PRAHA (hat) - Kvalifikované certifikáty nutné k elektronickému podepisování daňových přiznání a dalších dokumentů při komunikaci se státní správou přes internet už mohou vydávat dvě firmy. Česká pošta získala od ministerstva informatiky akreditaci, která ji k vydávání kvalifikovaných certifikátů opravňuje.
Kvůli tomu, že na trhu certifikátů není konkurence, Českou republiku kritizovala i Evropská unie. Bývalý ministr informatiky Vladimír Mlynář káral První certifikační autoritu (I.CA), která měla na vydávání kvalifikovaných certifikátů donedávna monopol, kvůli příliš vysokým cenám. Udělení akreditace dalšímu subjektu bylo jedním z jeho cílů. I.CA požaduje za certifikát s roční platností 752 korun, certifikát od České pošty by, jak znějí poslední informace, měl stát jen 190 korun. Ceny I.CA se ale měnit nebudou.
„Více než devadesát procent koncových klientů První certifikační autority - uživatelů certifikátů - získává certifikát zdarma, zpravidla jako nedílnou součást větších řešení. Naše cenová politika je postavena na základech vzájemně výhodné spolupráce s velkými organizacemi, a proto v současné době nepřipravujeme žádné podstatné změny,“ řekl ředitel I.CA Petr Budiš. Mezi vlastníky I.CA je ČS a ČSOB, jejichž klienti mohou kvalifikované certifikáty používat v internetovém bankovnictví. Podobným směrem se vydává i Česká pošta. „V řešení je využití elektronického podpisu v rámci systému SIPO - eSIPO a platebního styku, s tím souvisí i jeho použití na čipových kartách i jiných přenosných médiích,“ řekl týdeníku EURO Antonín Ambrož z České pošty.
Certifikáty budou zpočátku dostupné pouze na sedmi poštách, do 1. listopadu by měl jejich počet vzrůst na sedmdesát. Tiskový mluvčí pošty Ladislav Vančura tvrdí, že je připraveno ještě dalších 330 pošt, které by je mohly vydávat. Zprovoznění dalších kontaktních míst však závisí na zájmu o certifikáty. Kvalifikované certifikáty I.CA jsou k dispozici zhruba ve 200 pobočkách ČSOB.