PAVEL MIKULA, MAJITEL MP KORADO - Moravský podnikatel Pavel Mikula byl v polovině devadesátých let králem českého motocyklového trhu. Ze slovenských Považských strojíren dovážel mopedy Manet Korado, které trhaly prodejní rekordy. Doba se ale změnila, slovenský výrobce zkrachoval a tak teď musí mopedový král bojovat s asijskou lavinou.
Motocyklový trh v první polovině devadesátých let stagnoval. Domácí Jawa byla na sestupu, velké značky typu Honda, Yamaha nebo Suzuki se v tuzemsku teprve začínaly prosazovat. V segmentu malých motorek nastalo téměř vakuum. Východoněmecké simsony se staly po sjednocení Německa pro českou klientelu příliš drahou zábavou a slovenská Babetta byla stále před krachem. Příležitosti se chopil uherskohradišťský podnikatel Pavel Mikula. V roce 1994 založil společnost MP Korado, která se stala výhradním zástupcem výrobce mopedů Korado- PS Manet z Považské Bystrice.
Neuplynuly ani dva roky a manety, relativně levné stroje se šlapkami za necelých 20 tisíc korun, se staly nejprodávanějším motocyklem českého trhu. „Byla to trochu divoká doba, pro mopedy si k nám do Uherského Hradiště jezdili prodejci z celé republiky s nákladními aviemi. Konkurence byla slabá, doba asijských skútrů ještě nenastala,“ vzpomíná Mikula na devadesátá léta.
Nezastavily ho ani povodně v roce 1997, které vyplavily sklad jeho firmy. „Chvíli se zdálo, že naše podnikání je ohroženo, ale prodeje se ihned zase rozjely. Řadě lidí totiž velká voda zaplavila automobil a my jsme jim mohli zajistit za malé peníze alespoň nějakou mobilitu,“ říká podnikatel.
Jeho slova o úspěších potvrzují statistiky – do roku 2005 bylo celkově prodáno 16 836 mopedů Manet. Stroje kvalitou převyšovaly veškerou konkurenci: „Korada byla v té době jednoznačně nejlepší na trhu,“ říká konkurent Zdeněk Sýkora, který tehdy dovážel mopedy Hero z Indie. Jeho stroje ani nespolehlivá Babetta se nemohly manetům rovnat.
Konec Považských strojíren
KDYŽ MOTORKA, TAK I PŘILBA
Pavel Mikula zkouší podnikatelské štěstí také s motocyklistickými přilbami. Původně dovážel italské výrobky Jumbo Helmet, jejichž výroba ale byla před třemi lety ukončena. Od roku 2005 je MP Korado českým zástupcem výrobce moto přileb a doplňků VCAN International Group.
Úspěchy Korada ale záhy začala ohrožovat privatizační křeč jeho výrobce. V Považských strojírnách se měnily vlastníci i management, továrna se dostala na kolena. „V současné době je produkce mopedů Manet-Korado ukončena. Realizujeme už jenom prodej jejich náhradních dílů v Česku i na Slovensku a také v jiných evropských zemích,“ říká Mikula.
Navíc od konce devadesátých let značně přitvrdila konkurence. Objevil se nespočet asijských značek, úspěšní jsou hlavně importéři, kteří dovážejí v kontejnerech skútry z Číny, v Česku je montují a levně nabízejí v supermarketech a dalších podobných místech.
„Za dobu své existence jsme naštěstí stačili vybudovat dobré jméno a nadstandardní obchodní vztahy s maloobchodními prodejci. Pustili jsme se také do dovozů z Asie a v roce 2001 jsme získali výhradní zastoupení výrobce tchajwanských skútrů Aeon. V roce 2002 se ale Tchajwanci přeorientovali na americký trh, a my už jen zabezpečujeme prodej náhradních dílů,“ říká majitel firmy. Stejně tak se mu vedlo s většími tchajwanským motocykly Hartford, kterých v tuzemsku prodal 190 kusů. Pro rok 2008 tyto motorky nesplnily emisní normu EURO 3 a prodej byl ukončen. Podobný konec potkal i turecké mopedy Ramzey.
Orientace na Čínu
„Od roku 2006 se orientujeme na kontinentální Čínu, zastupujeme továrnu JMStar. Předmětem dovozu jsou skútry o objemu 50 kubíků s názvy MP Korado Solana 50. Ročně jich prodáme více než dvě stovky, správnost naší volby soustředit se na rozšiřování obchodních aktivit z čínského trhu se potvrdila,“ tvrdí Mikula s tím, že novou obchodní strategií firmy je prodej motorek pod vlastním názvem MP Korado. „Loni jsme si na patentovém úřadě nechali zaregistrovat tuto značku, pod níž všechny skútry prodáváme. Tentýž rok jsme získali povolení od ministerstva dopravy k prodeji dvou nových skútrů MP Korado Via 50 a MP Korado Adventure 125,“ říká podnikatel. Ročně jich prý prodá téměř 500 kusů.
Kromě toho firma letos získala zastoupení továrny Jonway a na letní sezonu dále rozšířila prodejní sortiment o zatím nejdražší skútr MP Korado Admiral 125, který na trhu stojí zhruba 40 tisíc korun. Podle Mikuly se celkový prodej skútrů pod značkou MP Korado v současnosti pohybuje na hranici pěti set kusů ročně. Firma se přitom snaží posilovat svoji prodejní síť nejen v Česku, ale i na Slovensku.