
Abdullhafidh Nagshabandi vidí ještě jednu oblast, na niž by se měly české firmy zaměřit - umět dát o sobě vědět. O českých produktech se zatím dozvídá spíše náhodou: „Očekávali bychom, že se zdejší firmy samy budou nabízet a dělat si reklamu. Potřebují dobrou marketingovou strategii.“ Návštěva zástupců Aramka v Česku byla pouhým začátkem. Český podnikatel se nevydal na cestu k hoře ani k Mohamedovi, a tak Nagshabandi zamířil k hoře Říp. V budoucnu to ale takto fungovat nebude.
A co bezpečnostní riziko? Mají čeští podnikatelé brát na lehkou váhu nedávné informace o teroristických útocích v Saúdské Arábii? To závisí především na tom, jak sami vyhodnotí situaci. Pokud někoho zajímá Nagshabandiho názor, ten soudí, že mezi jeho zemí a současným Irákem je velký rozdíl: „V Iráku je chaos, který způsobila invaze ze zahraničí. V Saúdské Arábii je nesrovnatelně bezpečněji.“

  • Našli jste v článku chybu?