Most v přepočtu za 260 milionů korun se zřítil jen dva týdny poté, co jej navštívil keňský prezident Uhuru Kenyatta. Zemřel jeden člověk a dalších 27 dělníků bylo zraněno. Stavbu prováděla čínská firma, jež nechápe, proč ke zřícení stavby měsíc před dokončením došlo.
Most spadl v západní části Keni u Viktoriina jezera v pondělí 26. června. Jen dva týdny poté, co si ho v rámci volební kampaně prohlédl prezident Uhuru Kenyatta. Stavba byla po neštěstí uzavřena a tým stavařů bude příčinu vyšetřovat.
How is this bridge worth 1.2billions. Civil Engineers and Quantity Surveyors please help. #SigiriBridge pic.twitter.com/3Cn3Twuoz3
— syolajaneqt (@syolajaneqt1) 26. června 2017
prezidentské volby se uskuteční 8. srpna. Kenyatta je zatím favoritem voleb v zemi, která je stále etnicky rozdělena, uvedl server pulse.ng.
Současná hlava Keni vyzdvihuje investice do infrastruktury, mnohé z nich přicházejí právě z největší asijské ekonomiky. Nejznámější je výstavba železnice z hlavního města Nairobi do přístavu Mombasa. Trasa je dlouhá 485 kilometrů a byla dokončena 31. května. Železnice se má rozšířit také do okolních států, Konga, Burundi a Etiopie.
Paradoxně prezident Kenyatta slíbil výstavbu mostu poté, co se v řece utopilo 11 lidí, kteří se plavili na lodi. Zřícení stavby v přepočtu za 260 milionů korun nevrhá dobré světlo na čínské stavaře.
„Za posledních deset let získaly čínské firmy mnoho kontraktů na výstavbu silnic a dalších infrastrukturních projektů po celém kontinentu. Čínští představitelé se snažili překonat špatnou pověst za špatnou kvalitu a laxní přístup k bezpečnostním standardům,“ napsal časopis Quartz. Poslední incident jim v budování pověsti u místních obyvatel nepřidá.
V minulosti došlo k poškození silnice v Zambii kvůli silným dešťům v roce 2009, v roce 2010 musela být evakuována nemocnice v Angole kvůli obavám ze zřícení objektu.
Stavbu stometrového mostu prováděla firma China Overseas Engineering Group, dceřiná společnost gigantu China Railway a smlouvu s ní uzavřela keňská vláda. Číňané spolupracovali na komunikaci o projektu s britskou neziskovou organizací Saferworld, jež měla řešit případné obavy obyvatel kvůli projektu.
„Je to velmi nezvyklé, protože byly splněny veškeré normy a technická specifikace,“ řekl pro keňský deník Nation Jerome Süe Chua, projektový manažer čínské firmy. „Máme zkušené inženýry, jsme zmateni tím, co se stalo. Doufáme, že najdeme příčinu a vše napravíme.“
Most měl být dokončen během července. Původní rozpočet ve výši 1,2 miliardy keňských šilinků (260 milionů korun) tak bude určitě navýšen. Deník Nation napsal, že příčinou by mohly být uspěchané práce na mostě ještě před tím, než stavbu navštívil prezident.
Hlavní protikandidát prezidenta, opoziční Raila Odinga, už v minulosti kritizoval uspěchané megaprojekty současného prezidenta a zřícení mostu přirovnal k budoucímu pádu hlavy státu ve volbách. „Dny Kenyatty jsou sečteny. Jeho další působení u moci ohrožuje tuto zemi,“ řekl.
Rychlost na úkor kvality je pro čínské stavby v Africe typická, řekla Linda Piknerová z katedry politologie Filozofické fakulty Západočeské univerzity v Českém rozhlasu při příležitosti otevření železnice Nairobi-Mombasa. Africké země jsou navíc známé velkou korupcí, jež vládní projekty provází.
Dalším z velkých projektů financovaným Čínou je výstavba metra v hlavním městě Etiopie Addis Abebě. Čína chce svým ekonomickým vlivem v Africe kontrolovat také těžbu vzácných nerostných surovin.
Další články: